گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛
از خلق اثر برای فلسطین تا عکاسی در نقطه مرزی/ یک رویداد جوانانه
در هفته‌ای که گذشت جشنواره‌ هنرهای تجسمی جوانان ایران در شهر بجنورد آغاز به کار کرد، همچنین جزئیات جدید از خدمات بیمه تکمیلی برای هنرمندان نیز اعلام شد.

هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود.

در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند. «آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

آغاز جشنواره تجسمی جوانان با خلق یک اثر فلسطینی و عکاسی در نقطه صفر مرزی

سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، روز ۱۹ شهریور در میان شور و انگیزه بالای هنرمندان جوان در استان خراسان شمالی و دانشگاه بجنورد آغاز به کار کرد.

در این مراسم، مینا صدری دبیر جشنواره سی و یکم، تکاپو و پویایی را ویژگی مهم این رویداد هنری ملی دانست و گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به‌واسطه برپایی در استان‌های گوناگون کشورمان از تکاپو و پویایی خاصی برخوردار است. اکنون، دوره سی و یکم جشنواره در استان خراسان شمالی و شهرستان بجنورد که یکی از نقاط عزیز کشورمان ایران است، برپا شده و خصوصیات ویژه اقلیم شمال خراسان، موجب ایجاد تکاپو، حرکت و انگیزه مضاعف در این رویداد هنری شده است.

وی شور و شعف و نشاط جشنواره را مرهون حضور جوانان هنرمند دانست و افزود: ماندگاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به خاطر حضور هنرمندان جوانی است که در هر دوره، خاطره‌ای ماندنی و شور و شعفی وصف‌ناپذیر را رقم می‌زنند. البته این ویژگی از تنوع فرهنگی در استان‌های کشورمان هم ناشی می‌شود.

دبیر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، میزان استقبال هنرمندان از این رویداد هنری را کم‌سابقه دانست و با بیان اینکه امسال، به واسطه استقبال پرشور جوانان حدنصاب جدیدی در جشنواره ثبت شده است، گفت: همان‌طور که جشنواره از حیث کمیت آثار ارسالی و تعداد شرکت‌کنندگان، رکورد بی‌سابقه‌ای را برجا گذاشت، امیدواریم بتواند زمینه‌سازی لازم را برای ایجاد انگیزه بیشتر و خلق آثار باکیفیت‌تر فراهم آورد و فرصت مغتنمی باشد تا از حضور استادان گرانقدر، نهایت بهره‌برداری صورت پذیرد.

صدری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را یک رخداد آموزشی برای هنرمندان جوان دانست و بیان کرد: شناسایی هنرمندان مستعد استانی و ارتباط تنگاتنگ میان جوانان و استادان در جریان برگزاری این جشنواره شکل می‌گیرد که ویژگی مهمی به شمار می‌آید. امیدوارم برپایی جشنواره زمینه مشارکت گسترده‌تر هنرمندان جوان در سال‌های آینده را فراهم آورد.

تقی صادقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، نیز در این مراسم، برگزاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را یک فرصت مغتنم برای استان خراسان شمالی دانست و گفت: از میان ۱۲۳۳ هنرمند شرکت کننده در جشنواره سی و یکم، ۱۷۷ نفر منتخب شده و به مرحله نهایی راه یافتند که نخبگان آینده هنر و نسل بالنده هنرمندان تجسمی ایران زمین را قوام می‌بخشند. رشد هنرمندان بومی این استان یکی از اهداف برگزاری جشنواره است و امیدوارم برگزاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در بجنورد موجب رشد و پرورش استعدادهای هنرمندان جوان بومی ما شود.

