آخرین اخبار
آئین «نو اوستی»
آئین «نو اوستی» از روزگاران قدیم هر سال در صبح آخرین چهارشنبه سال با حضور خانواده‌ها، به ویژه بانوان و دختران جوان در اردبیل برگزار می‌شود.

توران قربانی صادق ازنویسندگان و بازیگران  پیشکسوت اردبیل به خبرنگار دریا کنار، گفت :جارو زدن آب، قیچی کردن آب، رها کردن کفش‌های کهنه در آب و سه بار از عرض رودخانه رد شدن از جمله کار‌هایی است که در مراسم «نو اوستی» اردبیل انجام می‌شود. مراسم سنتی «نو اوستی» یا همان «سو اوستی» به معنای پریدن از آب است که همه ساله با حضور پرشور مردم در محل پل هفت چشمه بر روی رود بالیقلی چای اردبیل برگزار می‌شود. آئین «نو اوستی» از روزگاران قدیم هر سال در صبح آخرین چهارشنبه سال با حضور خانواده‌ها، به ویژه بانوان و دختران جوان در اردبیل برگزار می‌شود. بسیاری از شرکت‌کنندگان با این باور که در این روز حاجت‌ها و نیت‌ها برآورده می‌شود با در دست داشتن قیچی، جارو و کوزه سفالی در محل پل تاریخی یئدی‌گوز (هفت چشمه) اردبیل حاضر شده و دعاگویان، سه مرتبه عرض رودخانه بالیقلو (بالیخلی چای) را طی و سپس آب را جارو یا قیچی می‌کنند. دختران جوان نیز در پایان این آئین، کوزه‌های سفالینی را که در آئین سال گذشته پر از آب کرده بودند می‌شکنند و با نیت حاکم شدن زلالی و روشنی، کوزه‌های جدید خود را از آب پر کرده و به خانه‌هایشان می‌برند.

 

لیلا فرید یکی دیگر از هنرمندان این شهرافزود: بخش اصلی این ‌آئین عبور از عرض آب است که به تعداد هفت بار انجام می‌شود و فرد در طی مسیر نیت‌های خود را به زبان می‌آورد. بعد از اتمام این آئین هر فردی کوزه‌ای سفالی را پر از آب جاری کرده و این آب را به نیت تبرک و خلوص و طهارت در چهارگوشه منزل خود می‌ریزد.این آئین در گذشته با توجه به این‌که رودخانه‌های مختلفی در سطح شهر اردبیل وجود داشت، برگزار می‌شد، اما چندین سال است که این مراسم به همت شهرداری اردبیل در محل یئددی گوز(پل هفت چشمه) اردبیل که بر روی رودخانه «بالیقلی چای» اردبیل قرار دارد، برگزار می‌شود.

 

 

 

 

معصومه جعفری:یکی دیگر از بانوان هنرمند این شهر اضافه کرد: یکی از این مراسمات قیچی کردن آب 
هست.(در واقع آب را با نیت قیچی کردن ریشه کینه‌ها و دشمنی‌ها قیچی می‌کردند و آن را با نیت دوختن زخم‌زبان دشمنان و بدخواهان می‌دوختند)
از دیگر مراسم‌ها جارو کردن آب هست.
جارو کردن آب نماد جارو کردن کدورت و ناپاکی‌ها از دل‌ها است و به همین خاطر هم زنان صبح زود جارو به دست در کنار آب‌های روان حاضر می‌شوند تا پیش از تحویل سال تمامی کدورت و تلخکامی‌ها را جارو کرده و به دست آب روان بسپارند.
و پر کردن کوزه از این آب جاری یکی دیگر از این کارهاست.

 

شناسه خبر : 14475
تاریخ : 1402/12/23 19:26:55
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Exi83o
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس جودکی
🔹کارشناسی حقوق
 🔹نویسنده
🔹کسب مقام دوم فراخوان توتم و
داستان برگزیده فراخوان نامه گشوده و در حال چاپ در مجموعه مشترک 
🔹برگزیده دوره اول جشنواره مانا وفراخوان ذکر خیر 
🔹برگزیده پنج مرحله فراخوان مجله موفقیت وکسب مقام اول وچاپ هر پنج داستانک در مجله موفقیت
🔹کسب مقام در جشنواره یوسف
🔹کسب مقام اول داستان انقلابی استان البرز
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی ملک الموت
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی تحریر خیال
🔹کسب مقام اول در جشنواره ملی ذهن زرین
🔹کسب مقام دوم در جشنواره دلنوشته ای به سردار استان البرز واستان مرکزی و رادیو جوان
🔹عضو انجمن ادبی وهیت مدیره عصر جدید هشتگرد
🔹عضو انجمن ادبی سیمرغ و انجمن ادبی البرز
🔹کسب مقام دوم روایت عاشورایی از نهاد کتابخانه ها
🔹کسب مقام در چند نقد داستان کوتاه ودو کتاب ستاره ها می میرند و شهید مسیحی

 
 
برچسب ها #دریاکنار #اردبیل #پل تاریخی یئدی‌گوز

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.