گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
به مناسبت روز جهانی مسجد؛
ضرورت تقویت فعالیت‌های فرهنگی در مساجد / ۱۳ مسجد تاریخی بوشهر در فهرست آثار ملی
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر بمناسبت روز جهانی مسجد بر اهمیت احیای نقش تاریخی و اجتماعی مساجد و تبدیل آن‌ها به کانون‌های خدمت‌رسانی به مردم تاکید کرد.

حجت‌الاسلام عیسی راستگو، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر در نشست خبری ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد، بر اهمیت مساجد به عنوان پایگاه‌های عبادی و سیاسی مسلمانان تاکید کردند.

 ایشان با اشاره به نقش تاریخی مساجد در اسلام و جامعه ایران، از جمله مسجد النبی به عنوان اولین پایگاه مسلمانان، کارکردهای متنوع مساجد از جمله آموزش، پرورش، اطلاع‌رسانی و حل اختلافات را برشمردند.

 راستگو با انتقاد از ساخت مصلی‌ها و دور شدن نماز جمعه از مساجد، بر لزوم بازگشت به سنت‌های اصیل اسلامی و برگزاری نماز جمعه در مساجد تاکید کردند و اظهار داشتند: دارالقران باید در مسجد ساخته شود، موکب ها نبایستی از مسجد دور باشند. فعالست های هنری، دینی باید در مسجد صورت گیرد. در گذشته مسجد میز قضاوت بود، در مسجد می توان کانون وکلا بیایند و اطلاعات حقوقی به مردم بدهند، مسجد جایگاه تلاطم قرآن بود، مراکز ازدواج نیز در مسجد بود اما متاسفانه الان فقط فاتحه ها در مسجد است نه شادی ها.

 ایشان همچنین بر ضرورت تقویت فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در مساجد و تبدیل آن‌ها به کانون‌های خدمت‌رسانی به مردم تاکید کردند. 

آمار مساجد در استان بوشهر؛ 

حجت الاسلام راستگو با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت مساجد در استان بوشهر، از ثبت ۱۳۵۳ مسجد خبر داد و بر ضرورت تکمیل این آمار تاکید کردند. ایشان با ارائه آماری از تعداد مساجد در شهرستان‌های مختلف استان، بر غنای فرهنگی و مذهبی استان بوشهر توجه داشتند. 

 حدود ۱۴۳ مسجد در شهر بوشهر، ۱۱۶ مسجد در دیر، ۷۱ مسجد در عسلویه ، ۱۴۵ مسجد در گناوه و ۹۷ مسجد در کنگان و ۱۷۸ در دشتستان وجود دارد. همچنین اهل سنت ۱۳۰ مسجد در استان دارد. 

بیش از ۶۰ درصد مساجد ما فعال است . بیش از ۴۰ درصد مساجد روحانی دارد و نیاز است که تقویت شود که بیش از ۶۵ درصد مساجد در روستاها است. 

مساجدی که ثبت ملی در استان بوشهر هستند ۱۳ مسجد است. مسجد بدستان در دیر به دوره اول هجری قمری بر می‌گردد و قدیمی ترین مسجد استان است و دوم مسجد سیراف که بقایای سده دوم هجری قمری ساخته شده و مربوط به اواخر دوره ساسانی است.

در دوره صفوی مسجد جمعه بوشهر با سابقه ترین مسجد بوشهر بوده چون نماز جمعه در آنجا برگزار می شور به نام مسجد بوشهر صورت گرفته است. در بوشهر مساجد غریب، ملک جزو دوره قاجار هستند و ثبت ملی شدند و دو مسجد در گناوه و مسجد جامع کاکی و دشتی و هنگام نیز جزو ثبت ملی است.

حجت الاسلام راستگو از در دست ساخت بودن نرم‌افزار "مسجدیاب" خبر داد که به زودی در استان بوشهر راه‌اندازی خواهد شد. این نرم‌افزار به زائران و مسافران امکان می‌دهد تا به راحتی به نزدیک‌ترین مسجد دسترسی پیدا کنند.

شناسه خبر : 16418
تاریخ : 1403/5/30 16:06:51
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/TatVmy
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس مهبودی
🔹 روزنامه نگار 
🔹 کارشناس ارشد محیط زیست - دانشگاه خلیج فارس کارشناسی
🔹 مهندسی منابع طبیعی محیط زیست - دانشگاه شیراز

برچسب ها #مدیر امور رسیدگی به مساجد #حجت السلام راستگو #استان بوشهر

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.