آخرین اخبار
اهالی رسانه، توزیع عادلانه آگهی های دولتی را مطالبه کنند/ معاونت مطبوعاتی تلاش خود را در این زمینه انجام می دهد
حدود چندین سال است که امکان انتشار آگهی دستگاه‌های دولتی در خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری فراهم شده است. در این رابطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعمل اجرایی تهیه و ابلاغ کرده است. در دی ماه گذشته اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، طی اطلاعیه ای، لیستی از پایگاه های خبری مشمول آگهی های دولتی را هم‌منتشر کرد. در همین رابطه شفقنا به انعکاس نظرات مدیران پایگاه خبری درباره این اقدام معاونت مطبوعاتی پرداخته است.

جعفری محمدی صاحب امتیاز عصر ایران می گويد: معاونت مطبوعاتی تلاش های خود را در زمینه تقسیم آگهی دولتی به رسانه های اینترنتی انجام می دهد، اما بر سر راه این نهاد، مقاومت هایی وجود دارد.  اما در این‌راه نیازمند ورود جدی اهالی رسانه برای خواستار مطالبه صنفی و مردمی و هم تغییر نگاه مدیران شرکت ها نسبت به رسانه های مکتوب و سنتی است. 

محمدی با اشاره به فلسفه آگهی های دولتی به شفقنا می گوید: چند سال پیش بند جدیدی به قانون مطبوعات اضافه شد، که خبرگزاری ها و پایگاه های خبری مشمول قانون مطبوعات شدند. در حال حاضر و در همه امور با همه پایگاه های خبری مانند رسانه های مکتوب برخورد می شود. مثلا در زمینه اعطای مجوز، نظارت، آیین دادرسی و…اما وقتی به بخش آگهی های دولتی می رسیم، پایگاه های خبری به مثابه فرزند ناتنی می شوند و آگهی های دولتی در رسانه های مکتوب منتشر می شود.

او با تاکید می کند: اساس آگهی دولتی بر این‌مبنا است که، مردم گاهی اوقات ناگزیرند چیزهایی را اطلاع رسانی کنند یا محاکم آن را اطلاع رسانی می کنند که بقیه آگاه شوند. به طور مثال در انحصار وراثت، یک شخصی فوت می کند و طبق آگهی می پرسد که آیا ورثه ای دارد یا نه؟ که اگر دارد حق و حقوقش را بگیرد. در واقع زمانیکه قانون آگهی های دولتی تصویب شد، ناظر بر این بود که سازوکاری داشته باشد تا مردم از این اطلاعات، مطلع شوند. در آن زمان و موقعیت رسانه‌های مکتوب، بهترین رسانه برای مطلع کردن مردم بودند.

محمدی با توضیح درباره تفاوت بازدید از یک آگهی در رسانه پربازدید و رسانه های دیگر بیان می کند: اما حالا با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن رسانه های برخط، به نظرم رسانه های اینترنتی بسیار بهتر می توانند این اطلاع رسانی را انجام دهند. از ثبت شرکت گرفته تا احکام قضایی و فقدان سند، آگهی های مناقصه و مزایده…. متأسفانه خیلی اوقات همه این موارد در روزنامه ای کم تیراژ آگهی می شود. هر چند شکل کار به لحاظ قانونی رعایت می شود و کسی هم از این مناقصه و مزایده مطلع نمی شود و افرادی قرارداد را می گیرند و باقی ماجرا …

این فعال رسانه ای ادامه می دهد: در حالیکه اگر این آگهی ها در یک رسانه پربیننده‌ اطلاع رسانی شود، جلوی بسیاری از رانت ها گرفته می شود. باور کنید خیلی اوقات بازدید از یک آگهی دولتی می تواند در یک رسانه پربیننده‌ حتی از تعداد روزنامه های پرتیراژ هم بیشتر باشد. به همین خاطر اینکه آگهی دولتی همچنان به رسانه های مکتوب داده می شود واقعا ظلم به اطلاع رسانی و ظلم به پایگاه های خبری است که در همه زمینه ها و بخش ها مانند رسانه های دیگر با آنها برخورد می شود، ولی در حوزه آگهی های دولتی اتفاقات دیگری رخ می دهد.

