گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
در گفتگوی ویژه مطرح شد؛
برنامه مجلس برای برگزاری جلسات رأی اعتماد وزرا
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بین دولت و مجلس نگاهی تعاملی وجود دارد، یعنی هم رئیس جمهور سعی کرده در معرفی کابینه اش نهایت دقت را کند و هم مجلس سعی کرده با انصاف و تعامل تا جایی که می‌تواند به دولت کمک کند

برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با حضور آقای حاجی بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی برنامه وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی پرداخت.

 مشروح این برنامه را در زیر می‌خوانید:

سؤال: یکشنبه کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. از ساعت ۸ صبح شنبه پیشرو هم کار بررسی صلاحیت‌ها آغاز می‌شود.

اولین آزمون رسمی مجلس دوازدهم در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، کلیاتی به ما بگویید از روندی که آغاز شده است و در بررسی صلاحیت‌ها به اوج خودش می‌رسد؟

حاجی بابایی: این اولین باری است که اتفاق می‌افتد که شروع مجلس با شروع دولت، یعنی معمولاً مجلس که تشکیل می‌شد، یکسال بعد دولت می‌آمد و رییس جمهور جدید و کابینه اش را معرفی می‌کرد.

هنوز کمیسیون‌های ما تشکیل نشده بود و مشغول تشکیل کمیسیون‌ها بودیم و مجلس جدید شروع شده بود، با یک حادثه‌ای که اتفاق افتاد، رییس جمهور عزیزمان شهید شدند، مجلس وارد فاز جدید شد و دولت هم وارد یک فاز جدید شد.

معرفی دولت و کابینه دولت درست زمانی دارد شکل می‌گیرد که کمیسیون‌های ما هم تازه شکل گرفته اند و کارشان را دارند شروع می‌کنند. براساس آیین نامه داخلی، مجلس، چون چند دوره قبل به این شکل نبود و یک مقدار متفاوت بود، از دوره قبل و این دوره، وقتی که وزراء به مجلس معرفی می‌شوند، یک هفته دراختیار کمیسیون‌ها قرار می‌گیرند.

یعنی یکشنبه که آقای پزشکیان کابینه شان را معرفی کردند، از همان لحظه کار کمیسیون‌ها شروع شد و تا جمعه عصر هم ادامه دارد.

درست است که به صورت رسمی تعطیل است، اما جلسات امروز هم در مجلس ما جلساتی داشتیم و همه وزراء با ساعاتی که برای آنها تعیین شده است، وارد کمیسیون‌ها می‌شوند و همه کمیسیون‌ها از همه وزراء سؤالات خودشان را می‌پرسند، وزراء برنامه خودشان را توضیح می‌دهند برای نمایندگان و یک نظرسنجی هم از کمیسیون‌ها در مورد وزرایی که در آنجا صحبت کردند، معمولاً انجام می‌پذیرد.

سؤال: که الان اشاره شد به آرای استمزاجی؟

حاجی بابایی: استمزاجی بله. ما در کمیسیون‌ها معمولاً اینطوری است که وقتی ۲۳ نفر عضو دارند، ۱۶ نفر باید حضور داشته باشند. مثلاً ۱۵ نفر هستند، باید منتظر باشیم تا یک نفر بیاید و ۱۶ نفر بشود و بحث را شروع کنیم، ما کار را شروع می‌کنیم، رأی گیری استمزاجی می‌کنیم، آن یک نفر که آمد، ۱۶ نفر شدیم، دوباره رأی گیری می‌کنیم. برای این است که متوجه شویم که چه خبر است.

سؤال: در بررسی‌ها فرصت را از دست ندهید؟

حاجی بابایی: بله در بررسی‌ها شاید وارد کمیسیون‌ها که می‌شدیم و وزراء را در کمیسیون می‌دیدیم و سؤالات نمایندگان عزیزمان را از وزراء و کاندید‌های پیشنهادی برای وزارت، شاید بگویم در یک حالت اشباع شد یعنی تقریباً فرصت کافی دراختیار هم نمایندگان بود، هم کاندید‌ها که حرف هایشان را بزنند.

 البته کمیسیون‌هایی که تخصصی بودند، دو برابر کمیسیون‌های غیر تخصصی کاندید‌ها باید حضور پیدا می‌کردند. مثلاً وزیر صنایع در کمیسیون صنایع و معادن، دو برابر کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌رفت، چون آنجا کمیسیون تخصصی او است. بعضی از وزراء کمیسیون‌های تخصصی شان را می‌روند، بعضی از کمیسیون‌ها برای وزراء تخصصی نیست و عمومی است.

