محمد شکیبی نسب مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در نشست خبری پاسخگویی مدیران با اصحاب رسانه، با بیان اینکه بندر بوشهر از سال 1229 با تاسیس شعبه گمرکات جنوب، مدیریت سواحل شمالی و جنوبی کشور به طول 4800 کیلومتر را برعهده داشته، خاطرنشان کرد: این بندر شایسته آن است که در همه زمینهها پیشرفت کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به آغاز فعالیت 123 نفر به طور مستقیم در زمینه ترانزیت خارجی از 22 بهمن سال گذشته، اظهار داشت: این امر منجر به ایجاد اشتغال غیرمستقیم برای 602 نفر دیگر نیز شده است.
وی امنیت را عامل اصلی رونق ترانزیت در هر کشوری دانست و افزود: اگر امنیت برقرار نباشد، هیچ کشوری از قلمرو خود برای ترانزیت کالا استفاده نمیکند. ترانزیت خارجی به منزله استفاده از یک کشور به عنوان پل ارتباطی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به ترانزیت محمولههای نفتی اربیل عراق از بندر بوشهر به مقصد امارات، این امر را اتفاقی مثبت دانست و گفت: این موضوع علاوه بر ایجاد درآمد برای پایانهها و فعالان حوزه حمل و نقل، توجیهکننده طرحهای توسعه بندر بوشهر نیز خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد: با رونق ترانزیت خارجی، درخواستهای مربوط به طرحهای توسعه بندر بوشهر مورد پذیرش سازمانهای ذیربط قرار گیرد.
بهرهبرداری از پل دسترسی و تزریق 450 میلیارد تومان برای تکمیل تاسیسات زیربنایی
پل دسترسی مجتمع بندر نگین آماده بهرهبرداری؛
شکیبی نسب اظهار داشت: پروژه احداث جاده و پل دسترسی مجتمع بندر نگین که از جمله طرحهای ارزشمند این اداره محسوب میشود، با 80 درصد پیشرفت فیزیکی، آماده بهرهبرداری است.
با تکمیل پل فلزی 174 متری این پروژه، انشاءالله تا دهه فجر امسال، شاهد افتتاح و بهرهبرداری از آن خواهیم بود.
همچنین در راستای تکمیل تاسیسات زیربنایی مجتمع بندر نگین، اعتباری بالغ بر 450 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
این اعتبار برای آسفالت تمامی مسیرهای دسترسی، انجام تعمیرات لازم جهت انتقال انرژی و سایر موارد مورد نیاز و تکمیل نهایی تاسیسات زیربنایی مجتمع بندر نگین اختصاص خواهد یافت.
راهاندازی پایانه مسافری دریایی:
ایشان در ادامه گفت: بخش دریایی پایانه مسافری دریایی با اعتبار 90 میلیارد تومان به بهرهبرداری رسیده است و بخش خشکی این پایانه نیز در ایام نوروز به طور کامل تکمیل شد که برنامهریزی برای راهاندازی سفرهای خارجی از این پایانه در حال انجام است.
رایزنیهایی با کشور قطر برای انجام این سفرها در حال انجام است.
با وجود تکمیل سالن پایانه مسافری، محوطه و مسیرهای منتهی به اسکله این پایانه نیاز به زیباسازی دارد.
مناقصه این پروژه در سال جاری برگزار و عملیات زیباسازی انجام خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در تشریح اقدامات و برنامههای این اداره، توسعه و نوسازی بنادر تابعه استان را نیز مورد اشاره قرار داد.
توسعه بنادر محمدعامری و بوالخیر:
در بندر محمدعامری، اسکلهای به طول 90 متر در حال ساخت است که 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان ماه جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
برای بندر بوالخیر نیز با توجه به فعالیت حدود 400 فروند شناور در این بندر و بندر محمدعامری، اعتباری بالغ بر 138 میلیارد تومان برای ساخت 150 متر اسکله اختصاص یافته است. این پروژه 44 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
روشنایی بندر بوالخیر نیز به طور کامل به اتمام رسیده است.
افزایش ظرفیت بندر دیر:
با توجه به ارتباط بندر دیر با بندر الرویس قطر و تامین عمده ترهبار و صیفیجات این کشور از بندر دیر، سازمان بنادر و دریانوردی 100 میلیارد تومان برای توسعه این بندر اختصاص داده است.
