گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
«6+1» اسلاید خاطره‌انگیز از «دراگان اسکوچیچ»؛ ممنون مربی!
از شکستن رکورد کی‌روش و عبور از جهنم ویلموتس تا چالش با استقلال و مهدی طارمی؛ کارنامه اسکوچیچ سیاه و سفید زیادی داشت.

به گزارش نشریه دریاکنار و نقل از فوتبال360، دراگان اسکوچیچ در فاصله 74 روز مانده به آغاز جام جهانی، از نیمکت تیم ملی برکنار شد. اسکوچیچ از 17 بهمن 1398 روی این نیمکت نشسته بود و خاطرات شیرینی را از خودش به‌جای گذاشت. سرمربی کروات در این مدت 15 برد، یک تساوی و 2 شکست را تجربه کرد و نام خودش را در چند رکورد ملی ثبت کرد. 

عبور از جهنم ویلموتس

مارک ویلموتس جانشین کارلوس کی‌روش در تیم ملی بود. ایران با ویلموتس شروع خوبی هم داشت، ولی 2 شکست پیاپی، صعود به جام جهانی را تحت تاثیر قرار داد. با کنار رفتن ویلموتس، این ماموریت سخت به دراگان اسکوچیچ سپرده شد. کسی که با 4 برد پیاپی، ایران را از این مخمصه نجات داد. هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق تیم‌هایی بودند که قربانی شاگردان اسکوچیچ شدند و ایران از این گذرگاه دشوار، جان سالم به سر برد.

شکستن رکورد کی‌روش

بهترین شروع تاریخ تیم ملی، به فرانک اوفارل ایرلندی تعلق داشت که کارش را با 7 برد پیاپی روی نیمکت ایران شروع کرده بود. رکورد شکست‌ناپذیری در تیم ملی هم به نام کارلوس کی‌روش ثبت شده بود که حریفان برای شکست دادن او، 14 بازی تلاش کرده بودند. اسکوچیچ با رقم زدن 14 برد و یک تساوی در 15 مسابقه ابتدایی، هر دو رکورد را از آن خود کرد. 

زودترین صعود به جام جهانی

اسکوچیچ، ایران را برای ششمین‌بار به جام جهانی رساند. ایران در طول تاریخ، با هدایت حشمت مهاجرانی و کارلوس کی‌روش به عنوان تیم اول آسیا به جام‌جهانی رفته بود که دراگان اسکوچیچ نام خودش را هم به این لیست اضافه کرد. همچنین ایران بعد از ۲ شکست متوالی با مارک ویلموتس، صدر آسیا را به ژاپن تقدیم کرده بود. با آمدن اسکوچیچ و کسب ۷ برد متوالی اما، این جایگاه به ملی‌پوشان برگشت. ایران در فاصله 3 بازی مانده به پایان مسابقات، زودهنگام‌ترین صعودش به جام جهانی را هم تجربه کرد.

اختلاف با مهدی طارمی

بعد از برگزاری ۴ بازی از مرحله سوم مقدماتی جام جهانی، اسکوچیچ و طارمی وارد چالش شدند. طارمی در صفحات مجازی به انتقاد اسکوچیچ مبنی بر ضعف تاکتیک‌ پذیری بازیکنان ایران پاسخ داد و اسکوچیچ هم برای دو بازی او را به تیم ملی دعوت نکرد. اختلافی که هر چند در زمین مسابقه تاثیری نداشت و طارمی بعد از آن هم گل زد، ولی حواشی زیادی را برای دو طرف به همراه داشت.

کابوس بازی بزرگ

هر ۱۵ برد ایران در دوران اسکوچیچ مقابل تیم‌هایی رقم خورد که در رنکینگ فیفا پایین‌تر از رده پنجاهم حضور داشتند. هر ۳ دیداری که تیم ملی برنده نشد، مقابل کره‌جنوبی و الجزایری بود که جزو ۵۰ تیم برتر فیفا هستند. نتایجی که منجر شد اسکوچیچ هیچ وقت باور عمومی و حمایت کامل را پشت خود احساس نکند. بعد از این 3 نتیجه، لغو و برگزار نشدن اردوهای تیم ملی و بازی‌های دوستانه هم به نگرانی کادرفنی تیم ملی بابت نتایج ضعیف ربط داده شد.

 ماجرای چالش با استقلال

دراگان اسکوچیچ برای برگزاری اردوی قطر، ۵ بازیکن استقلال را به تیم ملی دعوت کرده بود. حضور آن‌ها در جشن قهرمانی اما، موجب عصبانیت سرمربی تیم ملی شد و اسکوچیچ شبانه روی نام آن‌ها خط قرمز کشید. در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت بعد اما، ۶ استقلالی را به اردو دعوت کرد که حواشی زیادی را برای او به همراه داشت. پس از انتقاد کریم انصاری‌فرد از نحوه آماده‌سازی تیم ملی، او هم در لیست بعدی دراگان جایی نداشت تا در این مقطع یک‌بار دیگر اقتدار سرمربی کروات زیر سوال برود. اقتداری که با جنگ استوری بازیکنان تیم ملی و دو دستگی در تیم ملی، او را به لبه پرتگاه هم برد.

خداحافظ مربی، ممنون دراگان

با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال، دراگان اسکوچیچ از نیمکت تیم ملی برکنار شد. ممنون دراگان اسکوچیچ بابت صعود به جام جهانی.

شناسه خبر : 3261
تاریخ : 1401/6/17 09:16:41
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/qY4dq9
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #دراگان اسکوچیچ #ویلموتس #کی‌روش

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.