گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
کشاورزان مراقب ترشیدگی خرما باشند
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تداوم شرجی هوا در استان بوشهر، احتمال گسترش عارضه ترشیدگی میوه خرما در نخیلات استان را افزایش می‌دهد که کشاورزان باید مراقب باشند.

به گزارش دریاکنار و نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ احمد سبحانی اظهار داشت: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش شدید رطوبت نسبی هوا و تداوم آن، احتمال ترشیدگی میوه‌های خرما در اثر تجمع آب، افزایش رطوبت نسبی در بخش داخلی خوشه و بین میوه‌ها و تشدید فعالیت قارچ‌ها بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: نرم شدن میوه از کنار و پهلو، ترک خوردن پوست میوه، سیاه شدن میوه و افزایش فعالیت آفات انباری ثانویه و بوی ترشیدگی از علائم عارضه فوق است.

سبحانی افزود: برای مدیریت این عارضه می‌توان به کاهش رطوبت از طریق پرهیز از آبیاری زیاد یا بی موقع در زمان تبدیل خارک به رطب، تنک کردن و هرس اصولی خوشه در مراحل گرده افشانی و آرایش خوشه و همچنین سمپاشی با سموم حفاظتی از جمله ترکیبات مسی در مراحل انتهایی رنگ شدن میوه‌ها با در نظر گرفتن زمان، دما و وضعیت تابش آفتاب اشاره کرد.

وی تاکید کرد: از روش‌های پیشگیرانه برای کنترل این عارضه می‌توان به تنک خوشه و تنظیم تعداد خوشه‌ها متناسب با توان درخت و پرهیز از آرایش دو خوشه بر روی یک قاعده برگ در مرحله آرایش خوشه اشاره کرد.

سبحانی افزود: هرس بخش میانی خوشه‌ها و یا یک چهارم انتهایی خوشه‌ها نیز تأثیر مطلوبی در تهویه خوشه و پیشگیری از این عارضه دارد.

وی گفت: به دلیل بالا بودن شدت نور و گرما در شرایط کنونی در صورت لزوم، سمپاشی باید در ساعات آغاز یا پایانی روز انجام شود.

 

🌊 دریاکنار از نشریات با سابقه استان بوشهر 
📲ارسال مطلب

   instagarm

  telegram

twitter.com/daryaaknar  twitter

  whatsapp

  facebook

  eitaa

  linkedin

شناسه خبر : 10053
تاریخ : 1402/5/15 07:45:12
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/LVMsF7
نویسنده خبر :
X

🔶سعاد نصاری
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 گوینده 
🔹 مدیر امور تدوین و صدا

🔹 مدیر امور اداری مالی تعاونی مسکن مهر (شماره 2 استان بوشهر)
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
برچسب ها #کشاورز #شرجی هوا #نباتات #استان بوشهر #ترشیدگی #خرما

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.