گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
مدیرکل گمرک بوشهر: رشد ۱۱۴ درصدی درآمد صادرات استان بوشهر در شش ماهه امسال
ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک بوشهر از رشد ۱۱۴درصدی درآمد صادرات در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان بوشهر خبر داد

علی سلیمانی ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک استان بوشهر گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران در تامین منابع مالی کشور یکی از سازمان های شاخص و برتر هست در واقع یکی از سازمان های تاثیرگذار هست.

علی سلیمانی، در خصوص حوزه نظارت گمرکات استان بوشهر، اظهار داشت: حوزه نظارت شامل ۱۴ گمرک است که از جنوبی‌ترین نقطه استان، یعنی گمرک عسلویه و انرژی پارس و همچنین نخل تقی، تا شمالی‌ترین نقطه که دیلم می‌باشد، ناظر گمرکات حضور دارد.

وی با اشاره به اینکه سه اداره کل در این خصوص در استان وجود دارد بیان کرد: اداره کل گمرک منطقه ویژه اقتصادی یک بوشهر، اداره کل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و اداره کل گمرک گناوه که گمرک انرژی پارس یکی از فعال‌ترین گمرکات استان بوده و در بحث صادرات نقش مهمی داشته و به عنوان یکی از شاخص‌ترین گمرکات کشور محسوب می‌شود. بیش از ۸۵ درصد کالاهای صادراتی استان از طریق این گمرک صادر می‌شود. علاوه بر این، برای ایجاد اشتغال و رونق بیشتر، برای سایر گمرکات همچون گمرک کنگان توانستیم ترانزیت مبدا و هم مقصد داردرا بگیریم برای دیر نیز به این صورت عمل کردیم.

به گفته سلیمانی، در شش ماهه اول سال جاری، صادرات میگو در حدود ۱۱ میلیون دلار بوده است. این صادرات به نسبت وزنی ۱۴ درصد و به نسبت ارزشی ۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین، واردات در همین دوره برابر با ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا با ارزش ۱۴ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار بوده است.

درآمد صادراتی استان نیز در شش ماهه امسال نسبت به سال قبل ۱۱۴ درصد رشد داشته است. در این دوره، حدود ۱۵ میلیون و ۹۷۳ هزار تن کالا با ارزش بیش از ۵ میلیارد و ۶۷۷ میلیون و ۷۷۷ هزار دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شده است. این صادرات نسبت به سال قبل به نسبت وزنی ۷ درصد و به نسبت ارزشی ۲۳ درصد کاهش داشته است.

محصولات پتروشیمی، سیمان، ماهی و میگو، گچ، سبزیجات و صیفی جات بیشترین سهم در صادرات دارند. کشورهای مقصد این صادرات شامل چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، پاکستان، سریلانکا، ویتنام، تانزانیا و قطر می‌باشند.

ایشان در ادامه افزود: واردات کالاها در شش ماهه اخیر بالغ بر سیصد و 13 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 64 میلیون دلار انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 2 درصد کاهش و از نظر ارزشی 13 درصد رشد داشت و عمده کالاهای وارداتی شامل موز و انواع پارچه، قطعات و لوازم یدکی موتور سیکلت و دوچرخه بوده است. همچنین، قطعات نیروگاهی از کشورهای امارات، چین، روسیه، کره جنوبی، ژاپن، هند، ترکیه، هنگ کنگ و انگلستان وارد شده اند.

سلیمانی اعلام کرد: گمرک بوشهر در حوزه واردات کالاهایی مانند موبایل و لوازم جانبی آن، خالی از کالا بود. با اقدامات لازم و دریافت مجوزهای مورد نیاز، توانستیم برای این زمینه مجوزهای لازم را دریافت کنیم. قبلاً در سه گمرک استان بوشهر، یعنی گمرک گناوه، بوشهر و کنگان، مجوز ترخیص خودرو داشتیم. با زیر ساخت هایی که گمرک دیر ایجاد شده بود همچنین به دلیل نزدیکی به برخی از کشورهای عربی، در چند روز گذشته مجوز واردات خودرو برای این گمرک نیز نیز به دست آمد.

وی خاطر نشان کرد: با پیگیری‌ها و تلاش‌های مسئولین، در گمرکات استان بوشهر، تدابیر لازم انجام شده تا کالاها رسوب نکنند. در حال حاضر، استان بوشهر در خصوص کالاهای متروکه، منقضی شده، رسوب شده و قاچاق، پاکسازی شده است. همچنین، برای واردات خودرو، چهار گمرکات استان به طور کامل آمادگی دارند تا به این نیاز مردم پاسخ دهند.

همچنین در پایان افزود: به منظور تسهیل فرآیند، دولت برنامه‌هایی را در نظر گرفت تا امسال واردات بسیاری از کالاهای اساسی و ضروری را فراهم سازد برای اینکه نیاز کشور مرتفع شود تجارت کالا بدون کد رهگیری بانک و بدون نامه بانکی هم صد درصد کالاها به تجار تحویل داده می‌شوند.

شناسه خبر : 11623
تاریخ : 1402/7/18 12:48:21
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/omnLNG
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #گمرک جمهوری اسلامی ایران #ناظر گمرک

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.