گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
گزارش ارتباطات مردمی قوه قضاییه در دی ماه ۱۴۰۲| ۲۳۲ هزار و ۴۱ مورد ملاقات مردمی در دی ماه توسط مسئولان قضایی انجام شد/ دریافت ۱۲۶ مورد درخواست حقوقی و قضایی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه از تعداد ۲۳۲ هزار و ۴۱ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور در دی ماه سال جاری خبر داد.

پاسخگویی به درخواست‌های مشروع و به حق مردم ازعمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی استماع مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان محسوب می‌شود و در همین راستا مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تماس دائم با مردم است و بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضایی، مشکلات قضایی مراجعه کنندگان را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذیربط انتقال می‌دهد در این اداره بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی بوده است.

بسیاری از مردم که خواستار دیدار با شخص رئیس قوه، معاونان ومسئولان عالی رتبه هستند، به اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه می‌کنند و خواسته‌های خود را با قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر در می‌آورند.

برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع‌های قضایی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک می‌کند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضایی درمیان بگذارند.

۲۳۲ هزار و ۴۱ مورد ملاقات مردمی در دی ماه توسط مسئولان قضایی انجام شد/ دریافت ۱۲۶ مورد درخواست حقوقی و قضایی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران 
گفتنی است که موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می‌رسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودل‌های مردم بوده فی نفسه ارزشمند است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه بیان کردند که نکته مهم مسئله برخورد با مراجعان است که این را هم ما قبل‌ها گفته‌ایم و یک جا‌هایی هم البتّه انجام گرفته؛ این خیلی تأثیر دارد؛ یعنی کسی که مراجعه میکند به دادگستری، اگر چنانچه با اخم آن کسی که به او مراجعه شده مواجه بشود، این دل‌شکسته از آنجا بیرون می‌آید، ولو حالا شما آن اخم را بکنید بعد هم به کارش رسیدگی کنید، این باز همان تأثیر سوء را دارد و فرق نمیکند؛ یعنی برخوردِ خوب [لازم است]. البتّه کار سختی است، بنده میدانم؛ یعنی مراجعات مردمی گاهی اوقات واقعاً انسان را خسته میکند؛ در نوع مواجهه و مراجعه، آدم خسته می‌شود، اعصاب انسان [به هم میریزد]لکن باید تحمّل کرد.

 ۲۳۲ هزار و ۴۱ مورد ملاقات مردمی در دی ماه توسط مسئولان قضایی انجام شد/ دریافت ۱۲۶ مورد درخواست حقوقی و قضایی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای نیز همواره به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استان‌ها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقات‌های مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و مسائل و مشکلات مراجعه کنندگانی که به دستگاه قضایی رجوع می‌کنند را بررسی و رسیدگی کنند، رئیس دستگاه قضا همچنین تاکید کرده است که تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمی‌تر، آسان‌تر و نزدیک‌تر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است.

ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی سراسر کشور

۲۳۲ هزار و ۴۱ مورد ملاقات مردمی در دی ماه توسط مسئولان قضایی انجام شد/ دریافت ۱۲۶ مورد درخواست حقوقی و قضایی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران

در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در گفت‌‎وگو با میزان، درباره ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در دی ماه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در دی ماه سال جاری تعداد ۲۳۲ هزار و ۴۱ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۸ هزارو ۴۷۸ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استان‌ها و تعداد ۱۲ هزارو ۵۱۹ مورد متعلق به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.

وی افزود: استان فارس با ۲۵ هزار و ۶۷۶ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان کردستان به همراه معاونانش با ۱ هزار و ۴۳۵ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان نیز به همراه معاونانش با ۱ هزارو ۱۱۲ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: اولویت موضوع درخواست‌های مردم در ملاقات‌های صورت گرفته در استان‌ها به ترتیب درخواست‌های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ...، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پرونده‌ها و استماع مباحث طرفین، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، ارشاد و راهنمایی، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان، اعسار و حمایت از واحد‌های تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.

اهم پیگیری‌های صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره اهم پیگیری‌های صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در دی ماه سال جاری، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۳۷۹ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۳۲۰ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۶۲۳ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۶۸ مورد وقت اخذ شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۱۷۰ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۸۶ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۶ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۲۵۴ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته که در مجموع ۲ هزارو ۶ مورد است.

رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۳۰۲ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۳۴ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستری‌های کل استان‌ها ارسال شده همچنین ۲۲۹ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۵۵ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، هرمزگان، همدان، یزد مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند؛ و هیچ یک از نامه های استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی در دی ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.

حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه

۲۳۲ هزار و ۴۱ مورد ملاقات مردمی در دی ماه توسط مسئولان قضایی انجام شد/ دریافت ۱۲۶ مورد درخواست حقوقی و قضایی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران

وی درادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور می‌یابند.

همچنین در روز‌های زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل بطور مرتب حضور می‌یابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پرونده‌های کثیرالشاکی از اداره ملاقات‌ها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه می‌کنند دیدار و به پرونده‌های آن‌ها رسیدگی می‌کنند.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در دی ماه ۱۴۰۲ معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد ۱۳۳ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کرده‌اند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۱۹۹ مورد تقاضای مردمی بوده‌اند.

 وی ادامه داد: در این ماه قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۲ هزارو ۴۰۵ مورد درخواست‌های مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همچنین توسط احد از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۹۲۹ مورد ارشاد قضایی صورت پذیرفته است.

برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضاییه

۲۳۲ هزار و ۴۱ مورد ملاقات مردمی در دی ماه توسط مسئولان قضایی انجام شد/ دریافت ۱۲۶ مورد درخواست حقوقی و قضایی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران

رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضا‌های مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست‌ها و ارشاد متقاضیان مشغول می‌شوند. درخواست‌های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام می‌شود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می‌شود. تعداد درخواست‌های دریافتی در این ماه ۱۲۶ مورد بوده است.

 

منبع: خبرگزاری میزان

شناسه خبر : 14034
تاریخ : 1402/11/29 05:43:27
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/TZuwFl
نویسنده خبر :
X

🔶سعاد نصاری
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 گوینده 
🔹 مدیر امور تدوین و صدا

🔹 مدیر امور اداری مالی تعاونی مسکن مهر (شماره 2 استان بوشهر)
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
برچسب ها #مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه #گزارش ارتباطات مردمی #قوه قضاییه #مسئولان قضایی #مقامات #سراسر کشور #دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.