گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
پله، اسطوره فوتبال برزیل و جهان درگذشت
پله، پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان، پله اسطوره فوتبال برزیل در ۸۲ سالگی درگذشت

پله اسطوره فوتبال برزیل و جهان درگذشت 

 

پله پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان، پله اسطوره فوتبال برزیل در ۸۲ سالگی درگذشت.

 

پله که در دوران فوتبالش برای سانتوس و نیویورک کاسموس بازی کرد، در ۹۲ بازی ملی برای برزیل ۷۷ گل به ثمر رساند.

 

به گزارش خبرگزاری اعتلای ایران: او بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۱ پیراهن سلسائو را پوشید و ۳ مرتبه در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ قهرمان جام‌جهانی شد.

 

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو در ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در برزیل متولد شد. وی که با نام «پله» شناخته می‌شود، بازیکن سابق فوتبال در پست مهاجم است.

 

پله به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می‌شود که از سوی فیفا لقب «برترین» را گرفته است. او یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم است که کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۹۹ از وی به عنوان ورزشکار قرن یاد کرد و نامش از سوی مجله تایم در فهرست ۱۰۰ شخصیت برجسته قرن بیستم قرار گرفت.

 

پله در سال ۲۰۰۰ از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) به عنوان بازیکن برتر جهان انتخاب شد و یکی از دو برنده مشترک بازیکن قرن فیفا بود. وی در دوران بازیکنی خود سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری، از جمله بیشترین گل در تاریخ فوتبال را شکست.

 

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو ملقب به پله (Pelé) روز ۱ آبان ۱۳۱۹ در شهر کوراسائویس کشور برزیل به عنوان فرزند اول خانواده به دنیا آمد. ماریا خواهرش متولد سال ۱۳۲۱ و برادرش ژکا متولد ۱۳۲۸ است، پدرش «داندینهو» فوتبالیست آماتور و مادرش خانه دار بود.

 

له فوتبال را از سال ۱۹۵۰ در سن ۱۰ سالگی شروع کرد و خیلی زود در سال ۱۹۵۸ با اینکه ۱۸ سال بیشتر نداشت در جام جهانی سوئد جوان‌ترین بازیکن برزیلی شناخته شد و توانست با گلزنی به افتخارات خویش بیفزاید.

وی ضمن مهارت بازی به عنوان هافبک یا مهاجم، مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت وتمام‌کننده‌ای قهار، دریبل‌زنی بی‌نظیر و پاسوری به یاد ماندنی بود و حتی به عنوان یک فوروارد، تکل‌زن قهاری بود. سرعت، قدرت و دقت شوت پله از معروف‌ترین ویژگی‌هایش هستند.

 

 

 

 

شناسه خبر : 4860
تاریخ : 1401/10/9 07:56:34
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/hjSbdA
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

برچسب ها #پله #اسطوره فوتبال برزیل #سرطان #جاودانگی #دریا کنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.