آخرین اخبار
جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در یکی استان ها
وزیر اقتصاد از اجرای طرح الکترونیک کالابرگ طی روزهای آینده در یکی از استان‌های جنوبی خبر داد.

طرح الکترونیک کالابرگ در کدام استان اجرا می شود؟

این روزها موضوع پر حاشیه کالابرگ الکترونیک دوباره مطرح شده است. موضوعی که شاید خبر آن خیلی ها را اندوهگین کند و با اجرا شدن آن باید با یارانه خداحافظی کنند، آن هم یارانه ای که برخی با آن اجاره خانه، خرج و مخارج و سایر نیازهای زندگی روزمره شان را می گذرانند.

آیا مردم طالب یارانه نقدی هستند یا کالابرگ؟ کالابرگ بهتر است یا یارانه؟ با یارانه باید خداحافظی کنیم؟ این سوالات و بسیاری سوال دیگر دغدغه این روزهای دهک پایین جامعه شده است که وضعیت یارانه به کجا کشیده می شود و آیا یارانه قطع خواهد شد. باید منتظر بمانیم که دولت جزئیات بیشتر را اعلام کند.

رئیس جمهور چند وقت پیش اعلام کرد که به زودی توزیع کالابرگ در کشور آغاز می‌شود و پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی قطع خواهد شد.

برای چندمین بار است که امسال طرح کالابرگ الکترونیک مطرح می‌شود. دولت از سویی وعده ادامه پرداخت یارانه نقدی را داده و مجلس هنوز بر پرداخت کالای الکترونیک تاکید دارد.

طی روزهای اخیر سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: طی روزهای آینده در یکی از استان‌های جنوبی طرح کالابرگ الکترونیکی اجرا می شود.

سید احسان خاندوزی در نشست خبری هفتگی خود عنوان کرده است طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد، و این امر، نظام پرداخت یارانه را متاثر خواهد کرد، نیاز بود دولت از مطمئن بودن زیرساخت فنی این طرح اطمینان پیدا کند و تغییرات در وزارت کار مدتی این پروژه را به تاخیر انداخت‌ و پس از آنکه این طرح در یک استان به شکل آزمایشی اجرا شود، از ماه‌های آینده برای کل کشور انجام خواهد شد.

بر اساس گفته ی خاندوزی این‌ طرح مشکلی ندارد و مشکلی در تامین بودجه هم موجود نیست، و پیش‌بینی شده است که دوره آزمایشی یک ماه طول می کشد و بعد از یک‌ماه در سایر استانها اجرا می شود.

سال ۱۴۰۲ کالابرگ یا یارانه؟

گفته های مسئولین نشان می دهد که دولت طالب پرداخت یارانه نقدی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تصمیم‌گیری برای ادامه‌دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ عنوان کردع بود: در حال حاضر کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمدها و منابع و حقوق‌ها و… تعیین شود و موضوع یارانه‌ها در تبصره ۱۴ بررسی خواهد شد، ولی احتمال می رود که میزان یارانه برای سال آینده ادامه دارد.

بر اساس خبرها مسعود میرکاظمی همچنین اعلام کرده است که موضوع پرداخت یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی است و صحبتی از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به میان نیامده است.

اما این سخن بدان معنا نیست که کالابرگ از دستور کار دولت خارج شده باشد. و قبل از آن وزیر اقتصاد گفته بود کالابرگ از دستور کار دولت خارج نشده و مقرر شده است اجرای این طرح بررسی شود. و همچنین گفته است که امیدوارم قبل از پایان سال جاری این کار عملیاتی شود و توزیع کالابرگ اجرا شود.

 

بر اساس خبرها دولت تصمیم گرفته است که توزیع یارانه نقدی را تا پایان سال جاری ادامه دهد و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هم مساله کالابرگ را حذف کند و تنها بر پرداخت یارانه نقدی تاکید کند و مجوز پرداخت آن را نیز بگیرد.

