گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
لغو جشن نوروزی شهر خورشید در خورموج
دانی چه گفت مرا آن بلبل سحری تو خود چه آدمیی کز عشق بی خبری اشتر به شعر عرب در حالت است وطرب گر ذوق نیست تو را کژ طبع جانوری یکی از ضروریات زندگی در جامعه صنعتی وجود نشاط و سرزندگی است که باعث تحرک و شادابی و افزایش انرژی می شود. هنر می تواند روح وجان انسان را جلا ببخشد و موسیقی یکی از عواملی است که به واسطه انتزاعی بودنش نشاطی مضاعف در جامعه ایجاد می کند.

خورموج مرکز شهرستان دشتی با جمعیتی نزدیک به ۵٠هزار نفر در میانه استان بوشهر قرار دارد و تنها شباهت آن به تهران ساکت وخلوت بودن آن در ایام نوروز است. از آن جا که سرگرمی و برنامه مفرحی برای مردم وجود ندارد شهرداری و شورای اسلامی خورموج تصمیم گرفت برای به وجود آوردن نشاط اجتماعی و گذران اوقات فراغت مردم و مهمانان جشن نوروزی شهر خورشید را در محل پارک کنار دانشگاه پیام نور خورموج برگزار کند.

برای سه شب در ٢٨ و٢٩ اسفند و اول فروردین برنامه ریزی شده بود و اولین شب با اجرای گروه موسیقی محلی آوای موج به خوانندگی محمد فرامرزی از هنرمندان خورموجی و اجرای برنامه های متنوع مثل نقالی، شعر خوانی، مسابقه، پخش کلیپ و دف نوازی با مجری گری دو هنرمند خورموجی با جمعیتی بیش از ١۵٠٠ نفر برگزار شد.

مهرداد علیزاده رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ضمن خوش آمد گویی به مردم از برنامه های فرهنگی وهنری شورا وشهرداری باهدف افزایش نشاط اجتماعی در شهر سخن گفت. فرماندار نیز با جمعی از مسوولین در برنامه حضور یافت اما پیش از اجرای موسیقی برنامه را ترک کرد.

در حالی که برنامه بدون حاشیه و بارضایت مندی مردم تمام شده بود و مسوولین برنامه در حال تدارک برای جمعیت بیشتر تماشاچیان در شب های بعد بودند با بیانیه شورا و شهرداری که در پی فشار گروهی به نام انقلابیون و صدور بیانیه ای در صبح ٢٩ اسفند در مخالفت با برگزاری این برنامه اتقاق افتاده بود برنامه لغو شد و افراد زیادی که حتی خارج از خورموج در کمال بی اطلاعی از لغو برنامه به محل برگزاری رفته بودند با عدم برگزاری برنامه مواجه شدند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی خورموج در این باره گفت: از اوایل اسفند برای برگزاری جشنواره نوروزی باحضور اعضای کمیسیون فرهنگی و سپس طرح در شورا جلسه ای برگزار و پس از برگزاری چند جلسه مقرر شد شهرداری برگزار کننده برنامه باشد و حدالامکان از ظرفیت هنرمندان و امکانات خورموج بهره گرفته شود که غیر از گروه ملی موسیقی نونوا سایر عوامل برنامه شهروندان بودند. 

وی ادامه داد: با توجه به انباشت مشکلات اجتماعی و معیشتی برگزاری برنامه های شاد و نشاط آور یک ضرورت جدی است و از سوی دیگر ذائقه های فرهنگی در جامعه متنوع است و باید به همه سلایق احترام گذاشت. 

مقام نیا مسوول هیات مذهبی خورموج که با خانواده و مهمانانش از اصفهان در جشن شرکت داشته می گوید: با تعدادی از دوستان مذهبی در انتهای جایگاه نشسته بودیم و می دیدیم مردم با چه اشتیاقی نظاره گر جشن هستند. 

وی اضافه کرد: پس از برنامه از شهردار و شورا تشکر کردیم و بازتاب مثبتی هم در سطح شهر داشت و وقتی اعلام تعطیلی و لغو برنامه را دیدم متحیر شدم. 

مقام نیا تصریح کرد: بی شک تعطیلی چنین برنامه هایی حاصلی جز دو قطبی کاذب در جامعه و بدبینی اغلب جامعه به افراد انقلابی نخواهد داشت. 

