گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
خبر خوش مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس: کاهش آلایندگی در پارس جنوبی؛ فلرینگ از ۹ میلیون متر مکعب به ۱/۳ میلیون متر مکعب در دو سال آینده مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس از اجرای طرح‌های کاهش آلایندگی زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی خبر داد و گفت: این طرح ها باعث کاهش ۴ میلیون متر مکعب فلرینگی از ۹ میلیون متر مکعب شده و تا دو سال آینده به ۱/۳میلیون متر مکعب کاهش خواهد.
مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس از اجرای طرح‌های کاهش آلایندگی زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی خبر داد و گفت: این طرح ها باعث کاهش ۴ میلیون متر مکعب فلرینگی از ۹ میلیون متر مکعب شده و تا دو سال آینده به ۱/۳میلیون متر مکعب کاهش خواهد.

سخاوت اسدی، مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس، در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: در مجموعه منطقه پارس جنوبی در سال ۱۴۰۰، ۱۲ پالایشگاه در حال فعالیت و تولید قرار دارند. همچنین، در سال ۱۴۰۱ با ورود فاز ۱۴ به مدار، تعداد پالایشگاه‌ها به ۱۳ مورد افزایش یافت.

جذب بیش از ۹۸ درصد اعتبارات عمرانی توسط سازمان منطقه ویژه پارس

سخاوت اسدی از جذب بیش از ۹۸ درصد اعتبارات عمرانی سازمان منطقه ویژه پارس، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: اعتبارات عمرانی بخش مهمی از منابع مالی سازمان منطقه ویژه پارس را تشکیل می‌دهند و در پنج ماهه اول سال به مجموع ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است که به نسبت سه برابر شده است. این نشان دهنده اهمیت توسعه و عمران این منطقه با توجه به زیرساخت‌های موجود است و تلاش ما بر افزایش این رقم به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است.

قریب به ۷۵ درصد گاز کشور از منطقه پارس جنوبی تامین می شود

اسدی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نتایج قابل توجهی را در زمینه تولید گاز و پتروشیمی به دست آورد تصریح کرد: در سال۱۴۰۱ حدود ۷/۶ میلیون متر مکعب گاز تولید شده است. این تولید، تقریباً ۷۵ درصد نیاز کل کشور به گاز را تأمین کرده است، که از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، در سال ۱۴۰۱، ۲۱ واحد پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی به فعالیت خود ادامه داده‌اند. همچنین، در سال ۱۴۰۲، تعداد واحدهای پتروشیمی به ۲۲ واحد افزایش یافته است.

در مجموع، با توجه به سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار و افزایش تعداد واحدهای پتروشیمی، منطقه پارس جنوبی به یک قدرت تولیدی برجسته در صنعت پتروشیمی تبدیل شده است. و نیز ظرفیت اسمی تولید در سال ۱۴۰۱ نیز با رشد سریع به ۴۴ میلیون تن افزایش یافته است که بیشتر از ظرفیت اسمی تولید فعلی است.

صادرات منطقه ویژه در سال ۱۴۰۱ با افزایش 40 درصدی به 12/3 میلیارد دلار رسید

این مقام مسؤل مجموع صادرات منطقه در سال ۱۴۰۱ را حدود 12/3 میلیارد دلار دانست که نسبت به سال قبل با یک افزایش ۴۰ درصدی همراه بوده است.

وی گفت: در حال حاضر، در منطقه ۳۱ طرح با ارزش سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلار در حال اجرا است. همچنین، ۴ طرح پتروپالایشگاهی نیز با ارزش سرمایه‌گذاری شش ونیم میلیارد دلار در حال اجرا قرار دارند. در ۴ ماه اول سال جاری، صادرات منطقه به میزان ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و با ارزش سه ونیم میلیارد دلار بوده است. همچنین، در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، بخش خصوصی توانسته است ۲۸ موافقت اصولی با ارزش سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار را به دست آورد.

طرح های زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی باعث کاهش ۴ میلیون متر مکعب فلرینگی شده و تا دو سال آینده به ۱/۳میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت

به گفته اسدی با توجه به مطالبات مردم و تکالیف شان در خصوص کاهش فلرینگ در منطقه، دو پروژه با ارزش ۷۵ میلیون یورو تعریف شده است. پیمانکار برای این پروژه‌ها انتخاب شده و کارها در حال پیشروی است. طول زمان اجرای این پروژه‌ها ۱۲ ماه است. با اتمام این پروژه‌ها، میزان فلرینگی در منطقه پارس جنوبی به میزان ۴ میلیون متر مکعب کاهش پیدا خواهد کرد که حدود ۵/۳متر مکعب از مقدار فعلی ۹ میلیون متر مکعب کمتر خواهد بود. علاوه بر این، قسمت باقی‌مانده از گاز نیز قرار است به بخش خصوصی فروخته شود. در طول ۲۴ ماه آینده، انتظار می‌رود که میزان فلرینگی نیز بهبود یابد و تقریباً به ۱/۳میلیون متر مکعب کاهش یابد. این میزان کاهش فلرینگی نیز جزئ ضرورت های عملیاتی که اجتناب ناپذیر است.

