آخرین اخبار
افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر ۱۸ سال چه شرایطی دارد؟
اگر شما نیز زیر ۱۸ سال دارید یا افراد کم تر از ۱۸ سال را می شناسید که افتتاح حساب دغدغه آن ها است، این راهنما را تا پایان بخوانید. در حال حاضر، افرادی که زیر ۱۸ سال دارند خود شخص یا ولی، قیم یا وصی او می توانند اقدام به افتتاح حساب بانکی کنند. پس از افتتاح حساب، زمانی که ۱۸ سال او کامل شد، خود فرد می تواند از حساب برداشت کند.

افتتاح حساب توسط ولی، قیم یا وصی

مطابق با بخشنامه بانک مرکزی، برای افتتاح حساب بانکی افراد زیر ۱۸ سال به نام خود فرد، ولی (پدر یا جد پدری) قیم یا وصی (با حکم) می توانند اقدام کنند. برداشت حساب نیز با حضور فرد افتتاح ‌کننده یا ارائه حکم رشد امکان پذیر است. در واقع این افراد شخصاً یا از طریق ولی، قیم یا وصی می توانند در تمامی بانک ها انواع حساب مدنظر خود را به جز حساب جاری با دسته ‌چک افتتاح کنند.

 

افتتاح حساب برای مادران هم امکان‌پذیر شد

بر اساس بخشنامه جدید، از این پس، مادران نیز می توانند به نام فرزند زیر ۱۸ سال خود نیز اقدام به افتتاح حساب کنند. در گذشته این امکان تنها برای ولی و قیم قانونی (یعنی مرد)، فرد زیر ۱۸ سال بود اما از این پس، مادران می توانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود حساب بانکی افتتاح کنند. نکته قابل ذکر این است که مطابق با گذشته، تا رسیدن فرد به سن قانونی یعنی ۱۸ سال تمام، برداشت از حساب بر عهده مادر است.

 

کارت بانکی برای نوجوانان یا زیر ۱۸ ساله ها

در اکثر بانک ها افراد زیر ۱۸ سال می توانند هم حساب قرض الحسنه و هم کوتاه مدت افتتاح کنند. برای افتتاح این حساب ها، کارت بانکی به نام صاحب حساب صادر می شود اما ولی او می تواند با مدارک شناسایی مورد نیاز فرزندش به بانک مربوطه مراجعه کرده و حساب بانکی را افتتاح کند. سوالی که پیش می آید این است که قابلیت های این کارت بانکی چیست؟

همانند تمامی کارت های بانکی، تا سقف برداشت روزانه مجاز، صاحب حساب می تواند از حساب خود برداشت کند، با کارت بانکی به خرید برود و تا سقف تعیین شده، با استفاده از رمز دوم به خرید آنلاین بپردازد. با توجه به این مورد، با کارت های حساب زیر ۱۸ سال نمی توان خریدهای بزرگ اینترنتی انجام داد یا از اپلیکشین‌ های پرداخت استفاده کرد زیرا به دلیل همان محدودیت قانونی تا پایان ۱۸ سالگی فرد دارنده کارت، به نام خود سیم کارتی ندارد و احراز هویت بانکی امکان پذیر است.

تمامی پیامک های مربوط به برداشت و واریز بانکی نیز به شماره ولی او ارسال می گردد و بدون نظر ولی نمی تواند خریدی انجام دهد اما بعد از ۱۸ سالگی، فرد می تواند به بانک مراجعه کند و حساب و اطلاعات حساب را به نام خود تغییر دهد.

افتتاح حساب زیر ۱۸ سال بدون حکم رشد

افرادی که میانگین سنی آن ها ۱۲ تا ۱۸ سال است، می توانند بدون حکم رشد و شخصاً برای خود حسابی افتتاح کنند اما برداشت از این حساب دارای شرایط و ضوابط ویژه ای است. بدین معنی که که امکان برداشت از حساب برای فرد صاحب حساب تنها بعد از ۱۵ سال تمام و یا با ارائه حکم امکان پذیر می شود. این افراد تنها می توانند در بانک ها، حساب قرض‌الحسنه باز کنند.

افتتاح حساب زیر ۱۸ سال با حکم رشد

مطابق با بخشی از بخشنامه بانک مرکزی، افرادی که به سن قانونی نرسیده اند با ارائه حکم رشد می توانند شخصاً، برای افتتاح حساب بانکی خود اقدام کنند. امکان برداشت نیز توسط خود فرد (زیر ۱۸ سال) و با داشتن حکم رشد امکان پذیر است. این افراد می توانند مطابق با نیاز خود انواع حساب های قرض‌الحسنه یا سپرده مدت‌ دار را افتتاح کنند.