زمزمه اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در یکی از شهرهای جنوبی کشور در حالی به گوش می‌رسد که طبق قانون مجلس در بودجه ۱۴۰۱ این طرح ۸ ماه پیش باید به مرحله اجرایی درمی آمد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی روز سه‌شنبه یکم آذر ماه در پاسخی به سوالی در باره مطالبه مجلس درباره اجرای قانون بودجه و بحث کالابرگ الکترونیکی،گفته است: به محض اینکه طرح کالابرگ به طور آزمایشی برای کل مردم این استان با موفقیت انجام شود، می توان برای کل کشور نیز آن را اجرا کرد.

منابع مالی کالابرگ از کجا تامین می شود؟

خاندوزی عنوان کرد: منابع آن از طریق نظام یارانه که ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است، تامین مالی خواهد شد.

این در حالی است که تقریبا اجرای این طرح با ۸ ماه تاخیر روبرو شده است، هرچند که بر اساس اعلام صورت گرفته مقرر بود طرح کالابرگ با تخصیص کالاهای اساسی با قیمت شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به مردم صورت گیرد تا فشار ناشی از موج تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مهار شود اما دولت در این مدت همان شیوه پرداخت یارانه نقدی را در پیش گرفت و اجرای طرح کالابرگ را به تعویق انداخت.

با وجود اینکه هنوز برای قضاوت زود است اما باید منتظر باشم که بالاخره طرح پرحاشیه کالابرگ الکترونیکی کالاهای اساسی که ۸ ماه است اجرای آن به علت های مختلف به تعویق افتاده است، اجرا خواهد شد یا نه و پس از آن خواهد توانست که قیمت کالاهای اساسی را برای قشرهای متوسط و پایین جامعه به قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ بازگرداند یا نه؟

بر اساس اخبار منتشر شده، دولت در مرداد ماه سال جاری لایحه ای را به مجلس ارسال کرده است که طبق آن برخی از مفاد مربوط طرح کالابرگ الکترونیک تغییر یافته است.

براساس اصلاحیه بند یک قسمت «س» تبصره یک قانون بودجه، دولت از تأمین اقلام اساسی که پیش از این مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند و پیش‌بینی شده بود که با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مصرف‌کننده برسند، عقب‌نشینی کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در انتقاد به عدم اجرای طرح کالابرگ، گفته است که علت وقفه در انجام این طرح، نبود منابع مالی است نه زیرساخت. و دولت ابتدا باید آثار و پیامدهای مالی هر طرحی را برای شورای نگهبان روشن کند، و اگر اصلاحات نیاز داشت، مجلس دست به کار شود.

براساس گفته ی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بعید است اجرای کالابرگ به دلیل نبود زیرساخت عقب افتاده باشد، و اجرای طرح کالابرگ نیازمند تامین هزینه است. و این اقدام تا حدودی بار مالی دولت را زیاد می کند. اگر تعللی وجود دارد، به جهت همین بحث است.

دولت اگر بخواهد کالابرگ بین مردم توزیع کند، باید مبالغ بیشتری نسبت به بودجه‌ای که اختصاص یافته، تعیین کند. و خیلی از انتظارات برآورده نخواهد شد و هزینه جاری دولت اعم از حقوق و یارانه‌ها بیشتر شده است. و در حال حاضر درآمد دولت پاسخگوی این هزینه‌ها نیست. مگر اینکه دولت منابع دیگری برای افزایش درآمد مد نظر داشته باشد.

اجرای قانون کالابرگ الکترونیک بر مبنای مابه‌التفاوت نرخ چهار دسته کالای یارانه‌ای با شهریور ۱۴۰۰ می باشد، و موقعیت دولت طوری نیست که بتواند منابع کالابرگ را با منابع پیش‌بینی شده در بودجه تامین کند.

شناسه خبر : 4185
تاریخ : 1401/9/2 06:28:08
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/CFORSP
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #کالا برگ #الکترونیکی #وزیر اقتصاد #رئیس سازمان برنامه و بودجه #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.