فرامرزی خواننده گروه موسیقی نیز اظهار داشت: از بالای استیج که ناظر تماشاچیان بودم شاهد هیچ گونه رفتار غیر اخلاقی نبودم و مردم به جز دو سه نفر نوجوان آرام و منظم نشسته بودند و تماشاگر جشن بودند. 

وی یادآورشد: در مقایسه با کافه ها و تالارها که انواع حرکات از تماشاچیان سر می زند چنین آرامش و نظمی قابل تقدیر بود. 

عاشوری از مداحانی که با خانواده در این جشن شرکت داشته نیز بیان کرد: من با این که نوحه خوانی می کنم اماعلاقه مند به موسیقی محلی هستم و برگزاری چنین جشن هایی در شهر خورموج ضروری است. 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص فرزندم پزشکان توصیه به گوش گرفتن موسیقی و شرکت در برنامه های شاد کرده اند و از آنجا که بلیط کنسرت ها زیاد است دل خوش به برگزاری این برنامه بودیم که به ذوقمان خورد. 

علیرضا دانش آموز جوان خورموجی نیز گفت: در خورموج هیچ سرگرمی مفیدی برای گذراندن وقت خود نداریم. سینما هم که مدتهاست تعطیل شده و اجرای جشن نوروزی سرگرمی مفیدی برای جوانان بود. در شب اول روحیه تازه ای گرفتیم و خوشحال بودم که این برنامه ٣شب استمرار دارد که متاسفانه ادامه پیدا نکرد. 

قاسمی ساکن خورموج که همسرش شمالی است با اظهار تاسف از لغو این جشن خاطر نشان کرد: نظر به برگزاری این جشن در سه شب متوالی همسرم ترجیح داد امسال در خورموج بمانیم و سفرمان را لغو کردیم. پس از مدتها شاهد یک برنامه با کیفیت بودیم و شادی ها هم معقول بود و حرکات غیر طبیعی در جشن اتفاق نیفتاد. 

موسیقی و اشعاری هم که اجرا شد فولکلور منطقه دشتی و استان بوشهر بود. 

شکیبا هنرمند نوجوان خورموجی و مسوول گروه دف نوازی پارتاک نیز بیان داشت: روزهای متوالی در حال تمرین بودیم. برنامه در شب اول عالی بود و برای شب دوم و سوم آهنگی ویژه نوروز که آهنگ دشواری نیز بود آماده کرده بودیم که عصر ٢٩ اسفند اطلاع دادند جشنواره ادامه ندارد. 

حیاتی هنرمند خورموجی و صدابردار برنامه با اشاره به اهمیت برگزاری جشن های نوروزی یادآورشد: برنامه از چند جهت قابل اعتنا و تحسین بود و یکی از ویژگی‌های مهم آن اعتماد به هنرمندان خورموج بود که در بخش های مختلف در خدمت عوامل برگزاری جشنواره بودند. برگزاری جشنواره نوروزی خورموج استعدادیابی و معرفی هنرمندان شهر به شهروندان و مهمانان بود و بانیان تعطیلی جشنواره به هزاران مشتاق جشنواره اهانت کردند.

یک جوان خورموجی نیز با انتقاد از مسوولین گفت: مسوولین نه تنها حامی جوانان نیستند بلکه استعدادکش هستند. 

وی تاکید کرد: بسیاری اتفاقات ناجور در شهر می افتد ولی شاهد سکوت گروه انقلابیون هستیم و حتی نسبت به هزینه گزاف و غیر الزامی که امام جمعه خورموج نسبت به تغییر دکور دفترش کرده سکوت کرده اند و پرسشی که از حجت الاسلام زاهد دوست داریم این است که بگوید هزینه دکور دفترش را چگونه تهیه کرده و چه الزامی دارد دفتر یک امام جمعه مجلل باشد.

تعطیلی و به نافرجامی جشن نوروزی در شهر خورموج خاطره بدی در اذهان برگزار کنندگان و مردم گذاشت و لغو آن شهر را ملتهب کرد.

بازندگان اصلی این رویداد مردم و جامعه هستند چون جوان ها در این جشن ها هیجانات خود را تخلیه می کنند و برگزاری آن راهی برای گریز از مشکلات است. زمانی که این برنامه ها حذف شوند آسیب های اجتماعی افزایش می یابد و افرادی که چنین فضایی را به وجود می آورند دشمنان شادی مردم هستند.

به قلم: حمید زارعی

شناسه خبر : 6392
تاریخ : 1402/1/2 15:07:29
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/KsNVOl
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #جشن #نوروز #خورموج #لغو #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.