گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
قانون جدید بیمه شخص ثالث؛ با یک بار تصادف، تخفیف عدم خسارت را از دست نمی دهید
مدتی پیش رانندگان معترض بودند که چرا باید با یک خسارت تمامی تخفیفاتشان را از دست بدهند؟ یعنی برای یک اشتباه این همه تاوان دارد؟ این عدالت است؟ خبرخوشی در تغییرات جدید قوانین بیمه شخص ثالث داریم:

مشکل گفته شده که باعث سروصدای رانندگان شده بود، قانون جدید رنگ سپید صلح را به تن کرده و اعلام همکاری با رانندگان را از سر می‌دهد! براساس این قانون میزان تخفیف عدم خسارت به اعضای هر ۷ سال ۵٪ تعیین شده و حداکثر تا ۷۰٪ برای سال چهاردهم افزایش می‌یابد.

 

در صورت بروز خسارت‌ها نیز خفیفات به صورت پلکانی و در چند مرحله کسر خواهد شد:

در حقیقت کسر پلکانی تخفیف بستگی به تعداد خسارت دارد. برای یک بار خسارت جانی ۳۰درصد، دو بار خسارت جانی ۷۰ درصد و برای سه بار و بیشتر ۱۰۰ تخفیف را از دست خواهید داد. همچنین برای یک بار خسارت مالی ۲۰ درصد. دو بار خسارت مالی ۳۰ درصد و سه بار و بیشتر ۴۰ درصد از تخفیفات را از دست خواهید داد.

بخشنامه جدید بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۱ در رابطه با دیه

در بخش‌نامه جدیدی که در بیمه شخص ثالث اعلام گردیده است، نرخ دیه در سال ۱۴۰۱نیز دستخوش تغییراتی شده است. طبق این قانون:

  1. پوشش جانی بیمه شخص ثالث برابر با ۸۰۰ میلیون تومان
  2. پوشش حوادث راننده برابر با ۶۸۰ میلیون تومان
  3. حداقل پوشش مالی برابر با ۲۰ میلیون تومان
  4. حداکثر این پوشش برابر با ۴۰۰ میلیون خواهد بود.

برای درک بیشتر این موضوع می‌توان گفت:

اگر راننده مقصر در یک تصادف رانندگی دچار آسیب بدنی شود، توانایی این را دارد که از بیمه شخص ثالث خسارت دریافت کند. این خسارت از محل بیمه شخص ثالث برای راننده مقصر،به اندازه‌ی دیه در ماه‌های غیر حرام بوده و با صدور بیمه شخص ثالث، راننده مقصر هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

برابری دیه بانوان و آقایان

یکی از قوانین مهمی که باید در رابطه با بیمه شخص ثالث بدانید این است که پرداخت دیه و خسارت جانی جنسیت نمی‌شناسد! مرد باشید یا زن فرقی ندارد در هر صورت تفاوتی بین مبلغ دیه بانوان و آقایان نخواهد بود و هر شخصی که در تصادف آسیب می‌بیند یا فوت ‌کند، دیه برابری را دریافت می‌کند.

پرداخت خسارت راننده بدون گواهینامه از بیمه شخص ثالث

در صورتی که راننده‌ای در تصادف مقصر شناخته شود و گواهینامه نداشته باشد، خسارت مالی و جانی فرد زیان‌دیده از سمت بیمه پرداخت خواهد شد. البته از آنجا که فرد بدون گواهینامه بوده، تمامی خسارت از فرد مقصر دریافت خواهد شد. به عبارتی هیچ خسارتی از سمت حق بیمه او پرداخت نخواهد شد. همچنین امکان پرداخت قسطی برای فرد خاطی وجود دارد. البته این جدا از مشکلات حقوقی و قضایی است که فرد متخلف با آن‌ها مواجه می‌شود. جریمه این افراد تا ۵ سال حبس و انتقال خودرو یا موتور به پارکینگ است.

مساله دیگر اینکه در صورت خسارت جانی به فرد ثالث و فوت وی، قتل عمد تلقی شده و طبق قانون با او برخورد خواهد شد. البته اگر علت تصادف از سمت او نباشد، حتی اگر گواهینامه هم نداشته باشد، مقصر نخواهد بود. نکته دیگر اینکه بیمه هیچ‌گونه خسارتی بابت آسیب‌های جانی به راننده مقصر بدون گواهینامه را پرداخت نخواهد کرد.

 

قانون خودروی نامتعارف

قانون خودروی نامتعارف که در سال ۹۵ تصویب شد را به خاطر دارید؟ اگر یادتان باشد این قانون به منظور جبران کردن هزینه‌های خسارت خودروهای لوکس وضع شد که در آن دو نوع خودروی متعارف و نامتعارف قرار داشت. خودروی متعارف در حقیقت به خودرویی است که قیمت آن با نصف قیمت دیه در ماه حرام یا برابر با سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث باشد. حال در سال ۱۴۰۱ این مقدار برابر با ۴۰۰ میلیون تومان است.

در چند سال قبل اگر بیشترین حد تعهدات مالی راننده مقصر از مقدار خسارت بالاتر می‌زد بیمه همان مقدار را پرداخت می‌کرد. لیکن در قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ مقدار خسارت تا سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود و بقیه هزینه‌ها را باید بیمه بدنه راننده‌ی متضرر پرداخت کند.

شناسه خبر : 1723
تاریخ : 1401/1/15 10:53:43
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/JyELUl
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #بیمه شخص ثالث #تخفیفات #عدالت #رانندگان #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.