در این دوره جشنواره، ۱۲۳۳ شرکت‌کننده آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که پس از برگزاری جلسات ارزیابی و انتخاب، ۱۷۴ هنرمند به مرحله نهایی (کارگاهی) جشنواره راه پیدا کردند. در میان رشته‌های هنری، نقاشی با ۲۶ هنرمند، عکاسی با ۲۴ هنرمند، طراحی با ۱۸ هنرمند، خوشنویسی با ۱۷ هنرمند، گرافیک با ۱۶ هنرمند، تصویرسازی با ۱۶ هنرمند، نگارگری با ۱۴ هنرمند، سرامیک با ۱۳ هنرمند، مجسمه‌سازی با ۱۳ هنرمند، کاریکاتور با ۱۳ هنرمند و رسانه‌های هنری جدید با ۵ هنرمند در جشنواره سی و یکم حضور خواهند داشت.

هنرمندان جوان راه‌یافته به جشنواره، به مدت ۳ روز فرصت خواهند داشت تا با راهبری استادان کارگاه‌ها، پروژه‌های عملی خود را به نتیجه برسانند و در پایان، با برگزاری آیین اختتامیه، برگزیدگان هر بخش معرفی می‌شوند.

استادان کارگاه‌های یازده‌گانه سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران عبارت بودند از تصویرسازی: هاجر سلیمی نمین، خوشنویسی: عباس نوری، طراحی: سیدرضا حسینی، عکاسی: سیدشهاب‌الدین واجدی، کاریکاتور: مجید خسروانجم، گرافیک: صابر شیخ‌رضایی، مجسمه‌سازی: نادر قشقایی، نقاشی: علی بحرینی، نگارگری: حسین عصمتی، هنر سرامیک: هیربد همت آزاد و رسانه‌های هنری جدید: نگار هاشمی.

یکی از اتفاقات جالب در این دوره جشنواره، برگزاری کارگاه عکاسی به صورت تور عکاسی در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان در روستاهای مرزی راز و جرگلان و اسفراین بود که موضوع آن بر اساس شعار جشنواره که بیتی از اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی «همان به که نیکی بود یادگار» تعیین شده بود.

سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران که از ۱۹ شهریور در حال برگزاری است امشب به پایان می‌رسد.

در حاشیه برگزاری جشنواره تجسمی جوانان ایران، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در نشست تخصصی با کارشناسان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در دانشگاه بجنورد، از روزآمدسازی دستورالعمل نگارخانه‌ها با رویکرد تسهیل کسب و کار نگارخانه‌داران و همچنین تخصیص بودجه ۶ میلیارد و چهارصد میلیون تومانی به انجمن‌های تجسمی استان‌های سراسر کشور خبر داد.

همچنین، ایزد امجدی سرپرست دفتر پایش و شبکه‌سازی مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان و عضو شورای سیاستگذاری سی یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از اختصاص امکانات و تسهیلات این بنیاد به برگزیدگان جشنواره خبر داد.

در جریان برگزاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، کارگاه «نقد هنری و تفاوت‌های هنر بازاری و فاخر» با حضور کارشناسان تجسمی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و ارائه سعید فلاح‌فر در دانشگاه بجنورد برگزار شد.

در کارگاه رسانه‌های هنری جدید سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، یک اثر با موضوع فلسطین خلق شد.

معرفی برگزیدگان جشنواره بین‌المللی «عکس پارس»

مراسم معرفی برگزیدگان و افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده نخستین دوره جشنواره بین‌المللی عکس پارس در موزه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

در بخش «صنعت نفت» فرخ زمانی و امیر علی نواده شهلا از ایران به ترتیب نفرات اول و دوم، عکاسی از ترکیه نفر سوم و محمد عباسی و امیرحسین کمالی نفرات بعدی برگزیده این بخش بودند.

در بخش «خانواده» نیز جایزه نفر اول به عکاسی از کشور هند رسید، پانته آ نیکزاد از ایران نفر دوم و عکاسانی از ترکیه، مالزی و روسیه به ترتیب عناوین بعدی را به خود اختصاص دادند.

در بخش «محیط زیست و گردشگری» نیز عکاسانی از ترکیه و هند به عنوان برگزیدگان اول و دوم این بخش و احمد تاجی از ایران به عنوان نفر سوم و محمد آهنگر و فرزین ایزد دوست دار نیز تقدیر این بخش را از آن خود کردند.

