گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
تفاوت کانکس و کانیتنر
دو محصول پرکاربرد این رزها در حوزه صنعت یعنی کانکس و کانتینر، با یکدیگر کاملا فرق دارند. کانتینرها جعبه های بزرگ آهنی هستند که برای حمل و نقل دریایی توسط شرکت های بزرگ خارجی مورد استفاده قرار می گیرندکانکس ها، سازه های پیش ساخته هستند و با توجه به کاربردی که دارند دارای ابعاد و امکانات مختلفی می باشند. در ادامه محتوا قصد داریم تفاوت کانکس و کانتینر را برای شما عزیزان شرح دهیم.

تفاوت کانکس و کانتینر

کانتینر محفظه ای است که از نظر آبندی ایزوله شده که به وسیله آن محصولات و کالاهای مختلفی در کشتیرانی حمل می شود تا کالا ها را بتوان از کشوری به کشور دیگر انتقال داد.

کانکس ها خانه های پیش ساخته باکیفیت، سبک و مقاوم هستند که برای اسکان افراد استفاده می شوند و در ابعاد و طرح های مختلفی با توجه به نیاز و سلیقه مشتری تولید می گردند.

از تفاوت کانکس و کانتینر به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

تفاوت کانکس و کانتینر شامل موارد زیادی می باشد. چرا که به رقم شباهت در ساخت و طراحی آن ها، کارکردهای بسیار گوناگونی دارند.

۱- کانکس فضای داخلی آن طوری طراحی شده که توسط انسان استفاده می شود. کانتینر برای حمل کالا ها و محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- کانتینر در دو سایز ۴۰ فوت و ۲۰ فوت تولید می شود؛ ولی کانکس دارای ابعاد و امکانات متفاوتی است.

۳- بدنه کانتینر از یک لایه ورق فولادی به ضخامت ۲ میلی متر ساخته شده؛ ولی بدنه خارجی کانکس از انواع متریال ها به همراه دیوار پوش داخلی و عایق بندی تولید شده است.

۴- کانتینر فاقد درب و پنجره بوده و برای حمل محصولات و کالاها استفاده می شود؛ ولی کانکس دارای تعدادی پنجره و درب می باشد.

۵- کانکس ظاهری آراسته دارد به همین دلیل برای استفاده در فضای درون شهر مناسب بوده ولی کانتینر برای استفاده در فضای درون شهر مناسب نیست.

۶- کانکس علاوه بر سیستم روشنایی و برق کشی دارای سیستم تهویه، اتاق استراحت، آشپزخانه و سرویس بهداشتی است. کانتینر سیستم تهویه هوا و برق کشی ندارد.

کانتینر چیست؟

تفاوت کانکس و کانیتنر

جعبه های مکعبی شکل فلزی که برای استاندارد سازی و محافظت از بارهای دریایی استفاده می شوند، کانتینر نام دارد که با توسعه صنعت حمل و نقل دریایی و گسترش مبادلات کالا میان کشورها استفاده از کانتینر افزایش یافته است. استفاده از انواع کانتینرها باعث می شود در حین انتقال کالاها کمترین آسیب  به آن ها وارد شود.

ویژگی های کانتینر

از ویژگی های ساخت کانتینرها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

محل ساخت:

ساخت کانتینرها باید با رعایت اصول امنیتی و فنی باشد به همین دلیل مطابق با استانداردهای ایزو تولید آن ها انجام می شود. تعداد محدودی از کشورها به تولید کانتینرهای استاندارد بین المللی مشغول هستند که می توان به چین، آمریکا، ژاپن و روسیه اشاره کرد.

کاربرد:

برای حمل و نقل دریایی محموله ها بین کشور ها از کانتینرها استفاده می شود. از شناور دریایی و انواع کشتی برای جا به جایی کانتینرها در حمل و نقل دریایی استفاده می گردد.

کانتینرها به وسیله راه های هوایی و زمینی برای انتقال کالا ها هم مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایا:

از نفوذ آب و دیگر خطرات احتمالی کانتینرها باید از محموله محافظت کنند. به همین دلیل ساختاری مقاوم دارند تا هنگام برخورد کانتینرها یا تخلیه با بار مورد نظر آسیبی به آن ها وارد نشود. برای جلوگیری از ایجاد خسارت، نفوذ آب و رطوبت به داخل کانتینرها آن ها را ضد آب می کنند.

