آخرین اخبار
تفاهم‌نامه اجراي طرح اكو تكنوپارك بوشهر در وزارت نیرو امضا شد
امروز 8 دی ماه 99 تفاهم‌نامه اجراي طرح اكو تكنوپارك بوشهر در وزارت نیرو با حضور معاون وزير نيرو، استاندار بوشهر و رئیس دانشگاه خلیج فارس امضا شد.

این تفاهم‌نامه در چارچوب اجرای طرح اکو تکنوپارک بوشهر (Bushehr Eco Science and Technology Park, BEST Park)  به عنوان بستر اجرای فعالیت‌های علمی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی هدفمند و موثر با هدف توسعه پایدار، جامعه سبز، ترویج و عمومی سازی رفتارهای سازگار با محیط زیست، توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه آب، انرژی و محیط زیست در 6 ماده منعقد شده است.
موضوع این تفاهم‌نامه ایجاد اکو تکنوپارک بوشهر در ناحیه نوآوری بندر بوشهر در چارچوب اجرای برنامه‌های توسعه کشور و نواحی نوآوری شهری و پهنه‌های فناوری در شهر بوشهر در پهنه‌ای با مساحت تقریبی 57 هکتار است که عمدتا در اختیار شهرداری بوشهر، دانشگاه خلیج فارس و وزارت نیرو قرار دارد.

بنا بر این گزارش، با توجه به وجود مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان بوشهر، هدف از تفاهم نامه مذکور توسعه ظرفیتهای علمی و فناوری مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، شیرین‌سازی آب، گلخانه دریایی، باغ گیاهان گرمسیری با هدف ترویج، فرهنگ مصرف بهینه آب و انرژی و معرفی گیاهان سازگار با شرایط کم آبی در قالب طرح اکوتکنوپارک بوشهر است.

بر اساس اين تفاهم‌نامه، مطالعه طرح تفصیلی اجرای طرح اکوتکنوپارک در پهنه مد نظر با حمایت استانداری بوشهر و معاونت علمی و فناوری و بر حسب اعلام نیاز ذینفعان اصلی پارک، مطالعه و امکان سنجی استقرار واحد متولی توسعه فناوری های مرتبط، مشارکت در اجرای طرح اکوتکنوپارک در پهنه ساحلی مربوط به دانشگاه خلیج فارس و اجرای برنامه های توسعه اکو تکنوپارک جزو تعهدات دانشگاه خواهد بود.

تعهدات استانداري بوشهر نيز شامل الحاق پهنه ساحلی مربوط به شهرداری به طرح اکو تکنوپارک جهت توسعه و ترویج فعالیت‌های اجتماعی- تفریحی با رویکرد نوآوری، تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و توسعه طرح اکو تکنوپارک و واگذاری اختیار کلیه مستحدثات و فضاهای اعیانی موجود در پارک دانشجو در راستای ایجاد اکوتکنوپارک جهت بهره برداری به دانشگاه است.

همچنين وزارت نيرو تعهداتي شامل همکاری و مشارکت در توسعه کاربری‌های موجود در پهنه‌های ساحلی واقع در محدوده اکو تکنوپارک در راستای اهداف این تفاهم‌نامه و متناسب با وظایف و ماموریت‌های وزارت نیرو با حفظ مدیریت و مالکیت شرکت آب منطقه‌ای بوشهر و رعایت پیامدها و ملاحظات بهداشتی و مشروط به عدم تداخل با طرح‌های مصوب تامین و انتقال آب، تامین بخشی از هزینه‌های اجرا و توسعه طرح اکوتکنوپارک در اراضی ساحلی مربوط به شرکت آب منطقه‌ای بوشهر و طراحی و اجرای پارک موزه آب و انرژی را عهده‌دار خواهد بود.

بر اساس اين گزارش، پهنه جنوبي اکو تکنوپارک با مالکيت و مديريت دانشگاه خليج فارس، پهنه مياني اکو تکنوپارک در مالکيت و مديريت وزارت نيرو و شرکت آب منطقه‌اي و پهنه شمالي اکو تکنوپارک با مالکيت و مديريت شهرداري بوشهر خواهد بود و طرفين متعهد به حفظ امکان دسترسي عمومي به پارک هستند.

برای مدیریت برنامه‌ریزی و راهبری اجرای طرح تا مرحله راه اندازی، کمیته‌ای به ریاست معاون امور عمرانی استانداری بوشهر و عضویت دانشگاه خلیج فارس، شرکت آب منطقه ای بوشهر، شرکت برق منطقه‌ای فارس، شهرداری بندر بوشهر، منطقه ویژه علم و فناوری خلیج فارس و پارک علم و فناوری خلیج فارس تشکیل و وظیفه نهایی سازی طرح و پیگیری فرایند اجرای آن را به عهده خواهند داشت.

در آئين امضاي اين تفاهم‌نامه، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: در اين سند همكاري همه عناصر مرتبط با علم، فناوري و نوآوري اعم از نهادهاي خارج از وزارت نيرو از جمله دانشگاه‌ها، شركت‌هاي دانش‌بنيان، صندوق‌هاي فناوري، پارك‌هاي فناوري و نيز موسسه‌هاي تحقيقاتي داخل وزارت نيرو پيش‌بيني شده است.
«محمد صالح اولیا» افزود: همچنين نقش محلي براي توسعه اين زيست بوم در نظر گرفته شده كه در هر استان بنا به ماموريت‌هايي كه دارد بخشي از ماموريت‌هاي وزارت نيرو در قالب همكاري‌هاي منطقه‌اي و استاني ديده و دنبال شود و تجربه همكاري با استان بوشهر مي‌تواند نقطه شروع باشد.

وي گفت: اين مركز مي‌تواند از مصاديق هاب منطقه‌اي و استاني اكوسيستم نوآوري وزارت نيرو باشد که در اين چارچوب، نقش شركت‌هاي آب منطقه‌اي كليدي است.

شناسه خبر : 199
تاریخ : 1399/10/8 19:27:03
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/4OqG5Y
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.