افتتاح حساب توسط غیر ولی و قیم یا وصی

در این نوع حساب، مادر فردی که زیر ۱۸ سال دارد و مطابق با قانون غیر قیم، غیر وصی به شمار می آید، می تواند برای فرد زیر ۱۸ سال به نام خود او حسابی افتتاح کند. در این نوع حساب، امکان برداشت تنها توسط مادر یا در صورت فوت او، پس از رسیدن شخص به ۱۸ سال توسط خود فرد صورت می گیرد. حساب نیز از نوع حساب‌ های قرض‌الحسنه است.

 

برای فرد زیر ۱۸ سال و به نام خود آن فرد، سایر افراد غیر ولی، غیر قیم و غیر وصی (از جمله مادر) می توانند حسابی افتتاح کنند. برداشت حساب (سپرده کوتاه یا بلندمدت) نیز توسط افتتاح‌ کننده یا فرد دارای حکم رشد است.

 

مدارک لازم برای افتتاح حساب زیر ۱۸ سال

افتتاح حساب برای افراد زیر ۱۸ سال همانند افتتاح سایر حساب های بانکی به مدارک اصلی فرد متقاضی افتتاح حساب و مدارک اصلی ولی یا قیم قانونی نیاز است. این مدارک عبارتند از:

 

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب حساب

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ولی یا قیم قانونی + مدارکی که قیم بودن را اثبات کند.

پر کردن فرم‌ های مربوط به افتتاح حساب توسط ولی یا قیم (همراه داشتن آدرس دقیق و کدپستی الزامی است)

(در موارد استثنایی که افتتاح‌کننده حساب سواد نداشته باشد) دو قطعه عكس

حکم رشد چیست؟

زمانی می توان از حکم رشد استفاده کرد که فرد به بلوغ سنی و قانونی نرسیده اما به بلوغ عقلی رسیده و می تواند به تنهایی، کلیه خدمات مالی بانک را انجام دهد. نکته قابل توجه این است که این حکم بر اساس شرایط خاصی و پس از انجام تحقیقات لازم و جلب نظر کارشناس صادر می ‌شود.

 

تقاضای دریافت گواهی رشد باید به دادگاه خانواده یا دفاتر خدمات قضایی محل اقامت درخواست‌ کننده ارائه شود تا قاضی پس از انجام تحقیقات میدانی و استشهادیه ‌ای که جمع شده، بلوغ فکری فرد را تایید کند. تقاضای درخواست گواهی رشد، برای دختر و پسر یکسان است اما برای دختران کم تر از ۹ سال و پسران کم تر از ۱۵ سال صادر نمی شود.

مدارک لازم برای صدور حکم رشد زیر ۱۸ سال

برای صدور حکم رشد نیز به شناسنامه و کارت ملی جدید نیاز است. همچنین، فرم مربوط به درخواست صدور حکم رشد باید به طور کامل و بدون اشتباه پر شود. از طرفی، مدارکی که ثابت کننده ادعای درخواست صدور حکم رشد است مانند شبیه استشهادیه محلی و مواردی از این دست باید ضمیمه درخواست شود.

 

منظور از ۱۸سال یعنی چه؟

بسیاری از افراد، سن قانونی را با جشن تولد اشتباه می گیرند. در واقع، در قانون منظور از ۱۸ سال یعنی ۱۸ سال تمام شده باشد. به این ترتیب فرد می تواند با ۱۸ سال و یک روز، به نام خود حسابی افتتاح کند و تمامی خدمات بانکی را به نام خود انجام دهد.

شناسه خبر : 5849
تاریخ : 1401/11/29 09:38:38
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/CAMiW7
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #افتتاح حساب #زیر ۱۸سال #بانک مرکزی #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

18
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
  • محمدصادقی
    1 سال قبل

