آخرین اخبار
انجام عمل بازسازی پارگی ربات صلیبی خلفی با روشی ابداعی
برای اولین بار در ایران، جراحی بازسازی ربات صلیبی خلفی بدون پیچ‌گذاری که روشی نوین با مدت نقاهت کمتر است، در بیمارستان تأمین‌اجتماعی سلمان فارسی بوشهر، بر روی زانوی یک ورزشکار آسیب‌دیده انجام شد.

یک متخصص ارتوپدی و فلوشیپ زانو در بوشهر، روشی برای عمل جراحی ربات صلیبی پشتی زانو ابداع کرده که برای اولین بار در کشور آن را در بیمارستان سلمان فارسی تأمین‌اجتماعی بوشهر بر روی زانوی یک ورزشکار آسیب‌دیده انجام داد.

 

انجام عمل جراحی بازسازی رباط صلیبی خلفی، یکی از مشکل‌ترین عمل‌های جراحی آرتروسکوپی زانو است که معمولا در این عمل، از گرافت تاندون اهدایی (الوگرافت) استفاده می‌شود اما برای اولین بار در ایران، جراحی بازسازی رباط صلیبی بدون پیچ‌گذاری و با روش دو طرف معلق در بیمارستان تأمین‌اجتماعی سلمان فارسی بوشهر انجام شد.

روش جراحی انجام شده در بیمارستان سلمان فارسی بوشهر مزیت‌هایی نسبت به روش‌های قبلی دارد. از جمله اینکه در این روش از تاندون‌های خود بیمار به عنوان گرافت بازسازی استفاده می‌شود که علاوه بر ایجاد استحکام بیشتر، از ایجاد حساسیت احتمالی به گرافت نیز جلوگیری می‌شود و این روش همچنین هزینه کمتری نسبت به روش‌های جراحی قبلی دارد. همچنین در این روش به دلیل پر شدن حفره استخوانی با گرافت استخوانی که از خود بیمار برداشته می‌شود دیگر نقص استخوانی که در روش‌های قبلی ایجاد می‌شد، ایجاد نمی‌شود که باعث افزایش سرعت بهبودی بیمار می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این روش، امکان سفت کردن مجدد گرافت از دو سمت گرافت تاندون کارگزاری شده است تا زانو به پایداری مورد نظر برسد که بسیار منحصر به فرد است. این عمل جراحی به‌طور موفقیت‌آمیز و از طریق بی‌حسی نخاعی انجام شد و ورزشکار آسیب‌دیده می‌تواند طی ۶ ماه آینده، ورزش حرفه‌ای خود را از سربگیرد.

این روش جدید جراحی توسط تیم ارتوپدی بیمارستان تأمین‌اجتماعی سلمان فارسی بوشهر به سرپرستی دکتر محمد اوجی‌مهر متخصص ارتوپدی انجام شده است.

دکتر اوجی‌مهر سرپرست تیم جراحی انجام‌دهنده این عمل بی‌سابقه در مورد ویژگی‌های این روش گفت: من حتی در جست‌وجویی که در منابع و مقاله‌های خارجی داشتم سابقه‌ای از انجام این عمل با چنین روشی نیافتم و می‌توان گفت که شاید این عمل برای اولین بار در جهان، در بوشهر انجام شده است.

وی افزود: البته ما سال‌هاست که عمل بازسازی پارگی ربات صلیبی قدامی و جلویی زانو را با روش بدون پیچ و با دکمه انجام می‌دهیم که الهام‌بخش ما برای انجام عمل ربات صلیبی خلفی و پشتی بود. در این روش تاندون مصنوعی به‌کار برده نمی‌شود و از تاندون پای بیمار استفاده می‌شود که محکم‌تر است و شل و پاره نمی‌شود. همچنین این روش، چون بدون پیچ است و از دو دکمه تیتانیومی در آن استفاده می‌شود، قابلیت محکم کردن ربات از دو سمت استخوان وجود دارد و ربات خیلی محکمتری نسبت به قبل به وجود می‌آید.

رئیس بیمارستان سلمان فارسی تأمین‌اجتماعی بوشهر هم گفت: بخش درمان تأمین‌اجتماعی و بیمارستان سلمان فارسی از روش‌های نوین جراحی استقبال می‌کند و چنین تصمیماتی از سیاست‌های پیشگامانه ما در استان بوشهر است تا از رفتن بیماران استان به دیگر استان‌ها پیشگیری کند و خدمات‌دهی را در استان بوشهر افزایش دهد.

دکتر علی فقیه افزود: روزانه ۱۷ عمل جراحی در بیمارستان سلمان فارسی بوشهر انجام می‌شود.

شناسه خبر : 4868
تاریخ : 1401/10/9 08:31:26
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/8r39p6
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #عمل #بازسازی #ربات صلیبی #اولین بار #استان بوشهر #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.