آخرین اخبار
بررسی و معرفی روانشناسی کودکان در گپ و گفت با مریم نعیمی
بررسی و معرفی روانشناسی کودکان در گپ و گفتی پژوهشی با مریم نعیمی کارشناس روانشناسی کودکان از دانشکده علامه طباطبایی تهران

بررسی و معرفی روانشناسی کودکان  

 

 

گروه تحقیق و پژوهش پایگاه خبری دریا کنار در جدید ترین بررسی های علمی خود اینبار با حضور سرکار خانم " مریم نعیمی " کارشناس روانشناسی کودکان از دانشکده علامه طباطبایی تهران به بررسی و معرفی روانشناسی کودکان می پردازد. 

 

مریم نعیمی زاده تهران به سال ۱۳۷۳. کارشناس روانشناسی کودکان از دانشکده علامه طباطبایی تهران، کارشناس استعداد یابی کودکان است که تحت آموزش استادانی چون دکتر دلاور و دکتر سیف از اساتید علامه طباطبایی بوده است.

 

خانم نعیمی ابتدا از اهمیت روانشناسی کودکان و بعد از نیاز این علم برای مخاطبان ما بگویید

 

روانشناسی کودک ، یکی از مهم ترین بخش های روانشناسی رشد است که موضوعی بسیار گستره و مهم می باشد. رشته روانشناسی کودک به صورت تخصصی روی فرآیند های روانی کودکان از تولد تا بزرگسالی متمرکز می‌شود. روانشناسی کودک در حقیقت به تغییرات روانی کودک از زمان تولد توجه دارد.

روانشناسی کودکان به ما کمک می کند تا بتوانیم دنیای زیباتری برای بچه ها و حتی بزرگسالان ایجاد کنیم.

روانشناسی کودک ممکن است برای کمک به بچه ها در مشکلات مربوط به رشد در زمینه های مختلف یا سایر اختلالات خاص ، مشکلات خلقی و.... خیلی تخصصی باشد و فرد شاید به روانشناسی عمومی تری نیاز پیدا کند. در هر حال متخصصان به شیوه های مخصوص خود با کودکان برخورد خواهند کرد و با استفاده از روش های درمانی مربوط به آن مشکل به ما ارائه خواهند داد.

 

این علم ازکجا آغاز و توسط چه کسی مطرح و رشد پیدا کرده است

 

ژان پیاژه روان‌شناس، زیست‌شناس و شناخت‌شناس فرانسوی-زبانِ سوئیسی بود که به خاطر کارهایش در روان‌شناسی رشد و شناخت‌شناسی شهرت یافته‌است، از جمله نظریه رشد مرحله‌ای پیاژه که چهار مرحله را برای ما مطرح میکند.

پیاژه جایگاه ویژه‌ای برای آموزش کودکان قایل بود. او در سال ۱۹۳۴ در کسوت رئیس دفتر بین‌المللی آموزش سازمان ملل متحد اعلام کرد «تنها آموزش است که می‌تواند جوامع ما را در مقابل فروپاشی تدریجی یا خشونت‌بار حفظ کند.

اما باید بدانیم که هر نظریه ای دارای نقاط ضعف و ایراداتی است اما نظریه پیاژه در بین نظریه پردازان کودک دیگر جایگاه والاتری را به خود اختصاص داده است .

پياژه که بيشتر زندگي خود را صرف اداره ي يک مؤسسه ي رشد کودک در ژنو کرد. او تعداد فوق العاده زيادي مقالات علمي، نه تنها در مورد رشد کودک، بلکه درباره ي آموزش و پرورش، تاريخ انديشه، فلسفه و منطق منتشر کرد. وي کار عظيم خود را درست تا هنگام مرگش در 1980 ادامه داد.

اگرچه فرويد اهميت بسيار زيادي به دوران کودکي مي داد، هرگز کودکان را به طور مستقيم مورد مطالعه قرار نداد. نظريه ي او مبتني بر مشاهداتي بود که در جريان درمان بيماران به عمل آورد و نظرياتش را در زمينه ي مباحثات فلسفي طرح کرد. درحالی که ، پياژه بيشتر زندگاني خود را به مشاهده ي رفتار کودکان، خردسالان و نوجوانان گذراند. او بيشتر کارهاي خود را به جاي مطالعه ي نمونه هاي بزرگ، بر پايه ي مشاهده ي تفصيلي تعداد محدودي از افراد قرار دارد.

آیا روانشناسی و روانکاوی مختص بزرگسالان است ؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که روانشناسی و روانکاوی تنها مختص بزرگسالان است و یک کودک یا نوجوان نیازی به خدمات روانشناسی کودکان  ندارد. اما این چنین نیست. روانشناسی سن و سال نمی شناسد. کودکان نیز در دوره های مختلف زندگی خود دچار مشکلات روحی و روانی می شوند که لازم است ، حتما تحت نظر روانشناس یا مشاور کودکان قرار بگیرند.

روانشناسی کودکان  بیشتر حول محور نحوه تعامل کودک با والدین، محیط اطراف و خودش می چرخد. روانشناسی کودک یک موضوع دو سویه بوده و گاهی حتی نیاز است که پدر و مادر در این مورد مشارکت داشته باشند. مهارت های فرزندپروری تاثیر بسیار زیادی روی فرزند داشته که می تواند موجبات مشکلات و اختلالات روحی و روانی کودک را فراهم آورد. به همین دلیل والدین نیز باید در این امر مشارکت داشته و یاد بگیرند با مشکلات و اختلالات کودک شان چگونه برخورد کنند. 

 

در واقع والدین باید آگاهی خود را در این زمینه ها افزایش بدهند.

 

 

گفت و گو: مهدی بیرانوند روژمان 

کارشناس: مریم نعیمی

شناسه خبر : 4251
تاریخ : 1401/9/6 16:07:34
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/DxdNOL
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.