آخرین اخبار
قرارداد مطالعات فشارافزایی میدان پارس جنوبی به‌زودی امضا می‌شود
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: به‌منظور افزایش ضریب برداشت از میدان گازی پارس جنوبی، قرارداد مطالعاتی مهندسی پایه و پایه پیشرفته طرح عظیم فشارافزایی در این میدان با یک شرکت داخلی به زودی به امضا می‌رسد

محمدحسین متجلی با بیان اینکه این قرارداد برای مطالعه ۴ هاب فشارافزایی مشتمل بر ۱۷ بسته کاری تعریف شده است، افزود: این قرارداد میان شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و یک شرکت داخلی به عنوان پیمانکار منعقد می‌شود.

وی انعقاد این قرارداد را از آن جهت حائز اهمیت برشمرد که هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد گاز مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، خانگی، تجاری، نیروگاهی، پتروشیمی و... از طریق میدان گازی پارس جنوبی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه در سال‌های آتی، افت طبیعی مخزن موجب از دست رفتن بخشی از تولیدات گازی و میعانات تولیدی از این میدان خواهد شد، عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده، از حدود سال ۱۴۰۶ افت محسوس تولید از این میدان مشترک آغاز خواهد شد و هر ساله به طور بیشینه حدود ۴۰ میلیون مترمکعب گاز تولید روزانه این میدان کاهش می‌یابد، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود با کاهش نزدیک به نیمی از تولیدات میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۴۱۵، این موضوع باعث ناترازی شدید در تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور شود.

وی گفت: در این راستا و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به منظور افزایش ضریب برداشت از میدان گازی پارس جنوبی، طرح عظیم فشارافزایی در این میدان به عنوان اصلی‌ترین راهکار عملیاتی جهت حفظ و نگهداشت تولید در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.

متجلی با اشاره به ضرورت حفظ تولید حداکثری و پایدار از میدان گازی پارس جنوبی و تأمین فشار مورد نیاز در منطقه پارس جنوبی، بیان کرد: مطالعات مهندسی پایه و پایه پیشرفته تأسیسات فشارافزایی این میدان به شرکت نارگان با همکاری مشاوران مجرب بین‌المللی واگذار می‌شود.

وی اهم بسته‌های کاری در این قرارداد را برشمرد و گفت: اجرا، تکمیل و ارایه بسته مطالعات مهندسی پایه و پایه پیشرفته هاب‌های فشارافزایی، مطالعات مهندسی مخزن و بررسی سناریو‌های اضافه برداشت از میدان، مطالعات زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل و تهیه اسناد مناقصه هاب‌های فشارافزایی در قالب EPC از مهم‌ترین موضوعات طرح شده در این قرارداد به‌شمار می‌روند.

شناسه خبر : 8009
تاریخ : 1402/2/27 09:10:45
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Y3cF7c
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #پارس جنوبی #نفت و گاز #طرح فشار افزایی #قرارداد #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.