همچنین امیرحسین کمالی به عنوان بهترین شرکت کننده این جشنواره و سعید عرب زاده نیز به عنوان بهترین شرکت کننده ایرانی نخستین دوره جشنواره بین المللی عکس پارس معرفی شدند.

در پایان این مراسم نیز از کتاب نخستین دوره جشنواره بین المللی عکس پارس که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ شده و شامل آثار برگزیده و معرفی منطقه ویژه پارس به 2 زبان فارسی و انگلیسی است، رونمایی شد.

نمایشگاه آثار برگزیده نخستین دوره جشنواره بین المللی عکس پارس از شنبه ۱۷ شهریور تا پنجشنبه ۲۲ شهریور در موزه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع) برقرار بود.

جزئیات جدید از خدمات بیمه تکمیلی برای هنرمندان

در هفته‌ای که گذشت، ثبت نام بیمه درمان تکمیلی ویژه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت از روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ آغاز شد. اعضای صندوق اعتباری هنر در سراسر کشور می‌توانند از تاریخ ۱۹ تا ۲۹ شهریور با مراجعه به پیام رسان اختصاصی صندوق اعتباری هنر به نشانی honarcredit.ir/app و سایت صندوق profile.honarcredit.ir نسبت به ثبت نام و بهره مندی از خدمات بیمه تکمیلی سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ اقدام کنند.

خدمات بیمه تکمیلی سال جاری با همکاری بیمه دانا در در قالب سه طرح (امید، آرامش و رفاه) با سه سقف قیمتی از ۵۹۱ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان و پوشش‌های متفاوت ارائه شده است تا هر فرد بنا بر شرایط خود یکی از طرح ها را انتخاب کند.

در طرح امید، هر عضو از مبلغ سالانه ۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان، ۵۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان پرداخت می کند و ۷۱ درصد حق بیمه یعنی یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت می شود.

در طرح آرامش، هر عضو از مبلغ سالانه ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان، ۲ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت می کند و ۶۰ درصد آن یعنی سه میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت می شود.

در طرح رفاه نیز از مبلغ سالیانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، صندوق ۴۶ درصد آن یعنی ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان آن را پرداخت می‌کند.

حق بیمه سالانه بیمه عمر و حوادث اعضای صندوق اعتباری هنر مبلغ ۱۳۳ هزار تومان است. این بیمه نامه برای بیمه شده اصلی بیمه درمان تکمیلی الزامی است.

ثبت نام بیمه تکمیلی صندوق برای اعضا و خانواده تحت تکفل آنها آزاد است و هر عضو می‌تواند با طی مراحل ثبت نام در یکی از طرح های بیمه تکمیلی، همسر، فرزندان و همچنین والدین تحت تکفل (تحت پوشش بیمه پایه فرد اصلی) را در همان طرح ثبت نام کند.

خدمات بیمه تکمیل درمان صندوق اعتباری هنر از تاریخ اول مهر سال ۱۴۰۳ آغاز و ۳۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۴ به پایان خواهد رسید.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه نقاشی‌های بهرام غنچه‌پور در گالری ایرانشهر، نمایشگاه انفرادی شادی یثربی با عنوان «غروب صورتی» در گالری زیرزمین دستان، نمایشگاه نقاشی‌های میترا اسلامی با عنوان «خفتگی» در گالری ایده، نمایشگاه گروهی «سقاخانه؛ تولد یک رویا» در گالری جاوید و نمایشگاه آنلاین نقاشی زهرا سرکارپور در گالری گلستان، از جمله نمایشگاه‌هایی است که روز جمعه ۲۳ شهریور افتتاح می‌شوند.

شناسه خبر : 17039
تاریخ : 1403/6/23 12:24:18
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Q63PAb
نویسنده خبر :
X

نگار رزم دیده

روزنامه نگار

 

 
 
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.