گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
بررسی معنا و تصویر شاعرانه در شعر مالک البطلی
شیخ رجب با ترجمه اصغر علی کرمی اشعار مالک البطلی را به بوته نقد کشاند

دیدگاه عمیق و آگاهانه معنا و تصویر شاعرانه مالک البطلی 

 

نوشته: شیخ رجب منتقد معاصر عرب

 ترجمه: اصغر علی کرمی

 

بسط طبیعی شعر امتداد تمدن سومر و بقیه تمدن های بین النهرین است. ملک البتلی شاعر، برترین شاعر جاه طلب در کهکشان های خلاقیت و تعالی پیچیده است، با عناوین زیبایی و شکوهی که در خور دستاوردهای بزرگ اوست. خلاقیت او در زمینه نگارش متون منثور غنی و مدرن در سطح ملی علاوه بر نحوه برخورد با سبک شناسی بسیار چشمگیر است. شاهکاری که از طریق نمایش متمایز شاعر از قابلیت‌هایش در ساختن جمله‌ای شاعرانه به سطح استاندارد جدیدی می‌رسد که در فرآیند تثبیت و برجسته‌سازی جنبه‌های فکری برجسته در روند ارائه زیبا به سطح توجه لازم می‌رسد. آنچه مهم است، علاوه بر نحوه استفاده از مفاهیم تعاملی و استعاره های تصویری توصیفی، همراه با گسترش دانش و انتقال فناوری فکری، در چارچوب کنترل ها و شرایط ترسیم ادراکات نمایشی سازنده است.

 

شاعر بر ساختن ایده در متن و تسخیر آن در وحدت موضوع تکیه داشت. ایده یکی از عناصر شعر منثور است، كه علاوه بر تخیل و سبک بیانی در خلق متن به شیوه ای نوین فنی و توجه به جنبه زیبایی شناسانه رویداد نقش دارد. این ساختن شعر به گونه‌ای است که مخاطب را به نحوه ساخت متن با تکیه بر ایده‌های بدیع به شیوه‌ای بسیار جالب جلب می‌کند که سهم زیادی در روند ریتم شاعرانه داشته است که وحدت ساختار را تشکیل می‌دهد و جنبه های بالا که به موازات رویداد پیش می روند. نشانه شناسی به شیوه ای شاید خلاقانه تر، و مضمون واقعی ساختمان در یک جمله هماهنگ ظاهر می شود.

روی هم رفته مالک البطلی از اولین شعرى که از او در سال 2004 خواندم تا به امروز که مملو از شعرهای عالی است پدیده بزرگی بوده است.

 

 

نویسنده: الشيخ رجب 

منتقد معاصر عرب

مترجم: اصغر علی کرمی

شناسه خبر : 12305
تاریخ : 1402/8/18 11:08:51
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/WNcPIL
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

برچسب ها #مالک البطلی #اصغر علی کرمی #نقد شعر #معرفی کتاب #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.