گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
استان بوشهر در خطر پیری جمعیت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: هر چند استان بوشهر در زمان حاضر از استان‌های جوان کشور محسوب می‌شود، اما با توجه به نرخ پایین باروری خطر پیری جمعیت در آینده این استان را تهدید می‌کند

دکتر قاسم برجویی‌فرد بیان کرد: استان بوشهر در رده سنی صفر تا ۲۰ سال و ۲۰ تا ۴۰ سال جزء استان‌هایی است که میانگین سنی افراد در این رده سنی قرار دارد، به همین علت در زمان حاضر از استان‌های جوان کشور هستیم.

وی ادامه داد: با وجود جوانی جمعیت استان بوشهر، اما خطر پیری جمعیت در آینده این استان را تهدید می‌کند، که افزایش سن ازدواج آقایان که اکنون به‌طور میانگین ۲۹ است، فرزندآوری با تاخیر که زوج‌های استان به‌طور معمول ۵ سال پس از ازدواج فرزندآوری دارند و نرخ ناباروری بالا که در سال ۱۴۰۰، ۱۶ درصد بوده، تجرد قطعی، سقط جنین و طلاق از جمله عواملی است که پیری جمعیت در آینده را در پی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: همه این شاخص‌های جمعیتی یک دغدغه جدی بوده و این در شرایطی است که آمار‌های سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد نرخ موالید ۳.۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کمتر شده، ازدواج دیر انجام می‌شود و تعداد زوج‌های نابارور زیاد و طلاق و تجرد قطعی افزایش یافته و همه این موارد موضوع جمعیت را با آسیب جدی مواجه می‌کند.

وی گفت: یک پنجره جمعیتی در کشور برای ۲۰ تا ۲۵ سال تنظیم شده که براساس آن افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله که دانشجو، جوان، فعال و شاغل هستند در این رده سنی قرار می‌گیرند، اما پنجره جمعیتی با این روند نرخ باروری که در کشور وجود دارد تا ۲۵ تا ۳۰ سال آینده از دست می‌رود و افراد به طور میانگین میانسال و بالاتر خواهند بود و یک کشور پیر و سالخورده خواهیم داشت.

دکتر برجویی‌فرد بیان کرد: با پیر شدن جمعیت، تامین نیروی انسانی، اقتصاد و امنیت کشور دچار مشکل می‌شود و در مواردی به ناچار باید افرادی را به عنوان مهاجر بپذیریم، به همین علت دولت و مجلس تمهیدات جمعیتی را در نظر گرفته‌اند تا نتیجه آن پیشگیری از پیری جمعیت باشد.

وی عنوان کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ نرخ باروری در استان نزدیک به ۶ درصد بود، اما حالا این عدد در شماری از مناطق استان تا ۱.۴ درصد کاهش یافته و میانگین استان نیز ۱.۵ درصد است، که نسبت‌به میانگین کشوری که ۱.۶ درصد است هم پایین‌تر بوده، و در نتیجه با این مدل نرخ باروری، جمعیت استان در آینده پیر می‌شود.

شناسه خبر : 7325
تاریخ : 1402/2/4 17:41:33
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/iMH1mV
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #پیری جمعیت #باروری #دانشگاه علوم پزشکی #دکتر #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.