آخرین اخبار
برگزاری هفتمین نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان بوشهر
هفتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با حضور استاندار بوشهر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و با حضور اعضای این کارگروه، امروز پنجشنبه 9 آذرماه ۱۴۰۲ به منظور بررسی وضعیت تجارت خارجی و تصمیم گیری در جهت رفع مسائل و مشکلات حوزه صادرات استان در محل سالن اجتماعات استانداری بوشهر برگزار شد.

استاندار بوشهر در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی استان بوشهر، به تولید بالای محصولات کشاورزی در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 60 تا 70 درصد میگو پرورشی کشور، حدود 20 درصد خرمای کشور و حجم قابل توجهی از گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر همچنین صنایع معدنی از جمله سیمان، آهک، شن و ماسه و صنایع دستی  نیز در این استان تولید می‌شوند و می‌تواند به عنوان محصولات صادراتی مورد استفاده قرار گیرند.

وی درباره ضرورت هدفگذاری برای افزایش صادرات محصولات، تأکید کرد: باید با هدفگذاری مناسب، صادرات این محصولات را افزایش داد. ایشان در حوزه جهاد کشاورزی، هدفگذاری صادرات را برابر با 400 میلیون دلار، در حوزه محصولات صنعتی را برابر با 223 میلیون دلار، در حوزه مواد معدنی را برابر با 98 میلیون دلار و در حوزه فرش و صنایع دستی را برابر با 1 میلیون دلار تعیین کرد. در نتیجه، هدفگذاری کلی صادرات استان بوشهر در سال جاری برابر با 722 میلیون دلار باشد.

استاندار بوشهر گفت باید از تجارب افراد موفق استفاده شود تا در حل مشکلات صادراتی کمک کنند. اعزام یک تیم به هرمزگان می تواند کمک کننده باشد. اعضای این تیم از دستگاه‌هایی که در صادرات تأثیر دارند از لحاظ مقرارتی، تسهیلات صادراتی، سبک کردن استانداردها و موارد مشابه رصد کنند. همچنین، از یک بندر مهم و موفق نیز بازدید کنند تا به رفع مشکلات استان کمک کنند تا فرصت‌های بهتری برای صادرکنندگان ایجاد شود.

ایشان بیان کرد: از فرصت های نمایشگاهی که بعنوان یک همایش توسعه صادرات، فرصت‌ها، مزیت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی استفاده شود. همچنین، یک نمایشگاه از ظرفیت‌های صادراتی و تولیدات مانند آبزیان، خرما و زنجیره‌های ارزشی برگزار شود که این دو رویداد (همایش و نمایش) با هم هماهنگ شود تا یک تجربه یکپارچه ارائه شود.

قبل از برگزاری همایش و نمایشگاه، باید کار کارشناسی انجام شود. برای این منظور، تجربه اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌ها باید مورد استفاده قرار گیرد تا راهکارهای مناسبی برای برگزاری این رویدادها اتخاذ شود.

موضوع چهارمی که بایستی بدان توجه کنیم؛ پیوند صادرات به واردات  است. ته لنجی یکی از روش‌هایی است که برای تحقق این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ایجاد پیوند بین صادرات و واردات، برای برگزاری بیش از دو سفر ته لنجی در سال، صمت استان ساز و کار مناسبی باید اتخاذ کند که این کار به تولید و درآمد ملی کمک می‌کند. در واقع، این پیوند صادرات به واردات به تحقق تولید بیشتر و افزایش درآمد ملی کمک کند.

محمدی زاده به موضوع ساز و کارهای اداری و زیرساختی صادرات اشاره کرد: برای بهبود این زیرساخت‌ها و حل مشکلات مربوطه، یک کارگروه تشکیل شود. در حال حاضر اقدامات مناسبی در حوزه واردات انجام شده که این کارگروه باید برنامه های خوبی را در حوزه صادرات نیز انجام دهد. کارگروه باید با جدیت و تمرکز کارش را انجام دهد تا بهبود زیرساخت‌های صادراتی را تسهیل کند.

استاندار بوشهر با تاکید بر برقراری روابط تجاری بین بوشهر و عربستان تصریح کرد: بوشهر باید به عنوان مرجع و معین تجاری عربستان انتخاب شود. ما بایستی توانایی ایجاد و توسعه روابط تجاری با عربستان را داشته باشیم. این امر می‌تواند با بهبود و تقویت بنادر بوشهر و ارائه خدمات مناسب به تجار عربستان، به عنوان یک مرجع تجاری معتبر، تحقق یابد.

ایشان اظهار داشت: یک توافق برای فعال‌سازی پتروشیمی محصولات کشاورزی با سازمان انرژی اتمی و اوقاف کشور انجام شد که متاسفانه اجرایی نشده است. برای رفع این موانع و اجرای پروژه، نیاز به بررسی دقیق موانع موجود، هماهنگی بیشتر با طرفین توافق و اقدامات قانونی و مالی نیاز به پیگیری و مطالبه گری است.

استاندار بوشهر با تاکید بر ایجاد خط بازارهای جدید برای صادرات محصولات از جمله میگو، خرما، و صنایع دستی گفت:  اتاق بازرگانی برای پیدا کردن بازارهای جدید تلاش کند و ساختارهای صادراتی را شکل دهد که برای توسعه صادرات محصولات استان، لازم است خط بازارهای جدیدی برای محصولات متنوع پیدا شود و ساختارهای صادراتی مناسب شکل گیری کنند. همچنین، همکاری با اتاق بازرگانی و سازمان‌های مربوطه نقش مهمی در این فرآیند ایفا می‌کند.

در ادامه ی این نشست سازمان صنعت معدن و تجارت، ناظر گمرکات استان و سازمان جهادکشاورزی، از آخرین وضعیت صادرات غیرنفتی استان گزارش تحلیلی ارائه دادند.

شناسه خبر : 12664
تاریخ : 1402/9/9 13:12:00
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/0oEHf9
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #توسعه صادرات #کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی #صمت #استان بوشهر #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.