گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
نقدی بر داستان بلند «نازنین»
به قلم مریم عرفانی‌فر
داستان بلند «نازنین» اثر نویسنده شهیر و شناخته‌شده روس داستایوفسکی است. با اقتباس از روی این اثر چندین فیلم سینمایی نیز ساخته شده است. ازجمله اصغر نعیمی در فیلمی با نام سایه‌های موازی از این اثر بهره جسته است.داستایوفسکی را نویسنده‌ای پیچیده می‌دانند، چراکه هیچ‌کس مانند او نتوانسته به اعماق روح انسان دست پیدا کند و لایه‌های آن را از هم بشکافد و به‌خوبی تجزیه‌وتحلیل کند. شاید بتوان علت این امر را در این دانست که خود او نویسنده‌ای رنج کشیده بود. دنیای عجیب و پیچیده‌ای که او در آن زیست کرده بود قطعاً بر روی قلمش تأثیر گذاشته بود، تأثیری که با خواندن آثار و شاهکارهایی که از او باقی‌مانده می‌توان آن را فهمیداگر یکی از عمده‌ترین وظیفه هنر را وسعت بخشیدن به خود، بدانیم داستایوفسکی بدون شک یکی از بزرگترین و ماندگارترین هنرمندان نام خواهد گرفت؛ زیرا در انجام این وظیفه، بیش از دیگران موفق بوده است.

اکنون با مقدمه‌ای که گفتیم به نازنین می‌پردازیم. این داستان بلند، در دوران پختگی نویسنده نوشته شده یعنی زمانی که نویسنده چهل‌وپنج سال داشته و در نویسندگی استادی کامل بوده است.

و نکته‌ای که در نازنین بیش از همه جلب توجه می‌کند شیوه روایت ماجرا است. نویسنده از روش سیال ذهن برای بیان این داستان بهره برده، اینجا باید گفت داستایوفسکی پیشگام شیوه جریان سیال ذهن بوده است. در این شیوه به زندگی روانی شخصیت‌ها بیشتر اهمیت داده می‌شود. استفاده از این روش در این داستان شاید به این علت است که راوی خودش پریشان‌حال است و از همان ابتدا ما این پریشانی را می‌فهمیم‌، زیرا در آغاز داستان این‌طور آمده است:

«... اما فعلاً صحبت سر چیز دیگری است... مدام راه می‌روم و راه می‌روم و می‌خواهم مسئله را برای خودم روشن کنم. شش ساعت تمام است که می‌خواهم سر دربیاورم؛ اما عاجزم از جمع‌وجور کردن افکارم. شاید دلیش این است که مدام راه می‌روم و راه می‌روم...»

با خواندن پاگراف آغازینِ داستان، شما متوجه می‌شوید که راوی مشوش و نگران است. او می‌خواهد بداند چرا چنین اتفاقی افتاده، راوی خودش را برتر از آن می‌بیند که کسی بخواهد در حقش چنین کاری بکند. از نظر او چنین تنبیهی برایش خیلی بزرگ است.

راوی دارای مشکلات عدیده شخصیتی است. مردی خودخواه و خودبرتربین است. اوست که دختری مهربان و صادق را به فردی افسرده و تنها بدل می‌کند. لجبازی مرد تا این حد است که به تمامی و عمیقاً زندگی زن جوان را به بازی می‌گیرد. حقارت درونی مرد هیچ‌گاه دست از سرش برنمی‌دارد و از تحقیر نزدیکترین فرد زندگی‌اش (همسرش) لذت می‌برد.

از این جهت نازنین داستان آدم‌هایی را روایت می‌کند که مستأصل و درمانده‌اند و روح و روانی رنجیده و ترس‌خورده و زخمی دارند.

این روح زخمی حالا با حقیقتی بزرگ رو‌به‌رو شده است و می‌خواهد مسایل را واکاوی کند تا از همه‌چیز سردربیاورد. از این جهت مرد گیج شده و قصد دارد با بررسی رفتار خود و همسرش متوجه چیزهایی بشود که تاکنون از آن غافل مانده بود.

شخصیت زن نیز چندلایه و عجیب است و در عین حال از سختی‌هایی که تحمل می‌کند چیزی نمی‌گوید. او بیمار می‌شود چون زندگی خوبی نداشته و همسرش مدام در پی تحقیرش برمی‌آید. در نهایت این مرد است که زندگی‌اش را تمام و کمال می‌بازد، هرچند که در ظاهر امر زندگی بسیار خوبی هم دارد.

و در آخر نازنینِ داستایوفسکی اثری جمع‌وجور است که فقط با پرداخت چند شخصیت نوشته شده و حتی برای شخصیت‌ها نامی نیز انتخاب نشده است؛ اما از آن دست آثاری است که اگر بخوانیدش قطعاً فراموش نخواهی کرد.  

شناسه خبر : 16327
تاریخ : 1403/5/23 12:39:09
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/wiCpUk
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس جودکی
🔹کارشناسی حقوق
 🔹نویسنده
🔹کسب مقام دوم فراخوان توتم و
داستان برگزیده فراخوان نامه گشوده و در حال چاپ در مجموعه مشترک 
🔹برگزیده دوره اول جشنواره مانا وفراخوان ذکر خیر 
🔹برگزیده پنج مرحله فراخوان مجله موفقیت وکسب مقام اول وچاپ هر پنج داستانک در مجله موفقیت
🔹کسب مقام در جشنواره یوسف
🔹کسب مقام اول داستان انقلابی استان البرز
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی ملک الموت
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی تحریر خیال
🔹کسب مقام اول در جشنواره ملی ذهن زرین
🔹کسب مقام دوم در جشنواره دلنوشته ای به سردار استان البرز واستان مرکزی و رادیو جوان
🔹عضو انجمن ادبی وهیت مدیره عصر جدید هشتگرد
🔹عضو انجمن ادبی سیمرغ و انجمن ادبی البرز
🔹کسب مقام دوم روایت عاشورایی از نهاد کتابخانه ها
🔹کسب مقام در چند نقد داستان کوتاه ودو کتاب ستاره ها می میرند و شهید مسیحی

 
 
برچسب ها #دریاکنار #داستایوفسکی #نقد ادبی

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.