گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
از هر پژوهش دانشگاه فنی، یک مهارت، ایده تجاری، کارآفرینی زایش می شود
مصاحبه با معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر در راستای هفته پژوهش و فناوری

در راستای هفته پژوهش و فناوری  با مهناز عبدالهی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر مصاحبه ای انجام داد که مشروح آن در ادامه می آید:

برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر در هفته پژوهش و فناوری را اشاره فرمائید.

هفته پژوهش امسال از تاریخ 15 تا 29 آذر ماه برگزار شد. بنا بر اعلام ستاد مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای هفته پژوهش و فناوری، هفته پژوهش ۱۳۹۹ با شعار «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» برگزار شد.

15 آذرماه افتتاحیه هفته پژوهش با حضور دکتر علی رضا چمکوری مشاور استاندار بوشهر در امور علمی و پژوهشی و دکتر اکبر منصوری نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر و مهندس زهرا حاجیانی رئیس آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر و شورای معاونین دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر با رعایت پروتکل بهداشتی  برای اولین بار با رونمایی از کتابچه پژوهش و فناوری برگزار شد.

این کتابچه که تمامی برنامه‌ها و وبینارهای دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر در آن گنجانده شده بود دانشجویان، آموزشگران و کارکنان با مراجعه به این کتابچه ضمن اطلاع از زمان برنامه ها و هدف از برگزاری وبینارها می توانستند برنامه ریزی نموده و در وبینارها شرکت نمایند.

در هفته پزوهش 2 نمایشگاه مجازی و 4 بازدید مجازی انجام شد، برای اولین بار بازدیدهای مجازی به این صورت بود که مدرس وبینار به مکان مورد نظر می رفتند فیلم و عکس ها را تهیه می کردند و پس از تدوین بصورت مجازی از طریق بسترهای مجازی دانشگاه در یک روز و ساعت خاص در اختیار دانشجویان قرار می دادند. نمایشگاه مجازی مربوط به گروه هنر رشته های طراحی دوخت و گرافیک بوده است در دو روز مختلف به مدت پنج ساعت دانشجویان و آموزشگران می توانستند به تارنمای دانشکده مراجعه کنند و کارهای ارائه شده را ببینند.

 4 مسابقه برگزار شد؛ دو مسابقه مربوط به مرکز پسران و دو مسابقه مربوط به مرکز دختران ۳۵ وبینار کارگاهی و آموزشی را داشتیم اختتامیه روز ۳۰ آذرماه با حضور ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر برگزار شد.

اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای پژوهش و فناوری چیست؟

دانشگاه فني و حرفه اي يك دانشگاه مهارتي است كه تلاش مَي كند پژوهش جنبه كاربردي و مهارتي داشته باشدً، با نگاه حل چالش هاي منطقه اي و ملي. لذا يكي از مهم ترين اهداف پژوهش تلفيق دانش و مهارت با نگاه كاربردي است كه بتواند با تركيب فناوري در مسير خلق مهارت قرار گيرد و خروجي آن در خدمت كارآفريني قرار بگيرد.


کارکرد ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در استان بوشهر تشریح فرمایید؟

بوشهر يك استان با ظرفيت هاي كرانه اي، صنعتي و كشاورزي است كه ارتباط صنعت و دانشگاه يك امر لازم و حياتي براي توسعه محسوب مَي شود. هنوز آن ارتباطي كه باعث پويايي صنعت و مشاركت بيشتر دانشگاه باشدً صورت نگرفته است. صنعت و دانشگاه بايد بيشتر به هم اعتماد داشته باشند و عدم اسناد بالادستي، تك روي صنعت، نهادينه نشدن پژوهش در صنعت و از طرفي نگاه صرفا دانشي دانشگاه به در خواست هاي صنعت از عواملي است كه مانع ارتباط صنعت و دانشگاه شده است.

نياز امروز توسعه بر مدار مشاركت دانشگاه و صنعت است هر چقدر اين مشاركت بيشتر، طبعا مسير موفقيت بيشتر خواهد بود.

دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر در زمینه اشتغال دانشجویان پس از فارغ التحصیلی چه راهکارها و برنامه هایی دارد؟

امروزه يكي از مزيت هاي دانشگاه فني، درصد بالاي دانش آموختگان در اشتغال و كارافريني است.  اتفاقا علت اين اتفاق حساسيت دانشكاه فني نسبت به آينده دانش آموختگان خود نشان مَي دهد. دانشگاه فني با ورود به مسير ارتباط با صنعت و بسترهاي كارافريني تلاش مَي كند كه آینده موثري براي دانش آموختگان خود داشته باشدً لذا كانون هاي خلاقيت، كارورزي در صنعت، هسته هاي نواور، طرح هاي پژوهشي كاربردي از مولفه هایی است كه براي اشتغال دانش آموختگان برنامه ريزي شده است.


