آخرین اخبار
ثبت‌نام تست «جهش تحصیل» از هفته آینده آغاز می شود
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برنامه‌های این سازمان اعم از سنجش سلامت، ثبت نام دانش‌آموزان استثنایی و همینطور برنامه‌های تابستان امسال را تشریح کرد.

حمید طریفی حسینی در نشستی خبری با اشاره به سنجش نوآموزان در ابتدای ورود به دبستان گفت: از بهمن سال گذشته سنجش ابتدای ورود نوآموزانی را که امسال به مدرسه می‌روند شروع کردیم.

 

وی با اشاره به اعلام پایان مرحله نخست سنجش گفت: وقتی به بالای ۹۰ درصد پوشش سنجش نوآموزان هدف می‌رسیم پس از آن فرایند به نحو دیگری دنبال می‌شود به این صورت که کارهای ۱۰ درصد باقی مانده را باید در ساز و کاری فوری و جدی‌تر دنبال کنیم.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به برنامه های این سازمان در تابستان اشاره کرد و توضیح داد: باتوجه به اینکه اکنون مدارس تعطیل شدند و باید جریان تربیت ادامه یابد، برنامه ریزی شده تا در کنار مدارس عادی، ما نیز فعالیت های تابستانه را از تیر داشته باشیم که حدود ۶۰۰ پایگاه تابستانی با برآورد حضور ۸۰۰۰ دانش آموز پیش بینی کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه فعالیت های تابستانه مبتنی بر ساحت های شش گانه سند تحول و مهارتهای زندگی است، یادآور شد: سعی کردیم فعالیت های طراحی شده معطوف به آموزش این مهارت ها نیز باشد.

وی در بخش دیگری از این نشست، درباره نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بهنگام نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و در این باره گفت: سال گذشته مرحله طراحی و استقرار این نظام را داشتیم و اکنون در مرحله تثبیت اقداماتی را دنبال می‌کنیم. برای استقرار این نظام، باید سیاست‌ها، ضوابط و قوانینی را در آموزش و پرورش تغییر می‌دادیم که آیین‌نامه‌ برای مراکز آموزشی و توانبخشی و مشکلات ویژه یادگیری، مورد بازنگری قرار گرفت و مراکز را تبدیل به مراکز جامع کردیم. اکنون با این اتفاق امکان ارائه خدمات جامع و همه‌جانبه نسبت به دانش آموزان هدف وجود دارد.

 

طریفی حسینی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: اکنون دانش‌آموزان دیرآموز و دانش آموزانی که آسیب زبان گفتار یا مشکلات هیجانی رفتاری دارند می‌توانند در این مراکز خدمات بگیرند. در این نظام امکان ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی را برای نوآموزان پیش‌دبستانی نیز فراهم کردیم. اکنون در این مراکز جامع با رویکرد مداخله به هنگام شرایطی فراهم شده که در سنین طلایی رشد کودکان، اگر نوآموزی تشخیص داده شود که دارای اختلالاتی است، به این مراکز جامع هدایت و خدمات تخصصی مربوطه در اختیار او قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: در نظام تشخیص و توانبخشی مرکزی ایجاد کردیم که خدمات جامع ارائه شود و در کنار آن سنجش که توسط نیروهایی غیر از نیروهای رسمی ما در بیرون از آموزش و پرورش انجام می‌شد را جزو وظایف این مرکز قرار دادیم و به صورت فرآیندی از بهمن ماه این کار انجام شد. اکنون در این مراکز سنجش بدو ورود انجام می‌شود. در برخی از مراکز سنجش تخصصی نیز انجام می‌شود. سنجش جهش تحصیلی نیز در این مراکز توسط همکاران انجام خواهد شد که از هفته آینده امکان نوبت گیری آن فراهم می‌شود و مدیران می‌توانند نوبت گیری دانش آموزان متقاضی جهش تحصیل را نیز انجام دهند. سعی شده سنجش به صورت الکترونیک و هوشمند باشد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوعی مثل تدبر در آیات قران و روایات، گردش های علمی، الگوهای زیارتی و سیاحتی و .... در نظر گرفته شده است، اعلام کرد که امسال برای نخستین بار اردوی زیارت اولی‌ها را در مشهد مقدس با هماهنگی سازمان دانش آموزی انجام می‌شود و حدود ۵۰۰ دانش آموز استثنایی را به همراه ۱۰۰ سرپرست اعزام می‌کنیم.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تفاهم نامه‌ای با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد تا براساس آن بتوان خدماتی را به دانش آموزان استثنایی نیز ارائه دهیم.

 

طریفی حسینی همچنین از برگزاری مسابقات ورزشی و مسابقات فرهنگی هنری برای دانش آموزان و فرهنگیان خبر داد.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه حدود ۱۷۵۰ مدرسه در کشور داریم که عمدتا به صورت مجتمعی اداره می شوند، گفت: حداقل انتظارمان را به استانها اعلام کردیم که در مدارس خاص که حدود ۸۰ هزار دانش آموز در مدارس خاص حضور دارند و ۲۰ هزار دانش آموز به صورت تلفیق فراگیر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که گفته شده از این ۸۰ هزار دانش آموز حداقل ۱۰ درصد دانش آموزان را در پایگاه تابستان داشته باشیم اما هیچ محدودیتی نداریم.

 

طریفی حسینی تصریح کرد: سامانه‌ای با عنوان نورینو داریم که مربوط به معاونت پرورشی است و همه فعالیت دانش آموزان در این سامانه ثبت و کارنامه تربیتی و پرورشی خواهند داشت.

شناسه خبر : 8950
تاریخ : 1402/3/28 09:05:08
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/CzJ9i0
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #ثبت نام #تست #جهش تحصیل #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.