گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
گرده‌افشانی نخیلات در استان بوشهر آغاز شد
سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گرده افشانی ۳۱ هزار هکتار از نخیلات بارور و بارده این استان آغاز و با توجه به شرایط آب و هوایی تا اواخر فروردین ادامه دارد

محمد حسین غلامی اظهار کرد: گرده افشانی عملیاتی است که کشاورز خوشه گل نر را در گل آذین ماده قرار می‌دهد تا درخت بارور شود.

وی اضافه کرد: مدت زمان گرده افشانی بستگی به شرایط آب و هوایی دارد برهمین اساس دمای بهینه برای انجام عملیات گرده افشانی بین ۲۵ تا ۲۷ درجه و بهترین زمان ۱۰ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر است.

به گفته غلامی نخل درختی ۲ پایه است و باید عمل گرده افشانی به صورت مصنوعی و با دست انجام بگیرد.

سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: در روزهایی که احتمال بارندگی وجود دارد، گرده افشانی باید به روز دیگری موکول شود، چون عمل گرده افشانی موفق نخواهد بود و ممکن است باغدار مجبور به تکرار عملیات شود.

وی گفت: گرده افشانی تاثیر به سزایی در اقتصاد باغدار دارد و مهم‌ترین مرحله نخل داری است.

غلامی با بیان اینکه گرده افشانی مهمترین عملیات برای تولید محصولی مرغوب و اقتصادی است گفت: هر سال در این فصل نخل‌ها برای تولید محصولی خوب در تابستان آماده می‌شوند.

وی افزود: وزش بادهای گرم و خشک می‌تواند در عملیات گرده افشانی نخیلات اختلال ایجاد کند و کشاورزان می‌توانند بر روی گل آذین‌ها پوشش کیسه‌ای قرار دهند.

سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از نخل‌های استان بوشهر بارور هستند و سالانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصول خارک، رطب و خرما تولید می‌کنند.

شناسه خبر : 6320
تاریخ : 1401/12/27 14:29:39
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/qDGJoK
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #نخیلات #گرده افشانی #جهاد کشاورزی #سرپرست باغبانی #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.