آخرین اخبار
بررسی اوضاع چاپ و نشر در ۵ سال اخیر همراه با فردین احمدی
کارشناسان حوزه فرهنگ و دست‌اندرکاران صنعت نشر، گرانی کتاب را تاثیرگذارترین عامل در تعیین وضعیت بازار کتاب می‌دانند

بررسی اوضاع چاپ و نشر در ۵ سال اخیر همراه با فردین احمدی 

 

 

 

کارشناسان حوزه فرهنگ و دست‌اندرکاران صنعت نشر، گرانی کتاب را تاثیرگذارترین عامل در تعیین وضعیت بازار کتاب می‌دانند و معتقدند قیمت کتاب، با شاخص سرانه مطالعه در کشور، ارتباطی مستقیم دارد. این تحلیل، البته مخالفانی هم داشته که در هردوره سعی کرده‌اند با مقایسه قیمت کتاب و مثلا قیمت پیتزا و ساندویچ و... آن را به چالش بکشند اما با این‌همه، افزایش تصاعدی قیمت کتاب در چندسال اخیر، موضوعی نیست که بتوان از تاثیر آن بر توان خرید مخاطبان که عموما به دهک‌های میانی و پایین جامعه تعلق دارند، چشم‌پوشی کرد.

 

 

بررسی سیر صعودی قیمت کتاب، در پنج-شش سال اخیر و تجسم نموداری که با شیب فزاینده، فضای اقتصاد فرهنگی را می‌شکافد و پیش می‌رود، می‌تواند پارامترهای تحلیلی روشنی را در اختیارمان قرار دهد. در این زمینه، آخرین و تازه‌ترین آمارهای تحلیلی منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، «آمار نشر کتاب در دی‌ماه 1400» است.

 

مطابق با اطلاعات این گزارش، میانگین قیمت کتاب‌های منتشر شده در این ماه، برابر بوده است با 71 هزار و 176 تومان. باید توجه داشت که این رقم، میانگین قیمت کتاب‌ها در تمام گروه‌های یازده‌گانه‌ی دیوئی است؛ و فی‌المثل قیمت کتاب‌های گروه کمک‌درسی و علوم عملی در این ماه، به ترتیب برابر بوده با 99 هزار و 354 تومان و 88 هزار و 556 تومان.

 

 

شناسه خبر : 5587
تاریخ : 1401/11/13 08:45:48
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/U5Qe11
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

برچسب ها #فردین احمدی #حوزه مشق #آمار چاپ و نشر کتاب #چاپخانه های ایران #سرانه مطالعه در ایران #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.