گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
عدالت اجرا شد یا قربانی؟
گزارشی درباره صدور حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش از سوی دیوان عدالت اداری

در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور از سال گذشته در برابر تقلب و تخلف شماری از داوطلبان سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ ایستادگی کرده و این پرونده در دیوان عدالت اداری در جریان بود، خبر انفصال خدمت پورعباس، رئیس سازمان سنجش به دلیل مقاومت در برابر بازگشت دوباره این افراد به تحصیل منتشر شد.

در سالهای اخیر بحث راه یافتن نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از داوطلبان آزمون های سراسری ۱۴۰۰ و سال‌های قبل از آن (سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹) به دانشگاه مطرح شد که تقلب آنها محرز شده است؛ ولی داوطلبان شبهه‌دار تلاش می‌کردند با استفاده از استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری (مصوب سال ۱۳۸۴) به تحصیل بازگردند که موفق نبودند.

هفته گذشته و در حالی که روند بررسی این پرونده در دیوان عدالت اداری مطرح و مستمر بود، از برخی رسانه‌ها خبر رسید رئیس سازمان سنجش با حکم دیوان عدالت اداری به مدت یک سال به انفصال از خدمت محکوم شده است. این درحالی است که هم روند تقلب این افراد محرز شده است و هم استفساریه کمیسیون اصل ۹۰ بعد از رای هیات تجدید نظر بوده است؛ بنابراین بر اساس آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمونهای سراسری، آرای هیات‌های تجدید نظر باید مبنا باشد.

در همین رابطه سازمان سنجش درخصوص صدور حکم انفصال از خدمت رئیس این سازمان توضیح داد که در روزهای گذشته طی نامه‌ای به دیوان عدالت اداری اعلام کرده که این افراد اطلاعات غلط به قاضی داده‌اند که گفته اند دانشجو هستند در حالی که براساس حکم هیات‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری از دانشگاه اخراج شده‌اند و دیگر دانشجو نیستند.

سازمان سنجش همچنین اعلام کرد: داوطلبان شبهه‌دارِ کنکور ۱۴۰۰ و قبل از آن با رأی قطعی مردود علمی شناخته شدند اما با استناد به استفساریۀ مجلس و استدلالِ اینکه در زمان رسیدگی به شبهۀ آزمون «دانشجو» بودند تلاش کردند در دیوان عدالت اداری حکم بازگشتِ موقت به تحصیل بگیرند. این شکایت در برخی شعب دیوان شکایت رد شد. اما یکی از شعب دیوان بدون توجه به توضیحات سازمان سنجش دستور بازگشت برخی از این داوطلبان به دانشگاه و انفصال یک‌ ساله رئیس سازمان سنجش را صادر کرده است. 

دیوان عدالت: ادعای سازمان سنجش درست نیست

دیوان عدالت هم در اطلاعیه ای تاکید کرد با رای دیوان عدالت اداری، تاکنون هیچ دانشجو یا داوطلبی که نتیجه آزمون آن شبهه دار بوده یا تقلبش احراز شده باشد به دانشگاه‌ها معرفی نشده است. در این اطلاعیه از اقدام سوال برانگیز رییس سازمان سنجش در عدم حضور، دفاع و توضیح در این مرجع قضایی در مورد طرح شکایت شاکی علی رغم ارسال دعوت نامه‌های متعدد برای وی خبر داده شده است و در پی این استنکاف از اجرای رای صادره، به موجب قانون حکم انفصال از خدمت وی صادر شد که رای صادره قابل تجدید نظرخواهی می‌باشد.

سازمان سنجش: دیوان عدالت اشتباه کرده است

سازمان سنجش هم اطلاعیه داد که دفاعیات و مستندات کامل و دقیقی در مورد همه پرونده‌های مطرح شده داوطلبان شبهه دار در مراحل مختلف بررسی را به شعب دیوان عدالت ارائه کرده و به صورت مشخص در مورد پرونده‌ای که منجر به صدور رأی انفصال از خدمت شده، رئیس سازمان سنجش در مورخ ۱۱ تیر ماه با حضور در دیوان عدالت اداری به تشریح موضوع و دفاعیات مستند در حضور ریاست دیوان عدالت ، قاضی شعبه ۲۸ و مسئولان دیوان پرداخته است.

با مستندات ارائه شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور، شکایات متعدد داوطلبان شبهه‌دار در شعب مختلف بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری همواره رد شده است ولیکن به ناگهان در تاریخ سوم خرداد سال جاری در مورد یکی از داوطلبان شبهه‌دار که در هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری رأی قطعی مردود علمی دریافت کرده‌ است.

در شعبه ۲۸ دیوان دستور موقت قطعی بازگشت به تحصیل (در رشته پزشکی) صادر شد که دلیل این دستور موقت جبران‌ناپذیر بودن ضرر و زیان شاکی به لحاظ عقب‌ماندگی تحصیلی عنوان شده است در حالی که زمان صدور رأی یعنی خرداد ماه زمان ثبت نام در دانشگاه یا شروع سال جدید تحصیلی نیست ضمن اینکه این فرد از ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ با حکم قطعی هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری مردود علمی شناخته شده و دانشجو نبوده است.

علی بهادری جهرمی هم موضع گرفت و گفت: دولت در مقابله با تقلب در کنکور پیشگام بود و به این دلیل که هم متقلبان را شناسایی کرد و هم نگذاشت که ادامه تحصیل بدهند، عده‌ای مخالفت کردند. دیوان عدالت اداری به دلیل برخورد رئیس سازمان سنجش با متقلبان کنکور، حکم انفصال برای او صادر کرده است.

 

 

شناسه خبر : 10313
تاریخ : 1402/5/24 19:34:42
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/v3spXi
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #عدالت #حکم #سنجش #انفصال #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.