با توجه به اخذ مجوز راه اندازی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر، چه اقداماتی برای احصاء ایده ها، تشکیل هسته‌ها و واحدهای فناور بعمل آمده است؟

مهارت آموزی و خلق مهارت مَي بايست تاثيرات خود را در عرصه هسته هاي نوآور و تيم هاي كار آفرینی ديده شود.
لذا فلسفه بنيادي اخذ مجوز كانون خلاقيت به خاطر شكوفايي ايده هاي است كه دانشجويان دارند و اين ايده ها به هسته هاي نواور، فناور و تجاري تبديل شوند.

كانون هاي خلاقيت مسير بازار يابي، بلوغ رساندن ايده ها، تشكيل هسته و نهايتا شركت هاي دانش بنيان مَي باشدً.


عوامل تاثیرگذار و موانع پیشرفت در فعالیت‌های پژوهشی از نظر حضرتعالی بیان فرمائید؟

هدف از پژوهش يعني به موازات دانش، مهارت هم رشد كند و به بيان ديگر به سمت احصا موانع توسعه منطقه اي و ملي پيش برويم و از دل آن پژوهش هاي كاربردي و عمل گرا حاصل شود به همين علت در درون هر پژوهش دانشگاه فني، يك مهارت، يك ايده تجاري، يك فناور و يك كار آفرینی زايش مَي شود. به معني ديگر توليد پژوهش هاي دانشي كه معمولا كمكي به توسعه نمي كنند انجام نمي شود.

دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما به دنبال تربيت دانشجوياني هستيم كه دغدغه اشتغال هاي دولتي نداشته باشند.

اصولا ما به دنبال تربيت دانشجو مهارتي هستيم توانمندي دانشجو از اهداف مهم دانشگاه است صلاحيت حرفه اي دانشجويان يعني خود مولد كار باشند و حتي جامعه اطراف را در زمينه كار آفرینی كمك كنند.


مرکز آموزش های آزاد دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر طی سال جاری چه برنامه های اجرا نمودند؟

مرکز آموزش های آزاد دوره های مختلف و عناوین متفاوت و متناسب با گروه های آموزشی دانشگاه را برگزار کرده که همگی در راستای مهارت افزایی دانشجویان و آموزشگران و کارکنان بوده و با توجه به شیوع ویروس کوئید 19 این دوره ها به صورت مجازی و در قالب وبینار برگزار شده است.

تفاهم­نامه های همکاری پژوهشی دانشگاه با صنعت را تشریح و هدف از انجام آن در چه می دانید؟

اين تفاهم نامه ها بيشتر در جهت استفاده و آشنایی دانشجويان از مَحيط صنعت مَي باشدً.  ارتباط با صنعت و مهارت هاي آموخته شده در صنعت پياده كردند و همراه با تحصيل كارورزي در صنعت داشتند و آشنایی با فضاي كار در صنعت از اولويت هاي اين تفاهم نامه ها است كمك هيات علمي هاي دانشگاه به طرح هاي صنعتي ، برگزاري نشست هاي صنعت و دانشگاه و استفاده از تجربيات صنعت گران به عنوان مدرسان دانشگاه البته از صنعت در مهارت آموزی بهتر دانشجويان هم استفاده مَي شود به عبارتي يك ارتباط دو سويه است.


برای ارتقاء جایگاه دانشگاه فنی و حرفه ای در استان بوشهر چه پیشنهاداتی دارید؟

امروزه نياز استان براي توسعه متوازن به ويژه در اشتغال، کارآفرینی، پويايي صنعت متكئ به آموزش هاي فني و حرفه اي به ويژه با نگاه صلاحيت حرفه اي است. استان ظرفيت هاي بسيار بالايي دارد كه با خلق مهارت و توانمند سازي مَي توان از اين ظرفيت ها جهت توسعه استان استفاده كرد. بايد آموزش هاي تركيبي يعني نظري و مهارتي بيشتر شود. همان چيزي كه دانشكاه فني به آن توجه مَي كند لازم است كه همه دانش آموختگان دانشگاه ها به سمت مهارت آموزی بيش بروند.

دانشگاه فني استان يكي مجهز ترين دانشگاه ها در زمينه تحهيزات كاربردي است و رشته هاي موجود رشته هاي تقاضا محور است و آمادگی دارد در زمينه كار افريني استان قدم هاي موثري بردارد.

شناسه خبر : 206
تاریخ : 1399/10/10 10:50:15
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Poyw9E
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.