طول عمر:

هر کانتینر بعد از تولید برگ سبز از سمت سازمان حمل و نقل جهانی دریافت می کند. این برگ سبز نشان دهنده استاندارد یا پروانه تولید است. این سند در بردارنده اطلاعاتی مانند تاریخ انقضای کانتینر، ابعاد، سال تولید و محل مربوطه می باشد. هنگامی که تاریخ انقضای کانتینر تمام شد امکان استفاده آن در حمل و نقل وجود ندارد؛ چون می تواند بار داخل کانتینر را در معرض خطراتی مانند نفوذ آب قرار دهد. کانتینر به دلیل بدنه خارجی فولادی که دارد پس از عمر مفید آن توسط سازمان کشتیرانی به مزایده گذاشته می شود.

جنس:

جنس بدنه کانتینر از جنس فلز فولاد ساخته شده است به همین دلیل در محیط های دریایی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. در ساخت بدنه کانتینرهای هوایی از فلز آلومینیوم به دلیل وزن سبک تری که دارد، استفاده می شود.

اندازه کانتینر:

اندازه استاندارد کانتینرها شامل ۲۰ فوت، ۴۰ فوت و ۴۵ فوت هستند.

انواع کانتینر

کانتینرها همانند کانکس ها در انواع مختلفی تولید می شوند که از انواع کانتینر به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

کانتینر روباز: همان طور که از نامش مشخص است، سقف ندارد و برای حمل کالاهایی که ارتفاع بالایی دارند، استفاده می شود. بعد از این که درون کانتینر روباز کالا را قرار می دهند و با پارچه ای برزنتی روی آن را می پوشانند و محکم می کنند.

کانتینر یخچالی: به سیستم خنک کننده قوی مجهز است و برای حمل کالاهای فاسد شدنی و خوراکی مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت، مرغ و غیره استفاده می شود.

کانتینر ۲۰ فوت: این نوع کانتینر به عنوان کانکس هم شناخته می گردد و برای حمل و نقل کالاها معمولا کاربردی ندارد. این مدل کانتینر به جهت نوع ساختی که دارد به عنوان فروشگاه یا منزل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

کانتینر ۴۰ فوت: برای این که بارگیری یکپارچه ای وجود داشته باشد از این مدل کانتینر استفاده می شود و این به دلیل گنجایش بالای آن است. برای تاجران استفاده از این محصول مقرون به صرفه بوده و باعث افزایش سرعت بارگیری می شود. علاوه بر آن، برای حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

کانتینر عایق دار: برای انتقال کالا ها از کشوری به کشور دیگر از این مدل کانتینر استفاده می کنند. برای حمل و نقل دریایی کاربرد دارد از مقاومت ویژه ای برخوردار است دارای عایق های حرارتی و رطوبتی می باشد.

کانتینر مکعبی: از نظر ساختاری به کانتینرهای عمومی شبیه است؛ ولی از ارتفاع بیشتری برخوردار بوده و در اندازه های ۴۵ اینچ و ۴۰ اینچ تولید می شود. برای مواردی که بار حجم زیادی دارد، از این نوع کانتینرها استفاده می شود.

کانتینر دو درب: دارای درب های دو طرفه است که به آن کانتینر تونلی می گویند. برای تخلیه سریع و بارگیری استفاده می شود و برای کالاهایی مانند آهن و فولاد فضای وسیع تری را ایجاد می کند. در برابر نفوذ آب و هوا هر دو درب این کانتینرها مقاوم هستند و از عناصر محیطی محموله را محافظت می کنند.

کانتینر مخصوص: در هر ابعاد و شکلی ساخته می شود از این نوع کانتینرها اکثر شرکت های حمل و نقل استفاده نمی کنند؛ چون حمل و نقل و ساخت آن هزینه بر است؛ ولی برای حمل بارهای خاص استفاده از آن ها ضروری می باشد.

