گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بالاخره تصویب شد | پیشنهاد درج همسان‌سازی در لایحه هفتم توسعه
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان نمایندگان کارگری و بازنشستگی با دولت و مجلس در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید و حتی پیشنهاد درج همسان‌سازی در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز مطرح شده است تا از این بعد به روال هرساله پس از تعیین در لایحه بودجه پرداخت گردد.

قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اجرای آن یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی است که به منظور ترمیم حقوق بازنشستگان با اختصاص اعتباری در لایحه بودجه هر ساله باید پرداخت گردد. اما هر سال از زمان تعیین احتمال دارد چندین ماه طول بکشد یا اصلا به فراموشی سپرده شود.

بازنشستگانی که علاوه بر هزینه‌های جاری و روزمره زندگی خود با وجود تورم بالای جامعه اکنون نگرانی حفظ آبرو در خانواده خود که با ورود عروس، داماد و نوه گسترده‌تر شده است، باشند. حداقل تامین نیازهای اساسی زندگی حق هر فرد بازنشسته پس از سال‌ها تلاش در عرصه کار و تلاش کشور است، اما هرساله پس از تعیین میزان اعتبار در لایحه بودجه برای همسان‌سازی حقوق، به دلایل نبود بودجه کافی این موضوع با چالش‌‌های فراوان روبه‌رو می‌شود. 

امروز بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان در چندماه گذشته، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تصویب موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ (جهت درج در تاریخ برای استناد به وعده اجرایی)، اعلام کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شده است.

علاوه بر این مصوبه، طبق مواد ۱۲ و ۳۰ برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم، دولت مکلف است بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی طی برنامه هفتم پرداخت نماید. با استهلاک بدهی‌های دولت، ایجاد عدالت در حقوق و مزایای کارکنان تأمین اجتماعی، اعم از شاغلین و بازنشستگان، باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز اجرایی شود.

حاجی بابایی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری را حقی اجتناب‌ناپذیر دانست که وظیفه مجلس و دولت انقلابی است.

وی با ابراز تأسف از به بن‌بست رسیدن نظام هماهنگ پرداخت، اعلام کرد که دولت باید پیشنهاد خود را در مورد نظام هماهنگ عادلانه به‌صورت لایحه به مجلس ارائه کند. با توجه به رویکرد عدالت‌محورانه دولت سیزدهم و برای توسعه عدالت اجتماعی در جهت رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته قرار است برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به‌سوی عدالت‌محوری هدایت شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که احساس تبعیض بیش از مشکلات معیشتی، کارکنان دولت را رنج می‌دهد و این رویکرد می‌تواند شادی و نشاط و امیدآفرینی را که از تأکیدات مقام معظم رهبری است، میان کارکنان دولت و بازنشستگان جاری سازد.

وی با تاکید بر نقش و جایگاه کارکنان دولت در جهش تولید و مهار تورم ، ایجاد رضایت شغلی کارکنان شاغل و بازنشسته را عامل افزایش انگیزه‌ در انجام وظایف خطیر شغلی و تحقق اهداف ازپیش تعیین شده در این حوزه عنوان کرد.

پس از اعلام به تصویب رسیدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، علیرضا شهبازی نیز عصر روز شنبه دهم تیرماه از موافقت اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با پیشنهاد درج شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد.

یکشنبه هفته گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری با حضور در جلسه علنی مجلس، لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. هفته گذشته زمان ارائه پیشنهاد کمیسیون‌های تخصصی به کمیسیون تلفیق به اتمام رسید و پیشنهادات به کمیسیون تلفیق ارائه شد. از هفته جاری پیشنهادات کمیسیون‌ها در کمیته‌های کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرد کمیته‌ها تا آخر هفته فرصت دارند گزارش بررسی‌های خود را به کمیسیون ارائه کنند.

در همین راستا، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با پیشنهاد همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در برنامه هفتم توسعه موافقت کردند تا یکی از موضوعات این برنامه باشد. این پیشنهاد از سوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه داده شد و نماینده مردم همدان در مجلس امیدوار است تا هم در کمیسیون تلفیق و هم در صحن علنی مجلس رأی لازم را کسب کند.

براین اساس از شنبه هفته آینده (۱۷ تیرماه) جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی پیشنهادات و کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه شروع می‌شود. بحث همسان سازی یعنی در واقع یک افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با افزایشی که برای شاغلان در نظر گرفته می‌شود. دولت ساماندهی حقوق شاغلان را به انجام رسانیده است و امیدواریم که با اجرای همسان‌سازی، حقوق بازنشستگان هم در مسیر بهتری قرار بگیرد.

شناسه خبر : 9265
تاریخ : 1402/4/12 15:34:02
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/gmyUmo
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #همسان سازی #حقوق #بازنشستگان #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.