گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
آشکار شدن مظاهر ستم در جامعه شاعران را به نوشتن اشعار انتقادی و اعتراضی سوق می دهد.
گَپ و گُفت صمیمانه با سرکار خانم مریم یوسفی نصیری نژاد ،شاعر و ترانه سرای خوش ذوق از شهر باران های نقره ای

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

مریم یوسفی نصیری نژاد متولد اردیبهشت ماه هزار و سیصد و پنجاه و پنج از شهرستان لاهیجان و ساکن رشت شاعر، نویسنده و مدرس، در خانواده ای فرهنگی و اهل هنر و ادب رشد کرده و تربیت یافتم از چهارده سالگی طبع شعر و پرداختن به هنر در من بوده اما به طور حرفه ای در ده سال اخیر در زمینه ی شاعری و نویسندگی فعالیت مستمر دارم . آثار به جا مانده ام تا اکنون سیزده اثر منظوم است کتابهای غزل" بانوی غزل، گلشن غزل، لعل غزل، هنگامه غزل، مسیحای غزل کتابهای دوبیتی ترنم زلال عشق و ای کاش که این بغض به باران برسد کتاب رباعی حورا و من و تو حق داریم مجموعه ی ترانه هایم در کتابی با نام " ماهی لبخند من و همچنین دو کتاب کودک کوچولوی نقاش باشی و دنیای رنگی رنگی از جمله آثارم تا اکنون بوده و بی شک علاقه مندان به اشعارم شاهد کتاب‌های جدیدم خواهند بود، فعالیت‌های هنری من در زمینه ترانه سرایی کودک و بزرگسال با همکاری خوانندگان و آهنگسازان مداوم بوده و کارهای کودک در این زمینه تولید شده است مقاله نویسی و کاریکلماتور نیز جزء فعالیت‌های هنری بنده است و در این زمینه فعالیت دارم و البته در چند کار گروهی هم دعوت شده و شرکت افتخاری داشتم و آثاری به جا مانده است .

 

اینکه رشته ی شما ادبیات بوده چقدر در سرایش شعر به یاری شما می آید ؟

بدون شک دانش سرودن بسیار حائز اهمیت است و کارساز خواهد بود هر چقدر هم علاقه و استعداد ذاتی و سخت کوشی باشد، با این وجود باز هم نمی توان بطور کلی در این مورد نظر داد و گفت هر کس در این رشته تحصیل کرده می تواند خوب بسراید و یا برعکس. سرودن شعر یک مقوله است و ماندگاری آن و موفقیت شاعر مقوله ای دیگر . برای موفق بودن باید همیشه به روز بود و مطالعه داشت، با مردم زندگی کرد، از دردها ی آنان دانست و مهارت نوشتن نیز داشت.

 

سبک مورد علاقه ی شما چیست ؟

من همیشه به سبک خراسانی- علیرغم اینکه شیوع و نفوذ عرفان و غزل در سبک عراقی بوده و من نگاه ویژه به این دو دارم- علاقه خاصی داشتم و به دلیل به دور بودن شعرای این دوره از تعقید و ابهام، واقع گرایی، شاد بودن مضامین شعر و استفاده ی بدیع و بیان معتدل مورد توجهم بود. به نظر شما شعر گفتن قابل یادگرفتن است یا ذاتی ؟ به نظرم وقتی علاقه و خواستن واقعی وجود داشته باشد توانستن قطعی است ، اما نمی توانم اهمیت استعداد ذاتی که جوهره اصلی برای شاعر شدن است را نادیده گرفته و یا منکِر شوم شعر گفتن هم به قریحه و هم به آموزش نیاز دارد، کم نیستند استادانی که با وجود داشتن مهارت کامل در علوم و فنون ادبی شاعر نیستند و همینطور کسانی که قریحه سرودن را داشته اما بی بهره از علوم و فنون خاص ادبی هستند. بنابراین لازم است، دوستداران شعرسرایی که استعداد سرودن دارند برای یادگیری فنون و علوم و صناعات ادبی همت کنند.

 

شما واکنش مردم جامعه به اثری که نویسنده یا شاعر زن خلق کرده کرده، چگونه دیدید؟

نگاه و واکنش مردم از نظرم غیر از محبت و لطف نبوده و من این توجه و عنایت را با تمام وجودم حس کردم و از این جهت به داشتن هموطنانی چنین روشنفکر و اهل ادب به خود می بالم، به یقین امتنانِ مردم شور و وجد نوشتن را در من مضاعف کرده و مشوقم شده برای ادامه ی راه . وقتی اثری دیده و خوانده می شود به شاعر این طیب خاطر و قوّت قلب را خواهد داد که وقت او برای واژه پردازیهای بیجا به بطالت نگذشته و اثری خلق شده که شایسته خواندن بوده و این انگیزه امیدی برای بهتر شدن، شکوفایی و اوج است .