مثلاً وزیر آموزش و پرورش و وزیر آموزش عالی، کمیسیون آموزش و تحقیقات برای آنها تخصصی است. نوع کار هم اینطوری است که کمیسیون آموزش تحقیقات باید به صحن مجلس گزارش بدهد و باید بگوید که آیا برنامه‌های وزیر را قبول کرده است یا قبول نکرده است.

سؤال: روز شنبه که به صورت رسمی صلاحیت‌ها آغاز می‌شود به نوعی قرائت جمع بندی کمیسیون‌های تخصصی را خواهیم داشت؟

حاجی بابایی: روز شنبه که کار ما شروع می‌شود، اول کلیات مطرح است، یعنی برنامه‌های دولت در موردش بحث می‌شود. رییس جمهور گزارشی را به مجلس می‌دهد و دو ساعت و نیم وقت دارد، این دو ساعت و نیم را هر وقت که اراده کرد می‌تواند استفاده کند، می‌تواند اول جلسه دو ساعت و نیم صحبت کند، می‌تواند همه وزراء که صحبت کردند استفاده کند، نصف را می‌تواند اول و نصف را آخر استفاده کند.

 بنابراین رییس جمهور یک گزارش از وزرای خودش برنامه‌های خودش را ارائه خواهد کرد، پنج نماینده به عنوان مخالف، پنج نماینده به عنوان موافق، یک مخالف، یک موافق، یک مخالف، یک موافق، صحبت می‌کنند، اما رأی گیری وجود ندارد.

 بعد از این نوبت وزراء می‌رسد، به ترتیب حروف الفباء، اول وزیر آموزش و پرورش است، می‌آید کمیسیون آموزش و تحقیقات باید ۱۰ دقیقه گزارش بدهد، بعضی از وزراء در دو کمیسیون تخصصی هستند.

اگر مربوط به دو کمیسیون تخصصی باشند پنج دقیقه سخنگوی آن کمیسیون، پنج دقیقه سخنگوی این کمیسیون، یک گزارش می‌دهد، برنامه‌های وزیر را اعلام می‌کند و اعلام می‌کند که کمیسیون به او رأی داد یا نداد، یا رأی مثبت دادند یا رأی منفی، یا با رأی کامل و تام ۲۳ نفر یا نه نسبی است که عموماً نسبی رو صحن مجلس ارائه می‌شود.L

بعد از اینکه گزارش کمیسیون داده شد، دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق، هر کدام ۱۵ دقیقه، یک مخالف ۱۵ دقیقه صحبت می‌کند، این ۱۵ دقیقه را می‌تواند ۵ یا ۷ یا ۸ دقیقه را به یک نماینده دیگری هم بدهد.L

بنابراین ممکن است شما که از بیرون نگاه می‌کنید، مثلاً ۴ مخالف و ۴ موافق صحبت کنند. مجموع ۶۰ دقیقه است، حالا یا ۴ نفر صحبت می‌کنند، ۲ موافق و ۲ مخالف و یا نه، ۴ موافق و ۴ مخالف صحبت می‌کنند.

سؤال: جمع بندی پایانی می‌رسد تقریباً به روز چهارشنبه؟

حاجی بابایی: ما به پیشنهاد رئیس مجلس و نظر مجلس، دو نوبته کار خواهیم کرد. ساعت ۸ صبح شروع می‌کنیم تا ۱۲ ظهر می‌شود ۴ ساعت، ۲ بعدازظهر هم شروع می‌کنیم تا ۶ بعدازظهر، ممکن است با نظر نمایندگان تا ۷ هم طول بکشد، بشود ۸ یا ۹ ساعت اگر ما در یک روز انجام بدهیم، ۴ روز کاری را ما خواهیم داشت، یعنی شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه.

 اگر نوبت سوم بمانند و رأی گیری کنند، این امکان دارد اگر نه نمایندگان خسته باشند، روز چهارشنبه صبح ما می‌توانیم...

سؤال: تقریباً روال همین دو نوبته است؟

حاجی بابایی: بله دراختیار مجلس است. ممکن است فرض می‌گیریم ۱۹ نماینده است، ممکن است مثلاً چند وزیر پیدا شوند، مخالفین صحبت نکنند، موافقین هم صحبت نکنند، عبور کنیم، این هم ممکن است اتفاق بیفتد، اگر افتاد زمان کاهش پیدا می‌کند.

 بنابراین این طور که پیش می‌رود، ما احتمالاً روز چهارشنبه صبح یا نوبت سوم سه شنبه که بستگی به مجلس دارد، می‌توانیم رأی گیری برای کل نماینده وزراء یک جا، انجام می‌پذیرد، هر صندوقی جداگانه برای یک وزیری تعریف می‌شود./صدا و سیما

شناسه خبر : 16351
تاریخ : 1403/5/26 08:34:33
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/lrKkPu
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #مجلس #وزرا #پزشکیان #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.