گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
استان بوشهر شرایط لازم را برای انتقال مالاریا دارد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همواره شرایط لازم برای انتقال مالاریا در استان بوشهر وجود دارد، بنابراین لازم است که مراقبت در برابر این بیماری با جدیت ادامه یابد.

دکتر قاسم برجویی‌فرد با اشاره به اینکه بیماری مالاریا در گذشته یکی از بیماری‌های همه‌گیر و مهلک در کشور بوده است، یادآور شد: طبق اسناد تاریخی موجود، در اوایل دهه ۱۳۲۰ حدود ۳۰درصد از جمعیت ۱۵میلیون نفری ایران به مالاریا مبتلا بوده‌اند.

 

وی افزود: خوشبختانه در نتیجه مجموعه تلاش‌هایی که به‌خصوص در حدود ۷۰سال گذشته صورت گرفته، در حال حاضر ایران در مرحله حذف این بیماری قرار دارد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: حذف مالاریا به این معنی است که زنجیره انتقال بیماری در کشور قطع شده و با اینکه ناقل بیماری در نقاط مختلف کشور وجود دارد، اما در حالت عادی کسی بر اثر گزش پشه به مالاریا مبتلا نمی‌شود.

 

وی تاکید کرد: با این وجود با توجه به اینکه هنوز هم موارد مبتلا به بیماری به‌طور مرتب از سایر کشور‌های مالاریا خیز به خصوص از کشور‌های همسایه شرقی وارد ایران می‌شوند، همواره این خطر وجود دارد که ناقلان موجود در کشور به انگل آلوده شده و دوباره چرخه انتقال بیماری در کانون‌های پرخطر ایجاد شود؛ برای همین ادامه تلاش‌ها در جهت کشف زودهنگام موارد بیماری و درمان سریع و کامل آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

دکتر برجویی‌فرد عنوان کرد: همواره شرایط لازم برای انتقال مالاریا، شامل دما و رطوبت مناسب، انواع ناقل بیماری و مخازن انگلی (مهاجرین غیرقانونی وارده از مناطق مالاریا خیز) در استان بوشهر وجود دارد؛ بنابراین لازم است که مراقبت برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در جهت حفظ دستاورد‌های سال‌های گذشته و ریشه‌کنی آن با جدیت ادامه یابد.

 

وی گفت: توصیه می‌شود تمام اتباع افغان و پاکستانی ساکن در استان که به‌تازگی وارد کشور شده‌اند، حتی اگر علامتی از بیماری ندارند نمونه‌گیری شوند، همچنین تمام کسانی که سابقه سفر به کشور‌های مالاریا خیز و استان‌های پرخطر جنوب شرق کشور را دارند، چنان‌چه طی دو هفته از سفر دچار علامتی از بیماری شدند، این موضوع را به پزشک یا نیرو‌های بهداشتی اطلاع دهند و برای نمونه‌گیری رایگان تشخیص مالاریا به مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

شناسه خبر : 7435
تاریخ : 1402/2/8 10:10:57
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/w5hIpJ
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #انتقال #مالاریا #بوشهر #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.