گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
بزرگترین درد اهل قلم ،ارشاد و ممیزی‌هایی که باعث ضربه خوردن اثر و دلسردی نویسنده ها شده است.
اینبار گپ و گفتی دوستانه داشتیم با سرکار خانم قدیمی رمان نویس ساکن شهر ری که معتقد است ،نویسندگی شغل به حساب نمیاد و فقط عشق است و عشق

1.لطفا خودتان را برای ما وهمراهان ادیب وفهیم روزنامه دریا کنار معرفی بفرمایید؟

با سلام و درود به شما و مخاطبان ادیب و فهیم شما. پروانه قدیمی هستم متولد بهمن ۱۳۵۳. متاهل و دارای دو فرزند‌. حدود ۱۲ ساله می نویسم.


2.از آثار ارزشمند تان بگویید؟ کدام اثر را بیشتر دوست می دارید؟

۸ تا اثر چاپی دارم به ترتیب: زهر شیرین. خشم و غیرت. رقص شعله‌ها. ردپای شب. معبد ویران. زول موجها. ساقه‌های رقصان. نامحرمان. 
آثاری که در نوبت چاپه: شاه بی‌دل. سایه‌ها درگذرند. شریان. کوچ قاصدکها. نانجیب. آوار کبود. درجوار شیطان (شراب درد). شاپرک تنها.
رمانهای مجازی: بغض شب. خاکستر یک احساس
به واقع توان نام بردن یک اثر رو ندارم. بیشتر آثارم از واقعیت الهام گرفته شده و حرفی برای گفتن دارن. با هر رمان زندگی کردم و تمامشون رو حتی اگه ضعفی داشته باشه دوست دارم. 


3.با توجه به خواندن چند اثر از شما سبک رمان‌نویسی شما بیشتر رئال اجتماعی است، درسته؟ این دغدغه رئال نویسی از کجا میاد؟
 دقیقا همین طوره. برای اینکه دغدغه‌هایی که نسل جوان دارند رو با چشم میبینم و درددل خیلی از این افراد رو میشنوم. گاهی خواندن یک جمله می تونه مسیر زندگی یک شخص رو تغییر بده یا راه درست رو نشان بده. این حس خوب رو وقتی رمان خشم و غیرت رو نوشتم رو از مخاطبان گرفتم. دلم میخواد نوشته‌هام بیشتر هدفدار و آموزنده باشه تا یک رمان خارج از دنیای واقعی.

4.فرق رمان با داستان کوتاه در چیست؟ آیا همه می توانند رمان بنویسند یا رمان نویس یک ویژگی منحصر به فرد باید داشته باشد مثلا صبوری؟ 
رمان یک داستان بلند و پرماجراست. دست نویسنده در رمان بازه تا چند ماجرا یا قصه را باهم پیش ببره. اما در داستان کوتاه همانطور که از اسمش مشخصه در عین کوتاه بودن باید یک موضوع خاص رو پیش ببریم. نوشتن رمان به غیر از تمرین به استعداد و صبوری نیاز داره. درکنار هم قرار دادن ماجراها و پیش بردن آن تا انتهای رمان و به نتیجه رساندن داستان، از یک ذهن خلاق بر میاد. صبوری یکی از خصیصه‌هاییه که موجب پیشرفت میشه اما بیشتر از هر چیز خلاقیت، استعداد و توانایی در نوشتن یک نویسنده را نویسنده می کند. 


5.به نظر شما چه چیزی باعث پایین آمدن سرانه کتاب وحذف این کالای فرهنگی از سبد خانوار ایرانی ‌شده؟ 
اول: دنیای مجازی و در دسترس بودن هر نوع کتاب دلیل این موضوعه. دوم: گران بودن کتاب که از گرانی کاغذ سرچشمه میگیره و سوم: خانواده بهترین مشوق می تونه باشه که متاسفانه میبینیم خیلی از خانواده چندان رغبتی به این موضوع نشان نمیدن. حتی خوندن کتابی مثل کتاب رمان رو که دنیایی از تجربه رو در خودش گنجانده را وقت تلف کردن می دانند. در صورتی که از نظر من رمان درس زندگیست. تمام مباحث روانشناسی و روان‌درمانی را می توان در رمان‌های رئال به صورت عامی و سلیس به تحریر در اورد تا نتیجه بهتری داشته باشد. 

