گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
فردا، نخستین ماه گرفتگی ۱۴۰۳ در ایران
نخستین ماه‌گرفتگی قابل مشاهده سال ۱۴۰۳ در ایران بامداد فردا چهارشنبه، در ایران رخ می‌دهد.

بامداد فردا چهارشنبه، نخستین ماه‌گرفتگی قابل مشاهده سال در ایران رخ می‌دهد. این ماه‌گرفتگی جزئی، که تنها بخش کوچکی از ماه را در سایه زمین قرار می‌دهد، به‌دلیل نزدیکی به طلوع خورشید، فرصت محدودی برای مشاهده خواهد داشت.

ماه‌گرفتگی جزئی در بامداد چهارشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۳، به وقوع می‌پیوندد.

 در این پدیده، تنها بخش کوچکی از ماه در سایه زمین قرار خواهد گرفت و به همین دلیل خسوف قابل‌توجهی نخواهد بود. ماه‌گرفتگی با مرحله ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای آغاز می‌شود که برای چشم انسان چندان محسوس نیست.

زمان ورود ماه به سایه زمین ساعت ۵:۴۳ بامداد، اوج‌گرفتگی در ساعت ۶:۱۴ بامداد و پایان آن ساعت ۶:۴۶ بامداد به‌وقت ایران است. با توجه به طلوع خورشید در ساعت ۵:۴۹، در تهران و بسیاری از مناطق ایران فرصت کمی برای مشاهده این پدیده وجود دارد.

در نیمه شرقی کشور، این ماه‌گرفتگی قابل مشاهده نخواهد بود و در نیمه غربی نیز به‌دلیل روشنایی بامدادی و نزدیکی به طلوع خورشید، شرایط مناسب برای رصد آن فراهم نیست. این پدیده در قاره‌های آمریکا، اروپا، آفریقا و بخش‌هایی از آسیا قابل مشاهده است.

همچنین، در شامگاه سه‌شنبه، ۲۷ شهریور، پدیده «اَبَرماه» (Supermoon) به وقوع خواهد پیوست که اولین ابرماه سال جاری است. ابرماه به ماه کامل گفته می‌شود که در نزدیک‌ترین فاصله مداری به زمین قرار دارد و حدود ۳۰ درصد درخشان‌تر و ۱۲ تا ۱۴ درصد بزرگ‌تر از ماه‌های کامل دیگر است، این پدیده به‌دلیل نزدیکی ماه به زمین و بزرگ‌تر به‌نظر رسیدن آن هنگام طلوع و غروب، توجه عکاسان نجومی و علاقه‌مندان به پدیده‌های آسمانی را جلب خواهد کرد.

این ماه‌گرفتگی جزئی، اولین ماه‌گرفتگی قابل مشاهده در ایران برای امسال است و ماه‌گرفتگی‌های بعدی که شامل ماه‌گرفتگی کلی نیز می‌شود، در سال‌های آینده در ایران قابل مشاهده خواهد بود.

 
شناسه خبر : 17198
تاریخ : 1403/6/27 13:45:24
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/ZzavVW
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #ماه‌گرفتگی #ایران #دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.