در سال گذشته یک پست اسکله در این بندر به بهرهبرداری رسید و مابقی اسکلهها نیز با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث هستند.
5 پست اسکله رمپ برای فعالیت لندگرافها نیز در این بندر احداث خواهد شد که تا دهه فجر امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
ساختمان عملیاتی برای بندر دیر نیز با 10.5 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
توسعه بندر کنگان:
شکیبی نسب افزود: بندر کنگان نیز از جمله پروژههای مهم در حال انجام است که برای افزایش ظرفیت مصالح در حوضچه این بندر در حال اجرا است که با ساخت موجشکن جدید، مساحت این حوضچه از 7 هکتار به 36 هکتار افزایش خواهد یافت. این پروژه 98.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تقریباً آماده بهرهبرداری است که اعتبار این پروژه 270 میلیارد تومان است.
بنادر شمالی استان بوشهر در آستانه تحول: حل مشکل کمبود عمق خورها و توسعه بندر گناوه
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ادامه تشریح اقدامات و برنامههای این اداره، به حل مشکل کمبود عمق خورها در بنادر شمالی استان و توسعه بندر گناوه پرداخت.
ایشان خاطر نشان کرد: کمبود عمق خورها در بنادر شمالی استان بوشهر، به ویژه در خور دیلم، مشکلی دیرینه برای تردد شناورها و امدادرسانی به موقع بوده است در پی پیگیریهای انجام شده، مجوز طرح تشریفات لایروبی این خورها از سفر ریاست جمهوری اخذ شده است و مطالعات این طرح در حال بازنگری است و انشاءالله به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
توسعه بندر گناوه:
طرح توسعه بندر گناوه که بزرگترین بندر سنتی ایران به لحاظ تردد شناورهای سنتی است، سال گذشته به طور رسمی آغاز شده است. این طرح با هدف رفع مشکل کمبود عمق و محدودیت تردد شناورهای سنتی در این بندر در حال اجرا است بندر گناوه با 540 فروند موتور لنج فعال، نقش مهمی در اقتصاد دریایی منطقه ایفا میکند این طرح با اعتباری بالغ بر 1600 میلیارد تومان در حال اجرا است و پیشرفت فیزیکی 20 درصدی دارد.
علاوه بر طرح توسعه بندر گناوه، لایروبی 60 هزار متر مکعب از رسوبات در این بندر و بندر دیلم نیز در دستور کار قرار دارد.
تجهیز بنادر به خودروهای اطفای حریق و امداد و نجات:
محمد شکیبی نسب افزود: در راستای ارتقای ایمنی بنادر استان بوشهر، 4 دستگاه خودروی اطفای حریق سال گذشته به بندر بوشهر اختصاص یافته و در این بندر مستقر شدهاند و نیز یک خودروی امداد و نجات با تجهیزات کامل نیز برای بندر بوشهر خریداری شده و به زودی در این بندر مستقر خواهد شد.
همچنین برای اولین بار در استان بوشهر، یک خودروی اطفای حریق مخصوص ساختمانهای بلندمرتبه خریداری و به ناوگان آتشنشانی و امداد و نجات اضافه شده است.
جذب اعتبار و پیشرفت پروژهها:
شکیبی نسب گفت: اعتبار پروژههای در حال انجام در استان بوشهر 4 هزار و 440 میلیارد تومان است که تاکنون 1740 میلیارد تومان از این اعتبار جذب و پروژههای مربوطه عملیاتی شده است مابقی اعتبارات نیز در حال جذب و اجرای پروژهها است.
کسب عنوان بندر نمونه:
مدیر کل بنادر و دریانوردی در پایان نشست خاطر نشان کرد: بندر بوشهر در سال گذشته به دلیل عملکرد درخشان، به عنوان بندر نمونه در بین بنادر استان بوشهر انتخاب شد که یکی از پارامترهای اصلی این انتخاب، بالاترین میزان جذب اعتبار در بین بنادر کشور بوده است.
برای اولین بار، اعتباری که به بندر بوشهر تخصیص یافته معادل اعتبار بندر شهید رجایی، اولین بندر کشور، بوده است که خوشبختانه بندر بوشهر 100 درصد این اعتبار را جذب کرده است.
نظرات
0