آخرین اخبار
تسریع در انتقال دانش محققان به مزارع کشور در اجرای طرح‌های آبیاری نوین
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، بر کاهش فاصله بین مزرعه و تحقیق و تسریع در انتقال دانش محققان به مزارع کشور در بکارگیری طرح‌های آبیاری نوین تاکید کرد.

به گزارش نشریه دریا کنارو  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی روز چهارشنبه در آیین پایانی نخستین کنگره ملی فنی و مهندسی کشاورزی که در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور در کرج برگزار شد، گفت: طرح‌های آبیاری نوین با عناوینی همچون عملکرد آبیاری، بهره‌وری تولید، آبیاری هوشمند، شبکه زهکشی آبیاری، طرح شمال و طرح سیستان انجام شده‌اند و در این مدت محققان برای اجرای این طرح‌ها زحمات زیادی کشیده‌اند، که برای انتقال این دانش به مزارع کشور باید فاصله بین مزرعه و تحقیق را کاهش داد.

وی افزود: تحقیق در بخش کشاورزی کشور به خوبی انجام می‌شود، اما در انتقال تجارب به کشاورزان مشکلاتی وجود دارد، ما اکنون سه میلیون و ۴۰۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی داریم که انتقال نتایج داده‌های علمی به این افراد یکی از سخت‌ترین راه‌ها است.

نیازی شهرکی با بیان این که به جدیدترین علوم نوین آبیاری دست یافته‌ایم، گفت: در انتقال دانش در مقیاس خرد و کوچک خوب کار کرده‌ایم اما در مقیاس کلان باید تلاش بیشتری در انتقال علوم جدید به مزارع انجام دهیم.

آمایش سرزمین به معنای واقعی پیاده شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: به دلیل کاهش منابع، باید به مقوله آمایش سرزمین به معنای واقعی و جدی پرداخته شود.

به گفته وی، امروز سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور در حد یک درصد ارزش محصولات کشاورزی است و اقتصاد آب در این منظومه به خوبی دیده نشده است.

نیازی شهرکی افزود: اکنون نیاز هست تا دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک بخش کشاورزی بیایند ضمن اینکه باید بر آمایش سرزمین اصرار کنیم و از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید منابع به جای خود هزینه شود، اظهار کرد: امروز در بخش خاک نیز چالش‌هایی وجود دارد و این بخش نیز مظلوم واقع شده است زیرا خاک چالش بزرگی همچون فرسایش و شوری دارد که به واسطه کم شدن آب‌های زیرزمینی، تغییر کاربری‌ها و خرده مالکیت‌ها به وجود آمده است ضمن این که باید منابع پایدار را برای توسعه پایدار حفظ کنیم.

گفتنی است؛ نخستین کنگره ملی فنی و مهندسی کشاورزی به همت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی روز گذشته با حضور محققان و پژوهشگران این بخش در کرج آغاز شد. در حاشیه برگزاری این کنگره، نمایشگاه جامع هوشمندسازی کشاورزی با حضور ۲۲ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد و در مدت ۲ روز برگزاری این کنگره ملی ۱۸۲ مقاله ارایه و بررسی و ۱۷ نشست علمی نیز برگزار شد.

 

شناسه خبر : 5813
تاریخ : 1401/11/27 11:34:43
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/OyCuWS
نویسنده خبر :
X

🔶 شبنم میرزایی وند

🔹 مترجم | نویسنده | خبرنگار
🔹 دکتری تخصصی روانشناسی
 
🔹 مدرس دانشگاه
🔹 عضو انجمن روانشناسی آمریکا
🔹 عضو انجمن هیپنوتراپی آمریکا
🔹 عضو رسمی باشگاه پژوهشگران جوان
 
🔹 مدیر مسئول نشریه ژاله هنر
🔹 مدیر دفتر نمایندگی نشریه دریاکنار و نگین جم در استان البرز
🔹رئیس انجمن ادبی شبنم صبح
 
🔹 مدیر مسئول موسسه دیبای هنر

 

برچسب ها #ابیاری نوین #کشاورزی #مزارع #نشریه دریا کنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.