فاطمه آگاهی در میزگرد علمی و آموزشی بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت و تقویت مدارس دولتی که ظهر امروز در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: بهعنوان سرگروه استانی بازدیدهای مختلفی از مناطق مختلف شهر تهران داشتم. بیش از اینکه محدودیتهای ما زنجیر و متصل به تعداد دانشآموزان باشد، به جغرافیا محدود شده است. حتی در همین شهر تهران در مدارسی مشکل داریم که در دو شیفت بالای 1000 نفر جمعیت دارد اما امکانات لازم را ندارد.
نماینده مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: برخی فکر میکنند تعداد کم دانشآموزان باعث میشود که امکانات کمتری به این مدارس ارائه شود. در صورتی که مشکل مدارس ما جغرافیا است. جغرافیا سبب میشود تا محدودیتها به اجبار به مدارس تحمیل شود.
وی به مدرسهای در منطقه 12 تهران اشاره کرد و افزود: در مدرسهای 265 نفری در منطقه 12 شهر تهران تنها 5 دانشآموز ایرانی دارد و سایر دانشآموزان آن اتباع کشورهای دیگر هستند. در چنین مدرسهای هویت را نمیتوانیم در هیچ نقطه از مدرسه ترسیم کنیم و چطور میتوان کیفیت مدرسه را در مدارس نظیر این در نظر گرفت.
نماینده مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: همچنین شکاف انگیزشی در مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد. تا زمانی که چنین شکافهایی وجود دارد، نمیتوانیم کیفیت را تضمین کنیم. کیفیت زمانی اتفاق میافتد که ما بحث عدالت را نسبت به جغرافیا نیز در نظر بگیریم. در همین شهر تهران که پایتخت است نتوانستیم این عدالت را برقرار کنیم، مناطق مرزی که جای خود دارد.
وی در ادامه افزود: شورای عالی آموزش و پرورش شش مورد را برای ارتقای کیفیت مدرسه در نظر گرفته اما علاقه مدیران مناطق و مسئولان به عمران است و پنج مورد دیگر که بسیار مهم است مغفول میماند. در صورتی که این 5 مورد انسانساز هستند و ثمره آن 10 تا 15 سال آینده در جامعه مشخص میشود.
نماینده مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش درباره پیامد این اتفاق گفت: نتیجه این امر قبرستانی از تجهیزات بدون کاربرد است که بعد از هوشمندسازی مدارس نیز در مدرسهها به جا مانده بود. برای تامین این تجهیزات نیز باید از اولیا درخواست منابع کنیم که سبب میشود مدیران بله قربانگوی اولیا شوند و اختیارات خود را از دست بدهند.
نظرات
0