گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر: نخلستان‌های اهرم به زودی سیراب می شوند
مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر اعلام کرد که نیازهای اقتصادی کشاورزان و حفظ منابع آبی در این منطقه در برنامه های مسئولین قرار دارد و به منظور تامین آب کافی برای کشاورزی، تلاش هایی انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از ظرفیت سدها برای آبیاری نخیلات اشاره کرد.

علی محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ظهر یکشنبه در نشست خبری اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه جویی آب چالش های آبی استان بوشهر را کمبود منابع آبی، هدر رفت آب و وجود چاه های غیرمجاز دانست و بیان کرد: سرانه مصرف آب شرب در بعضی شهرهای استان بوشهر حدود 400-500 لیتر در شبانه روز است که از  میزان استاندارد آن در کشور بیشتر است و همچنین شیرآلات خوبی استفاده نمی شود و بهره وری درستی نداریم.

وی گفت: عوامل متفاوتی روی سرانه مصرف آب شرب در دنیا تاثیر می گذارد از جمله شرایط اقلیمی متفاوت، فرهنگ های مختلف محلی و عوامل بازدارنده و تعرفه های که وجود دارد. متوسط هزینه ای که به ازای هر مترمکعبی آب مصرف می شود نزدیک 18هزارتومان می باشد که همین باعث شده که عوامل بازدارنده کمتر توجه شود.

ایشان تصریح کرد: در استان بوشهر بحث مصرف آب و میزان منابع آبی که در بخش کشاورزی استفاده می شود 85٪ است و در بخش شرب و خدمات 12 درصد و در صنعت 5 درصد منابع آبی استفاده می شود.

محمدی با اشاره به اینکه سالانه ۲.۷ میلیارد مترمکعب روان آب وارد استان بوشهر می‌شود تاکیدکرد: تلاش ما کنترل روان‌آب‌هاست تا منابع آبی استان تقویت شود.

وی کیفیت منابع آبی زیرزمینی استان را نامطلوب اعلام و خاطرنشان کرد: نامطلوب شدن کیفیت آب چاه‌ها‌ در دشت‌های استان بوشهر آن را غیرقابل بهره‌بردار کرده و نیز سطح آب در برخی نقاط استان بطور چشم گیری کاهش یافته که موجب فرونشست زمین شده است.

ایشان دغدغه های کشاورزان را مهم دانست و اضافه کرد: نیازهای اقتصادی کشاورزان و حفظ منابع آبی در استان بوشهر، در برنامه های مسئولین قرار دارد و تلاش هایی برای تامین آب کافی برای کشاورزی صورت می‌گیرد. لذا بایستی یستری برای رفع دغدغه ها و نیازهای اقتصادی کشاورزان فراهم شود و از آنها بخواهیم کدام کشت بهتر است که انجام دهند تا کشت استراتژیک داشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر با توجه به تکمیل شدن سه سد باغان، خائیز و اخند که در سال گذشته آبگیری شدند اظهار داشت: تلاش ما برآن است که ۲ سد دیگر استان یعنی دشت پلنگ و دالکی نیز تا اوایل سال آینده آبگیری شود.

وی از آبیاری نخیلات اهرم طی روزهای آینده خبر داد و گفت: باتوجه به حجم مخزن سد خائیز در سال گذشته 11 میلیون مترمکعب آبگیری شد با استفاده از ظرفیت این سد برای آبیاری نخیلات اهرم رهاسازی می‌شود.

محمدی شناسایی چاه های غیرمجاز و مسدود کردن آن‌ها، جزء اقدامات مسئولین برای حفظ منابع آبی استان دانست و گفت: 970 حلقه چاه شناسایی شده که در سال گذشته 150 مورد با دستور قضایی مسدود شد و امسال نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر در پایان نشست در خصوص مدیریت صرفه‌جویی در آب به یکی از راه‌های مهم در این زمینه اشاره کرد و گفت: "استفاده از منابع آب نامتعارف یکی از راه‌هایی است که باید در صنعت ترویج یابد. در استان بوشهر یک منبع پایدار با کیفیت به اسم پساب فاضلاب وجود دارد که متاسفانه صنایع استقبالی نمی‌کنند. هر چه فراخوان زده می‌شود که صنایع بیایند و از این آب در صنعت استفاده کنند، اما حاضرند از سد کوثر که از فاصله دور می‌آید و آب شرب استفاده می‌شود، استفاده کنند. در حالی که حتی این پساب می‌تواند برای چمن‌ها و فضای سبز شهری نیز استفاده شود. این امر می‌تواند به کاهش وابستگی به منابع آبی طبیعی و همچنین به حفظ محیط زیست کمک کند.

شناسه خبر : 9091
تاریخ : 1402/4/4 14:22:52
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/2ssmPp
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس مهبودی
🔹 روزنامه نگار 
🔹 کارشناس ارشد محیط زیست - دانشگاه خلیج فارس کارشناسی
🔹 مهندسی منابع طبیعی محیط زیست - دانشگاه شیراز

برچسب ها #آب منطقه‌ای بوشهر #آب #بحران آب #کشاورزی #نخلستان اهرم #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.