محمدی با اشاره به اقدامات مثبت معاونت مطبوعاتی برای جریان سازی تقسیم عادلانه آگهی های دولتی بین رسانه ها بیان می کند: البته مطلعم که معاونت مطبوعاتی تلاش های خود را در زمینه تقسیم آگهی دولتی به رسانه های اینترنتی انجام می دهد اما بر سر راه این نهاد، مقاومت هایی وجود دارد که در این مقاومت ها، منافعی وجود دارد و همین عوامل باعث می شود که اگر آن تحول مثبت-تقسیم عادلانه آگهی دولتی- صورت بگیرد، منافع خیلی ها را به خطر می اندازد.

او بیان می کند: به نظرم آگهی های مزایده و مناقصه دیگر یک بستر فساد شده است، در حالیکه اگر فرد صاحب آگهی آن‌را در چندین سایت اینترنتی پربیننده‌ هم منتشر  کند، همه کشور در کوتاه ترین زمان‌ از آن‌مطلع می شوند و دیگر نمی تواند در یک روزنامه با تیراژ بسیار کم منتشر شود و بین خودشان کار را ببندند.

محمدی با انتقاد به نحوه توزیع آگهی های دولتی بیان می کند: یک تعدادی از رسانه های مکتوب که نه تحریریه ای و نه تیراژی  دارند، فقط برای گرفتن آگهی دولتی منتشر می شوند. حتی در دکه های مطبوعاتی هم اثری از آنها را نمی بینیم، اگر روزی هم نسخه ای از آن دیده شود، می بینیم که کار تولیدی و اختصاصی ندارند و به نوعی می توان گفت تبدیل به یک کاسبی مفسده برانگیز شده است و فلسفه آگهی های دولتی را زیر سوال برده اند.

او با انتقاد به نگاه برخی مدیران شرکت ها نسبت به رسانه های برخط بیان می کند: نگاه مدیران برخی شرکت ها، همچنان به دنبال چاپ آگهی در رسانه مکتوب و سنتی است و اصرار دارند که آگهی هایشان در رسانه‌ای باشد که آن‌را لمس کنند. در حالیکه اگر همان آگهی در یک رسانه اینترنتی باشد، می توانند با یک جستجوی ساده در هر لحظه از شبانه روز به آن دسترسی داشته باشند و برای لمس آن می توانند پرینت بگیرند و اصالت آن‌همیشه قابل احراز است.

او در پایان برای اجرای بهتر اقدام‌معاونت مطبوعاتی در توزیع آگهی های دولتی می گويد: اگر قائل به برابری و عدالت در رفتار با رسانه ها هستیم و به دنبال برچیدن انحصار رانت های ناشی از آگهی دولتی در رسانه های مکتوب هستیم و قصد اطلاع یافتن سریع و دقیق از محتوای آگهی های دولتی برای مردم را داریم، باید این آگهی به همان شکل که در رسانه های مکتوب منتشر می شود، در رسانه‌های آنلاین‌هم منتشر شود.

او می گوید: تا جایی که مطلعم آیین‌نامه آگهی های دولتی به رسانه های اینترنتی از سوی معاون اول ابلاغ شده است و معاونت مطبوعاتی همین الان هم‌می تواند این اقدام را برای رسانه‌های اینترنتی انجام دهد ولی هم نیازمند ورود جدی رسانه های اینترنتی برای مطالبه صنفی و مردمی است و هم اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم می تواند در این باره دستوری دهد به سازمان ها و شرکت های دولتی که آن‌نگاه قدیمی نسبت به رسانه را کنار بگذارند و به مردم این فرصت را بدهند که بتوانند آگهی دولتی را در رسانه های اینترنتی ببینند.

محمدی تاکید می کند: این اراده در معاونت مطبوعاتی وجود دارد ولی اصطکاک ها و مقاومت ها باعث شده تا کار و اقدامات به کندی پیش برود و در وهله اول ما رسانه ای ها باید خواستار رفتار عدالت آمیز باشیم. ما خواستار قطع آگهی دولتی در رسانه های مکتوب نیستیم، چرا که بسیاری از آنها پیشکسوت و دوست و همکار ما هستند، ولی در عین حال باید رفتارها بر اساس عدالت و انصاف باشد.

شناسه خبر : 10951
تاریخ : 1402/6/19 15:05:56
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/bbew6m
نویسنده خبر :
X

🔶سعاد نصاری
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 گوینده 
🔹 مدیر امور تدوین و صدا

🔹 مدیر امور اداری مالی تعاونی مسکن مهر (شماره 2 استان بوشهر)
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
برچسب ها #رسانه #عادلانه #آگهی #مطبوعاتی

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.