 

برترین شاعر پارسی گوی را کی می دونید، دلیل انتخابتون چی هست ؟

از شعرای معاصر زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر ایرانی برای من همیشه الگو بوده و هستند، چون ایشان را شاعری اندیشه گرا با مضامین عرفانی شناختم. ایشان با تکیه بر تجارب و تخیلات شاعرانه خود با دامنه گسترده ای از اقسام صور خیال به نوآوری پرداخته و این هنرآفرینی در اشعار و غزلیات نابشان مشهود است . و از شعرای پیشین ادب پارسی گوی به حافظ ارادت و علاقه خاصی دارم چون واژه به واژه ابیاتشان قابل تامل و درنگ است و سبک شعر این اسطوره ادب پارسی سه فضای عاشقانه، عارفانه و مدحی را شامل شده چنانکه هر خواننده ای با توجه به حال و هوای خود می تواند برداشت خاصی از شعر و غزلیات ایشان داشته و بهره ببرد.

 

از نظر شما بزرگترین آسیبی که شعر جوان را تهدید می کند چیست ؟

به نظرم باید بستر امن و آرامی برای شعرا فراهم باشد تا توان و سواد شعرای نوپا نشان داده شود، فراهم نبودن این بستر و عدم نظارت کلی در استعدادیابی جوانان می تواند مشکل ساز شود و اینکه جوانان شاعر هرگز رسالت خود را که انتقال مفاهیم والای انسانی و اخلاقیست فراموش نکرده و در هر شرایطی اعم از شخصی و اجتماعی، پیغام آوران مضامین والا باشند که در غیر اینصورت در میدان فراخ ادب پارسی به بطالت و ناکامی دور خواهند زد .

 

نظر شما در مورد پروین اعتصامی استاد شعر محاوره چیست، اشعارش را چگونه ارزیابی می کنید ؟‌

اشعار پروین اعتصامی از دیدگاه بیان چگونگی مفاهیم که بیشتر بصورت مناظره بوده وی را در میان شعرای پارسی گو برجسته کرده، شخصیت بخشی، تخیل و تمثیل به بهترین وجه ممکن بکار گرفته شده و خصوصیت بسیار ارزشمندی که از نظرم بسیار اهمیت دارد ابراز همدلی با محرومان و روحیه ی ظلم ستیزی ایشان بوده که تعالی روح و دلیری یک زن شاعر را برای به کرسی نشاندن حقیقت گواه است .

 

مواد اولیه و لازم برای شعر گفتن چیست ؟

علاقه و استعداد هدفمندی و تلاش در راستای رسیدن به آن فراگیر بودن دایره ی واژگانی مطالعه ی همیشگی و دردآشنا بودن شاعر آشنا بودن با فنون و صناعات ادبی می تواند آغازی باشد برای پا گذاشتن شاعر در وادیِ شعرسرایی .

 

شعر انتقادی و اعتراضی چیست ؟

عواملی چون آرمان گرایی، عدالت خواهی، آزادی خواهی و آشکار شدن مظاهر ستم در جامعه شاعران را به نوشتن اشعار انتقادی و اعتراضی سوق می دهد و در اکثر ادوار شعری بوده و هست بحران در شرایط اجتماعی، نا رضایتی عموم، و بسیاری از عوامل دیگر روح حساس شعرا را آزرده کرده و ترجیح می دهند به جای پرداختن و توصیف طبیعت و مسائل عاشقانه یا عارفانه، مضامین شعرشان به سمت و سوی حقیقت گویی و به گونه ای اعتراضی و انتقاد سوق داده شود .

 

خوشحال می شویم برای حسن ختام شعری را که تازه سرودید بشنویم؟

السلام ای زنده چون تندیس عشق ! با تو حوا شانه کرده گیس عشق ! باز باران می زند از یاد تو دیدگان از خاطراتت خیس عشق عاشقان را عاشقی آموختی ای بلندآوازه از تدریس عشق عقل سرگردان و حیران عاقلان ! جمله خواهان تو با تقدیس عشق ! جانِ جان ! هنگامه ای، ای شعر تر چون نگاری خفته در پردیس عشق ! قاصرم از وصف اوصافت، ببخش ای حسین، ای ناموَر قدیس عشق !

شناسه خبر : 10399
تاریخ : 1402/5/28 09:43:42
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Uxmxcp
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس جودکی
🔹کارشناسی حقوق
 🔹نویسنده
🔹کسب مقام دوم فراخوان توتم و
داستان برگزیده فراخوان نامه گشوده و در حال چاپ در مجموعه مشترک 
🔹برگزیده دوره اول جشنواره مانا وفراخوان ذکر خیر 
🔹برگزیده پنج مرحله فراخوان مجله موفقیت وکسب مقام اول وچاپ هر پنج داستانک در مجله موفقیت
🔹کسب مقام در جشنواره یوسف
🔹کسب مقام اول داستان انقلابی استان البرز
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی ملک الموت
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی تحریر خیال
🔹کسب مقام اول در جشنواره ملی ذهن زرین
🔹کسب مقام دوم در جشنواره دلنوشته ای به سردار استان البرز واستان مرکزی و رادیو جوان
🔹عضو انجمن ادبی وهیت مدیره عصر جدید هشتگرد
🔹عضو انجمن ادبی سیمرغ و انجمن ادبی البرز
🔹کسب مقام دوم روایت عاشورایی از نهاد کتابخانه ها
🔹کسب مقام در چند نقد داستان کوتاه ودو کتاب ستاره ها می میرند و شهید مسیحی

 
 
برچسب ها #دریاکنار #شاعر #ترانه سرا #گیلان #رشت

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.