    سلام من یه کارت میخاهم زیر ۱۸ سالمه

  • امیر مرتضی ایرانشاهی
    11 ماه قبل

    من کارت را دوست دارم

  • آوش
    11 ماه قبل

    «با ایجاد حساب بانکی در بلو بانک برای فزرندان خود نیز حساب بانکی ایجاد کنید» افتتاح حساب در بلو جونیور امکان جدیدی از بلوبانک است که مسائل ساده مالی را به کودکان آموزش می دهد. بسیاری از والدین دوست دارند برای آشنایی فرزندشان با مفهوم پول و بانک یا کمک به استقلال آن ها برایشان حساب باز کنند. همانطور که گفتیم این امکان فراهم شده است؛ اما ابتدا باید بدانیم بلو جونیور چیست؟ به شکل خلاصه، می توان بلوجونیور را نسخه کودک بلو بانک معرفی کرد. با استفاده از این پلتفرم، والدین می توانند برای فرزندان 7 تا 14 سال خود حساب بانکی باز کنند. نوع این حساب قرض الحسنه بوده و افتتاح آن تنها چند دقیقه وقت گرفته و کاملا رایگان است. ساخت حساب و فعالسازی آن در بلوجونیور تفاوت چندانی با بلو بانک نداشته و بسیار ساده است. به صورت کلی، نمی توانید افتتاح حساب را از طریق بلو جونیور وب انجام دهید و لازم است برنامه آن را روی موبایل خود نصب کنید. ساخت این حساب توسط والدین کودک انجام می گیرد و شرط آن داشتن بلوبانک برای یکی از آن ها است. اگر خودتان حساب نداشته باشید، امکان ایجاد حساب کودکان نیز وجود نخواهد داشت. کافیست در اپلیکیشن تقاضای افتتاح حساب بدهید. سپس هویت فرزند شما شناسایی شده و پس از تأیید رابطه والد و فرزند حساب بانکی افتتاح خواهد شد. تنها مدارک شناسایی که نیاز دارید هم تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه کودک است. کل این فرایند کمتر از 7 دقیقه زمان نیاز دارد و بررسی هویت و استعلام از بانک مرکزی نیز حداکثر 3 روز وقت می برد. پس از باز کردن حساب نیز، کارت بانکی به صورت رایگان برای شما ارسال می شود. این کارت عضو شتاب بوده و امکان برداشت نقدی روزانه تا سقف 200 هزار تومان را دارد. علاوه بر این، می توانید پول تو جیبی و پاداش هایی که می خواهید به فرزند خود بدهید را به شکل هفتگی و خودکار به حساب آن ها واریز کنید. هنگام ایجاد حساب نیاز به یک کد معرف دارید در آن بخش میتوانید کد «M6HBXY» را وارد کنید

  • ابوالفضل حسيني
    11 ماه قبل

    با شناسنامه مادر می‌توان حساب بانکی زیر ۱۸ سال برای من باز کند

  • خوجسته
    11 ماه قبل

    من یه کارت میخوام ۱۱ سالمه

  • مالک اشتر موسوی
    11 ماه قبل

    ازتریکی برگ سرشماری من سن 18سال ام هستم

  • لیلا جهانی
    10 ماه قبل

    سلام،من ۱۶سالمه وقت کارتم تموم شده بود بابام رفت درستش کنه گفتن چون زیر ۱۸ساله واسش کارت صادر نمیشه از بانک سپه

  • امیرعباس رحمتی
    9 ماه قبل

    این سایت عالی است

  • حمیدرضا حیدرپناه
    9 ماه قبل

    با سلام عزیزم چرا اینقدر گیج هستید وقتی برای بازکردن حساب به بانک مهر رجوع می‌شود می‌گویید آنلاین حساب باز کنید آیا برای باز کردن حسابانلاین برای کودکان هیچ راهی هست ما که کل سیستم پرتال بانک مهر را گشتیم نشد می‌خواهیم براتون پول بیاوریم وام نمی‌خواهیم که اینقدر نامعلوم هست

  • ابولفضل
    8 ماه قبل

    ۱۵۷

  • ابولفضل
    8 ماه قبل

    ۱۵۶۸

  • امیرمهدی خمسه
    7 ماه قبل

    آیا برای سن 13 سال هم کارت امده

  • حسین لاوی
    6 ماه قبل

    من و همسرم از هم جدا شدیم و دخترم ۱۲سالشه با مادرش زندگی میکنه .مادرش برای او تو بانک مسکن حساب باز کرده .ایا این از نظر بانک تخلف نیست من ولی او هستم چرا برای مادرش حساب باز کردند

  • ماهان نظام دوست
    6 ماه قبل

    خیلی خوبه

  • سینا مروی میلان
    5 ماه قبل

    من میخوام یک حساب بانکی برای خودم باز کنم چه کاری باید کنم

  • مبین
    5 ماه قبل

    نمیدونم

  • محمد ابراهیمی
    4 ماه قبل

    من می‌خواهم کارت جداگانه داشته باشم

  • ابوالفضل
    4 ماه قبل

    هیچ