Lso مخازن: کانتینرهای هستند که برای نگهداری مایعات استفاده می شوند. این مدل کانتینرها از مواد ضد خوردگی تولید شده اند علاوه بر مایعات برای نگهداری کالاهای خشک مانند شکر مورد استفاده قرار می گیرد. برای جا به جایی مایعات کاربرد دارد.

کانتینرهای نیمه ارتفاع: برای حمل و نقل کالاهای سنگین مانند محموله سنگ و زغال سنگ استفاده می شود در صنعت معدن بهترین انتخاب محسوب می گردد. نسبت به کانتینرهای بلندتر بارهای سنگین را می توانند، تحمل کنند؛ چون مرکز ثقل پایینی دارند در برابر حرارت بالا و محیط های صنعتی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

کانکس چیست؟

تفاوت کانکس و کانیتنر چیست

کانکس ها محفظه های پیش ساخته ای هستند. مطمئنا هنگام خرید کانکس متوجه شده اید که انواع کانکس ها طیف گسترده ای را شامل می شوند که برای اهداف گوناگونی مانند اداری، سرویس بهداشتی، پارکنیگ خودرو، مسکونی، اتاقک نگهبانی و غیره استفاده می شوند. کانکس ها به دو صورت متحرک و ثابت هستند. کانکس ثابت خانه های پیش ساخته شده ای هستند که تا زمان اتمام پروژه در زمینه های صنعتی و ساختمانی کاربرد دارد.
کانکس متحرک به دو صورت دو محور و تک محور وجود دارد که به چرخ مجهز شده و برای جا به جایی آسان در شرکت هایی مانند حفاری یا شرکت های راه سازی استفاده می شود.

انواع کانکس

در رنگ ها و طرح های مختلفی انواع کانکس تولید می شوند که از انواع کانکس به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

  • کانکس فروشگاهی: برای فروش محصولات مختلف در محل های پر رفت و آمد استفاده می شود.
  • کانکس نگهبانی: ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و غیره که به سرایدار و نگهبان نیاز دارند از این نوع کانکس استفاده می گردد.
  • کانکس کارگاهی: برای اسکان مهندسین نیروها و پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.

برای ساخت اسکلت فلزی از پروفیل های آهنی و برای  ساخت شاسی کف از تیر آهن استفاده می شود. همچنین از طریق جوش ممتد اتصالات انجام می شود؛ ولی گاهی اوقات جهت دمونتاژ و مونتاژ از روش پیچ و مهره استفاده می گردد.

برای ساخت سقف و پوشش بدنه از فایبرگلاس، ورق های فولادی گالوانیزه، ساندویچ پانل و چوب استفاده می شود.

مزایای کانکس:

در ادامه مبحث تفاوت کانکس و کانتینر به تعاریفی از کانتینر و اطلاعاتی درباره آن می رسیم. از مزایای کانکس به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

  • عایق حرارتی: برای به حداقل رساندن اتلاف انرژی در مناطق گرم و سرد از ساندویچ پانل هایی با فوم عایق پلی یورتان در ساخت قسمت جداره های کانکس استفاده می شود.
  • قابلیت ذخیره سازی: کانکس ها را به صورت انبوه می توان تولید و انبار کرد تا برای اسکان مردم در شرایط اضطراری مانند زلزله بتوان از آن ها استفاده کرد.
  • مقاومت در برابر زلزله: در برابر زلزله مقاومت بالایی دارد و این به دلیل تکنیک پیش ساختگی آن می باشد لذا برای انسان در صورت تخریب خطری ایجاد نمی کند.
  • کانکس ها کاربری های متفاوتی دارند و برای هر نوع کاربری می توان کانکس مختص آن را طراحی کرد و یا سفارش داد.
  • برای کاربری مدنظر، می توان به خرید کانکس دست دوم نیز اشاره کرد، این گونه در زمان و هزینه نیز صرفه جویی چشمگیری خواهد شد.
شناسه خبر : 5123
تاریخ : 1401/10/20 12:17:12
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/f3fjaY
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #کانکس #کانتینر #تفاوت #پرکاربرد #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.