گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
اصلاح ۱۸ هزار هکتار شبکه آبیاری نخلستان‌های دشتستان
طرح تحول کشاورزی دشتستان یکی از طرح‌های ستاد مقاومت اقتصادی کشور در استان بوشهر است که این طرح برای ۳۴۲۵۰ هکتار از اراضی و نخلستان‌های این شهرستان برنامه ریزی شده است.‌‌‌‌‌

معاون آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این طرح با هدف افزایش راندمان و اصلاح الگوی مصرف آب همچنین الگوسازی نخیلات موجود و حذف نخیلات کم بازده اجرایی شده است.

 

مسعود خوارزمی نیا افزود: حدود ۱۸۵۰۰ هکتار از این طرح در مربوط به نخلستان‌های شهرستان دشتستان است که هدف این طرح افزایش راندمان و افزایش راندمان مصرف آب از طریق ایجاد خطوط لوله‌کشی برای تغییر شیوه‌ی سنتی و قدیمی آبیاری همچنین اصلاح نخلستان‌ها و حذف گونه‌های کم بازده نخل‌ها و رونق اشتغال در این شهرستان در حال اجرا می‌باشد.

 

وی عنوان کرد: در این طرح ۷۴۰۰ اصله نخل باید مورد اصلاح و جایگزینی قرار گیرد همچنین نوسازی و احیاء نخیلات درجه ۳ در مساحتی حدود ۱۱ هزار و ۱۳۰ هکتار در دستور کار قرار دارد.

 

خوارزمی نیا گفت: در همین راستا ۱۵ هزار و ۶۹۰ هکتار تبیین الگوی کشت در دستور کار قرار دارد همچنین ۵۰ گروه آب بر برای توزیع و مدیریت مصرف آب پیش بینی شده است.

 

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: این طرح از سال ۹۴ کار‌های تصویب و مطالعات آن آغاز شده که مرحله‌ی آن در وسعتی بالغ‌بر ۱۰ هزار هکتار با انعقاد تفاهم‌نامه بین استانداری و وزارت و نیرو و جهاد کشاورزی در دستور کار قرارگرفته است.

 

خوارزمی نیا افزود: از این ۱۰ هزار هکتار ۲ هزار ۴۰۰ هکتار نخلستان‌های سعدآباد، ۶۵۰۰ هکتار نخلستان‌های آب پخش و ۲۰۰ هکتار از نخلستان‌های کلل را در برمی‌گیرد که مجموع آن ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار می‌شود.

 

وی گفت: کار‌هایی که تا الان در این فاز انجام شده است مطالعه و آغاز مراحل اجرایی فاز سعدآباد ۱۹۵۰ هکتار شبکه آن تکمیل شده است و ۶۵۰ هکتار نیز بخش درون نخلستان آن تکمیل شده است و تا یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

شناسه خبر : 3934
تاریخ : 1401/8/13 19:27:30
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/oVgMo4
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #کشاورزی #طرح تحول #شبکه آبیاری #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.