در این اتاق صدا منعکس شده و تقویت میشود، اما صداهای بیرون اجازه ورود به داخل آن را ندارند و در داخل اتاق شنیده نمیشوند.
به چنین اتاقی اتاق پژواک میگویند.
اتاق پژواک در اصطلاح رسانهای نیز چیزی شبیه به اتاق پژواک فیزیکی است.
در چنین وضعیتی اطلاعات، ایدهها و باورها درون یک فضا تکرار و تقویت میشوند و منابع آنها زیر سوال نمیرود.
از طرف دیگر دیدگاههای متفاوت و متضاد با ایدههای درون این فضا نیز سانسور شده و یا کمتر از حد انتظار پوشش داده میشود.
در دنیای رسانه امروز این نوع فضاها به لطف شبکههای اجتماعی اینترنتی بسیار بیشتر و گستردهتر شده است و کاربران در نوع اتاق پژواک رسانه ای گرفتار شدهاند که نظرات مخالف در آن پذیرفته نمیشود و ایدههای همسو با جریان اصلی مدام در حال تکرار و تقویت هستند.
در واقع در این فضاها کاربران تشویق میشوند که عقاید مشابه به تفکر غالب را بیان کنند و جرات مخالفت و یا ابزار عقاید غیرهمسو را نداشته باشند.
باید گفت که اتاق پژواک در شبکههای اجتماعی برای توسعه تفکر مثبت و به اصطلاح مثبت اندیشی میان کاربران توسعه یافته است و نوعی حباب مثبت اندیشی در میان آنها شکل گرفته است .
اما با گذشت زمان این حباب معنای خود را از دست داده و به توسعه اخبار جعلی و غیرواقعی انجامیده است که نگرانیهایی را در پی داشته است.
نظرات
0