گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
دورخیز و فن جذب گردشگران جام جهانی قطر
صنعت گردشگري و توریسم بعنوان مسافرت ، تفریح ، تجارت ، خرید و بازدید در بین مردم جهان رایج است

این صنعت به عنوان يکي از پر درآمدترين صنايع جهان محسوب می شود که می تواند نقش مهمي را در توسعه و تامين رشد اقتصادي ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی کشورهای هدف ايفا کند و از سوي ديگر و مهمتر از سایر موارد رشد اقتصادي نيز مي تواند با توسعه تسهيلات و زير بناهاي گردشگري در کرانه خلیج فارس موجب توسعه این صنعت در استان بوشهر شود. امروزه صنعت گردشگري و توریسم به عنوان يک صنعت کارساز با ارزش افزوده نسبتا بالا و چشمگير در سطح جهان مطرح است به طوري که با ورود يک گردشگر در یک منطقه می تواند هشت فرصت شغلي ايجاد کند ، بنابراين با توجه به اين که عمده کشورهاي جهان پي به اثرات ، فواید و جایگاه اقتصادي ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی اين صنعت برده اند برنامه هاي متعددی را در جهت توسعه آن پيش بيني کرده اند.کشور ايران و در راس آن استان ساحلی و زیبای بوشهر با توجه به جذابيت هاي متنوع گردشگري از جمله مناظر طبيعي و سواحل بسیار بکر و زیبا ، نخلستانهای سبز و چشم نواز ، آثار تاريخي و با ارزش ، صنايع دستي متنوع و تمدن چندین هزار ساله مي تواند از مزاياي اين صنعت جهانی بهره مند شود. استان بوشهر با توجه به قرار گرفتن بر کرانه خلیج نیلگون فارس يکي از قطب هاي گردشگري کشور و يکي از مناطق جذاب و توریستی منطقه محسوب مي شود و اين به واسطه قابليت ها و جذابيت هاي چشمگيري است که در اين استان وجود دارد.
در اینجا نگاهی به راه و روش جذب مسافران و گردشگران بین‌المللی که در حین برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر می‌‌‌کنند داشته باشیم. عمدتا دو گروه عزم جام جهانی و سفر به کشور کوچک قطر را دارند. نخست تیم‌‌‌های فوتبال کشورهای راه یافته به دور نهایی این مسابقات و دوم هواداران آنها با تنوع فرهنگی و سلائق مختلف که جمعیت نسبتا بالایی هم دارند. 
در صورتی که بتوانیم در شهرهای استان بوشهر مجموعه ها و کمپ‌‌‌های ورزشی تمرینی مناسبی  را آماده و فراهم کنیم می‌‌‌توان امید داشت که تیم‌‌‌های ملی فوتبال شرکت کننده در دور نهایی جام جهانی قطر برای هماهنگی و شبیه سازی آب و هوای قطر چند روزی را میهمان در کمپ‌‌‌های ورزشی استان ما باشند و اردوی قبل شروع مسابقات خود را در بوشهر برپا کنند. هر چند با بضاعت ما قدری فاصله دارد و یا بعید نظر می رسد که در این زمینه توفیقی حاصل شود. اما از بعد جذب گردشگران می‌‌‌توان امیدواری بیشتری داشت. 
در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی قطر در آن موقع از سال استان بوشهر در میان کشورهای همسایه قطر دارای بهترین آب و هوا و بالاترین جاذبه‌‌‌های طبیعی و فرهنگی در این گستره‌‌‌ بزرگ جغرافیایی است.
بدیهی است بسیاری از گردشگران بدشان نمی‌‌‌آید که تنوع آب و هوایی ایران را هم امتحان کنند و پیش یا پس از حضور در قطر و حتی در خلال بازی‌‌‌ها چند روزی را میهمان مردم خونگرم و مهمان نواز استان بوشهر باشند.
برای رسیدن به این مهم تولید محتوا ، تبلیغات و زیر ساخت حرف نخست را می‌‌‌زنند. تبلیغات از آن جهات که تمام مسافران جام جهانی نسبت به ایران ( استان بوشهر ) آشنایی نسبتا خوبی پیدا کرده و این گردشگران از همین حالا به فکر این سفر باشند. البته اگر قرار بر تصمیمات دقیقه‌‌‌ نودی باشد و به آمارهای گذرا دل ببندیم نباید به گردش مالی جذب گردشگر و معرفی پتانسیل های استانمان امیدی داشت. همین امروز باید نقطه شروع این موضوع باشد و مطابق با سلیقه‌‌‌ مخاطبان پازل تبلیغاتی چیده و از طرق مختلف به معرفی مناطق زیبا و آداب و رسوم مردم این دیار اقدام کرده و همزمان شروع به تقویت زیرساخت‌‌‌هایی همانند حمل و نقل هوایی و دریایی ، اقامت اعم از هتلها و امکان بومگردی و گردشگری ، سهولت در صدور روادید و ... .
آمارها حاکی از آن است که حدودا ۵ میلیون گردشگر برای دیدن بازی‌‌‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به این کشور سفر کردند. هر چند عوامل محدود‌ کننده‌‌‌ای همانند جغرافیای محدود کشور کوچک قطر ، آب و هوا و از همه مهمتر اپیدمی کرونا آمار کمتری را برای جام جهانی ۲۰۲۲ نوید می‌‌‌دهد ، اما اگر ما بتوانیم درصد اندکی از این گردشگران را هم در بازه یک ماهه برگزاری جام جهانی جذب کشورمان علی الخصوص استان بوشهر کنیم از بعد تبلیغاتی و اقتصادی و معرفی توانمندیهای استان بوشهر یک موفقیت محسوب می شود. این موضوع میطلبد که دایره‌‌‌ تصمیمات خود را گسترده تر کرده و جلسات متعددی را برای ساماندهی این موضوع تشکیل و خروجی‌‌‌های ان منتشر و اطلاع رسانی شود.
اگر برنامه ریزی دقیقی در جهت نقش آفرینی استان بوشهر در فرآیند جذب مسافران و گردشگران جام جهانی قطر باشد ابتدا باید برنامه مسوولین استان بر استفاده بیشتر از مشاوران و فعالان این حوزه بوده و از افرادی که مسیرهای متعدد و متنوع گردشگری کشور و استان بوشهر را می‌‌‌شناسند و همچنین نیروهای متخصص و متعهد تازه نفس و در عین حال خلاق مشاوره گرفته و راه را برای حضور بخش‌خصوصی در جهت اداره کردن این موضوع هموار کرد.
یکی از مشکلات جدی بخش خصوصی کشور برای جذب گردشگر هزینه‌‌‌ بالای تبلیغات است که بهتر است مسوولین استان بوشهر روی تسهیل این موضوع تمرکز کرده و تصمیم‌گیری و اجرای آن را بر عهده‌‌‌ اصحاب گردشگری بگذارند که در این کار متخصص هستند.
با تمام این تفاسیر باید گذر زمان را مد نظر داشت و اندکی هم تعجیل کرد که در نهایت این ما هستیم که در پایان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر می‌‌‌توانیم به اهمیت برنامه‌ریزی درست پی ببریم.

✍🏻 امرالله  آذرکشت

 

 

 

شناسه خبر : 1697
تاریخ : 1401/1/8 19:12:48
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/WrXa87
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #صنعت گردشگري #مسافرت #جذب گردشگر #جام جهانی #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.