6..معمولا ایده های داستانی خانم قدیمی عزیز از کجا می آیند؟ 
عزیزم دوتا از رمان‌هام به اسم معبد ویران و شاه بی‌دل ( که به زودی از نشر علی چاپ میشه) از سرگذشت مخاطبام الهام گرفته شده و با درخواست خودشون به نگارش دراومد.‌
رمان خشم و غیرت، ردپای شب، رقص شعله‌ها، شاپرک تنها، آوار کبود و درجوار شیطان از ماجراهای واقعی که شنیده بودم الهام گرفتم و نیم بیشتر رمانها واقعیه. بیشتر سوژه‌ها از معضلات و مشکلات جوانان و خانوادگیه. سعی کردم در غالب رمان بتونم حرف دل جوونا رو بگم.

7.نظر شما در مورد آنلاین نویسی چیه؟ 
آنلاین نویسی باعث رشد و ترقی نویسنده میشه. بازخورد و نقد مخاطب خیلی برای ما مفیده. نقطه قوت و ضعفمان را نشان میده. در ضمن یک اهرم برای نوشتنِ بیشتر و بهتر است. 

8.به عنوان کسی که این مسیر را رفته است، چه پیشنهاداتی برای ناشران و نهادهای فرهنگی دارید که نوقلم ها بیشتردیده شوند؟ 
امیدوارم روزی برسه که بعضی از ناشرها به جای اینکه با دیدگاه سرمایه‌گذاری و پولسازی روی سوژه‌های تینیجر یا نویسنده‌های معروف مجازی، بیشتر به محتوای رمان توجه کنند. متاسفانه در این سالها شاهد بودیم و هستیم که رمانهای بی محتوا و قلم‌های ضعیف صرفا به خاطر فروش بالا و معروف بودن نویسنده‌ای که هیچ شناختی از نوشتن و نگارش ندارد، جای نویسنده‌های خلاق و با استعداد رو گرفته. یا اینکه یکسری از ناشرا در برابر گرفتن هزینه از نویسنده هر اثری رو چاپ می کنه. البته در برابر دو دسته ناشری که گفتم، خیلی از ناشران گزیده کار هستند و خیلی عالیه. 

9.به نظر شما در پخش کتاب ورسیدن کتاب به دست مخاطب چه عواملی دخیل است که بعضی از  مولف وآثارشان اینهمه مهجور وگم نام مانده اند؟
به خود ناشر و نوع توزیع کتاب ربط داره که متاسفانه در بعضی از نشرها روی کتاب بعضی از نویسنده‌ها بیشتر مانور میدن و این بدترین معضل برای نویسند‌هاییه که آثارشون دیده نمی شه.

10.زبان و حس مشترک بین اهل قلم از نظر شما چیست؟
بزرگترین درد اهل قلم ارشاد و ممیزی‌هاییه که باعث ضربه خوردن اثر و دلسردی نویسنده ها شده.

11.توصیه شما برای علاقمندان به نوشتن؟
اول از همه باید کتاب چاپی زیاد بخوانند. دوم تمرین و سوم صبوری. زیر سایه ی این سه توصیه و خلاقیت اثر خوب خلق میشه.

 12.آقای دولت آبادی معتقد است، نویسندگی درآمدی ندارد و در واقع ایثار محض است. چقدر با ایشون موافق هستید؟
کاملا موافقم. نویسندگی شغل به حساب نمیاد و فقط عشق است و عشق

 

شناسه خبر : 5390
تاریخ : 1401/11/2 11:16:10
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Nx7daY
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس جودکی
🔹کارشناسی حقوق
 🔹نویسنده
🔹کسب مقام دوم فراخوان توتم و
داستان برگزیده فراخوان نامه گشوده و در حال چاپ در مجموعه مشترک 
🔹برگزیده دوره اول جشنواره مانا وفراخوان ذکر خیر 
🔹برگزیده پنج مرحله فراخوان مجله موفقیت وکسب مقام اول وچاپ هر پنج داستانک در مجله موفقیت
🔹کسب مقام در جشنواره یوسف
🔹کسب مقام اول داستان انقلابی استان البرز
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی ملک الموت
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی تحریر خیال
🔹کسب مقام اول در جشنواره ملی ذهن زرین
🔹کسب مقام دوم در جشنواره دلنوشته ای به سردار استان البرز واستان مرکزی و رادیو جوان
🔹عضو انجمن ادبی وهیت مدیره عصر جدید هشتگرد
🔹عضو انجمن ادبی سیمرغ و انجمن ادبی البرز
🔹کسب مقام دوم روایت عاشورایی از نهاد کتابخانه ها
🔹کسب مقام در چند نقد داستان کوتاه ودو کتاب ستاره ها می میرند و شهید مسیحی

 
 
برچسب ها #دریاکنار #شهر ری #انلاین نویسی #نویسنده

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.