سعید کریمی درباره چگونگی نظارت بر کار افراد غیرمتخصص و به اصطلاح پزشک نماها، گفت: سامانه اعضای سازمان نظام پزشکی مرجع مناسبی برای اطمینان از پزشک بودن فرد به شمار میرود. با یک جستوجوی ساده نام پزشک در این سامانه میتوان رشته تحصیلی و محل خدمت پزشک را مشخص کرد.
وی ادامه داد: کمیته تبلیغات سازمان نظام پزشکی مجوز تبلیغات را صادر میکند و این سازمان و دانشگاههای علومپزشکی و وزارت بهداشت بر نحوه فعالیت اعضا در فضای مجازی نظارت دارند.
مشکل تبلیغات اغوا کننده در فضای مجازی
به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، عمده مشکلاتی که در فضای مجازی دیده میشود مربوط به افراد فاقد صلاحیت بوده، قطعاً فضای مجازی محیط امن و قابل اعتمادی برای کسب اطلاعات در خصوص درمانگران نیست. به همین دلیل توصیه میشود مردم به مطالب منتشر شده در این فضا اعتماد نکنند. با توجه به اینکه برخی از سکوها تابع قوانین کشور نیستند، قاعدتاً از استانداردهای وزارت بهداشت هم تبعیت نمیکنند و باعث آسیب به سلامت عمومی جامعه خواهند شد.
راه اندازی سامانه استعلام مجوزها
کریمی با بیان این که مراجعان برای اطمینان از خدمات مراکز پزشکی باید در بدو ورود به هر مرکز خدمات پزشکی به مجوز اشتغال اعم از پروانه طبابت، پروانه بهرهبرداری وپروانه مسئول فنی مرکز دقت کنند، افزود: به زودی سامانه اطلاعاتی معاونت درمان وزارت بهداشت راه اندازی خواهد شد تا برای مراکز تشخیص و درمانی نیز مردم بتوانند استعلام کنند و از صحت مجوزهای نصب شده در مراکز تشخیص، درمانی اطمینان پیدا کنند.
وی ادامه داد: راه دیگر اطمینان از صلاحیت افراد، توجه به مجوز اشتغال فرد یا مرکزی که افراد در آن مشغول به کار هستند، می باشد. همه فعالان حوزه درمان موظفند مجوز اشتغال اعم از پروانه طبابت، پروانه بهرهبرداری مرکز و پروانه مسئول فنی را در معرض دید مراجعه کنندگان قرار دهند. مردم نیز باید در بدو ورود به هر مرکز تشخیصی درمانی به این مجوزها توجه داشته باشند.
نحوه نظارت بر فعالیت پزشکان غیرمتخصص
کریمی اظهار داشت: گاهی پزشکان عمومی هم بدون داشتن تخصصهای لازم مانند تخصص عمومی، تغذیه یا پوست و مو خدماتی در این زمینه ارائه میکنند و مواردی هم شاهد بروز مشکل در این زمینه بودهایم.
وی در پاسخ به این که مردم چگونه میتوانند برای گرفتن کارهای تخصصی مورد نیاز خود به متخصصان لازم مراجعه کنند، ادامه داد: در مورد صلاحیت گروههای مختلف پزشکی برای انجام خدمات مختلف مانند پوست و مو، کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرفهای و همچنین شورای عالی برنامهریزی وزارت بهداشت اعلام نظر میکنند. همچنین دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه خدمات سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت نیز، استانداردها و راهنماهای بالینی خدمات را مینویسد که در آن به صلاحیت ارائهدهندگان خدمت اشاره میشود.
سامانه رسیدگی به شکایات مردمی
به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، سامانه رسیدگی به شکایات مردمی ۱۹۰ مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت شبانهروزی و با حضور تمام وقت کارشناسان، آماده دریافت و رسیدگی فوری به شکایات شهروندان در سراسر کشور است. همچنین ادارات نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاهها آماده دریافت شکایات و نظرات مردم جهت بررسی و رسیدگی امور هستند.
شناسایی و پلمب مراکز غیر مجاز
کریمی اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۴ هزار مرکز غیر مجاز مداخلهگر در امر درمان توسط دانشگاههای علوم پزشکی تعطیل یا پلمب شدند. علاوه بر نظارت مستمر از طریق دانشگاههای علوم پزشکی قطعاً بررسی صلاحیت افراد ارائه دهنده خدمت توسط خود بیمار میتواند در حفظ سلامت هموطنان مؤثر باشد.
نظرات
0