۱۲۳۰ جوان بومی منطقه پارس جنوبی در شرکت‌ها و مشاغل مستمر اشتغال یافتند

طبق گفته اسدی با تلاش‌های صورت گرفته در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان بومی منطقه پارس جنوبی، تا آخر تیرماه ۱۴۰۲، تعداد ۱۲۳۰ نفر از جوانان بومی در شرکت‌ها و مشاغل مستمر استخدام شده‌اند. از این تعداد، ۷۰۲ نفر در پارس ۱ و ۵۲۸ نفر در پارس ۲ مشغول به کار شده‌اند، که از این تعداد ۱۲۰ نفر بچه‌های عسلویه هستند.

همچنین، دو آزمون برای استخدام نیز برگزار شده است. آزمون‌های شرکت‌های کیمیا و باختر و پتروشیمی صدف که برگزار می گردد و همچنین آزمون مجتمع گاز پارس جنوبی با حدود ۱۰۰۰ نفر به ترتیب برگزار خواهند شد. آزمون مجتمع گاز پارس جنوبی توسط دانشگاه خلیج فارس در اواخر شهریور یا نهایتاً اوایل مهرماه برگزار خواهد شد و محدود به سطح استان بوشهر خواهد بود. این آزمون ابتدا به خاطر ناهماهنگی صورت گرفته که قرار شده بود توسط دانشگاه امیرکبیر برگزار شود، اما پس از لغو آن توسط مدیر عامل منطقه، برگزاری آن توسط دانشگاه خلیج فارس تعیین شد.

اسدی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با فنی حرفه‌ای استان منعقد شده است، جوانان بومی با یادگیری مهارت‌ها و تسلط بر آنها، تضمین شغل در استان را خواهند داشت.

این اقدام برای ایجاد اشتغال پایدار برای بومیان منطقه بسیار حائز اهمیت است

اجرای ۷۰۹ پروژه با اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومان در استان بوشهر تاکید مدیرعامل ارشد سازمان منطقه ویژه

مدیرعامل ارشد سازمان منطقه ویژه در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، در استان بوشهر ۷۰۹ پروژه با اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومان توسط مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت در حال اجرا است. تا به حال ۴۵۸ میلیارد تومان هزینه شده و کار پرداخت شده است و همچنین ۸۶۲ میلیارد تومان نیز در دست اقدام می‌باشد.

همچنین، در سال ۱۴۰۱ نیز به طور کلی ۱۵۹ میلیارد تومان برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هزینه شده است.

در ارتباط با مصوبه سفر استانی ریاست محترم جمهور، این مصوبه به طور کلی به ارزش ۶۳۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی در استان های جنوبی

اسدی به نمایندگی از کمیته اجرایی شورای راهبردی، اعلام کرد: در بازه زمانی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱، مبلغ ۲۳۸ میلیارد تومان برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هزینه شده است. با تصویب دولت و فشار بر شرکت‌ها، در سال جاری نیز مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات شورای راهبردی به شرکت‌های پتروشیمی اختصاص خواهد یافت. این مبلغ شامل ۱۵۰ میلیارد تومان تعهدات سال قبل و ۳۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های جدید است که با هماهنگی فرمانداران و مجموعه استانی تعریف شده و براساس ۴ فرماندار شهرستان های جنوبی، تفاهم‌نامه‌های مبادله خواهد شد. این اقدام منجر به توسعه و ارتقاء زیرساخت‌های منطقه خواهد شد.

علاوه بر این، تصمیم گیری در مورد تخصیص مجموعه اعتبارات حوزه مسؤلیت‌های اجتماعی در یک کمیته صورت می‌پذیرد. این کمیته با در نظر گرفتن الویت‌های استانی و شهرستانی، با هماهنگی کادر اجرایی و برنامه ریزی متخصصان و با همکاری استاندار و فرمانداران در تعیین این الویت‌ها نقش عمده‌ای را خواهند داشت.

شناسه خبر : 10505
تاریخ : 1402/6/1 06:01:03
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/lyo3Vs
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #منطقه ویژه #آلایندگی #اشتغال #مسؤلیت اجتماعی #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.