گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
جوانان خلاق از عوامل مهم توسعه یک جامعه و نقطه قدرت و پیشرفت کشور هستند
اعتماد به جوانان با دانش و تکیه بر ظرفیت آنان سبب ساز دستاورد های مهمی خواهد بود. عبدالحسن بهرامی از جوانان بادانش و خلاقی است که از دوره نوجوانی در مسیر کمال طلبی حرکت کرده و در کنار تحصیل از فعالیت های اجتماعی غافل نبوده است.

بهرامی متولد شهریور ١٣۶۶ خورموج و دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی و ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک است.
مشاور فناوری و شرکت های دانش بنیان استاندار بوشهر و مدیر راهبری ایجاد و استقرار منطقه ویژه علم و فناوری خلیج فارس، معاون سابق فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس، جوان برگزیده ملی در حوزه فعالیت های اجتماعی در چهارمین جشنواره ملی حضرت علی اکبر (ع) و فعال حوزه فناوری و نوآوری و کسب و کارهای دانش بنیان بخشی از مناصب و افتخارات ایشان است.
با موضوع جوان و جوان گرایی با وی گفت و گویی انجام داده ایم که تقدیم حضورتان می گردد.
*س: از نظر شما تفکر جوان در مدیریت مهم است یا استفاده از مدیران جوان و چه تفاوتی این دو با هم دارند؟*
شرایط جهانی و جهش بی‌سابقه و تاریخی تکنولوژی و فناوری در سراسر جهان همه کشورها را محکوم به شایسته‌گزینی، شایسته‌سالاری و جوانگرایی در مدیریت می کند. مطمئن باشید این شرایط باعث می‌شود ادبیات مدیریت کشورهای در حال توسعه در آینده بسیار نزدیک ادبیاتی کاملا علمی و تخصصی و روزآمد باشد. به همین دلیل معتقدم ما چه بخواهیم و چه نخواهیم راهی به جز شایسته‌گزینی و نخبه‌گزینی در مدیریت‌ها نداریم. حتی اگر میل به جوانگرایی در مدیریت‌ها هم نداشته باشیم جهش جهان به سمت فناوری های جدید مثل هوش مصنوعی و سیستماتیک شدن مدیریت‌ها از طرفی و شفافیت ناشی از توسعه فضای مجازی و سیطره شبکه‌های مجازی و اجتماعی از دیگرسو باعث می شود که ما هم به سمت نوکردن سیستم مدیریت حرکت کنیم.
من برای آینده نزدیک یعنی حدود دو سال دیگر ایران را به این شکل می‌بینم که هر گوشی موبایل یک شبکه تلویزیونی است. هر موبایل راهبر و صحت‌سنج دستورات اداری و کمیسیون‌های تخصصی در همه ارکان تصمیم‌گیری است.
در شرایط جدید و سیطره سونامی‌وار هوش مصنوعی و تفکرات سیستمی نمی توان از روش‌های گذشته استفاده کرده و کشوری با این همه ظرفیت را مدیریت کرد.
به همین دلیل مقام معظم رهبری در سال های اخیر مستمر تاکید دارند ما می‌بایست پیش‌قراول خلاقیت در همه زمینه‌ها به خصوص در زمینه روش‌های مدیریت و نوسازی سیستم مدیریتی بر اساس شایستگی‌های علمی و برخورداری از روش های مدیریت دانش بنیان باشیم.

*س: در علم مدیریت جوان‌گرایی چقدر اهمیت دارد؟*
"جوانگرایی خردمندانه" در مدیریت‌ها می‌تواند موتور محرک توسعه دانش‌بنیان کشور باشد.
جوانان دانای دانش‌پذیر -به تعبیر فردوسی- اگر بر مسند امور قرار بگیرند می‌توانند با قدرت جوانی و تفکر روشن کشور را از گردنه‌های مختلف عبور دهند.
فراموش نکنیم که در دفاع مقدس، با ایمان، تفکر، برنامه و توان جوانان به پیروزی رسیدیم. امروز هم شاخص اصلی، سخنان رهبر فرزانه انقلاب است. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب مسیر حرکت کشور را به بهترین شکل تبیین کرده‌اند.
با ابلاغ این بیانیه همه مکلفند در مسیر جوان‌گرایی مسندهای مدیریتی حرکت کنند. به عقیده من وقتی رهبر معظم انقلاب گام دوم انقلاب را تبیین کرده‌اند و مطالبه جوانگرایی دارند باید قاطعانه گفت که جوان‌گرایی در بحث مدیریت امروز کشور شاخص ولایت‌مداری مدیران ارشد و مردم است.
 
*س: برای انتصاب مدیران جوان چه ملاک و معیاری باید در نظر داشت؟*
معتقدم برای گزینش مدیران جوان باید دوران دفاع مقدس را به خوبی مطالعه کرد. در بررسی شخصیت جوانان آن دوران با عارفان جهان‌سوزی همچون باکری، همت، جهان‌آرا، شوشتری، سلیمانی، همدانی، یاسینی، مهدوی و سایر شهدا مواجه می‌شویم که اگر در آن برهه خاص مدیران ارشد کشور به سمت آنها نرفته بودند امروز غرور ملی به این درخشانی نداشتیم.

*س: ملاک و معیارهای گزینش مدیران جوان چیست؟*
در این بخش ما مکلفیم در کنار شاخص‌هایی همچون ولایتمداری و ایران‌دوستی مدیران جوان، شاخص‌های برخورداری یک مدیر از علم روز، سطح برخورداری مدیران از دانش‌های جدید، مرجع دانستن دانش و فناوری، برنامه‌ریزی، شفافیت و عدالت و نیز قدرت "ریسک خردمندانه" را در گزینش‌ها لحاظ کنیم.

*س: آیا مدیر جوان کم تجربه می تواند موفق باشد؟*
در پاسخ به این سوال باید به بیانیه گام دوم انقلاب بازگردیم. مقام معظم رهبری در این بیانیه راهبردی که در حقیقت نقشه راه جمهوری اسلامی ایران برای تاریخ مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است از طرفی به جوان مومن انقلابی تاکید می کنند و از طرف دیگر به "هزاران شرکت دانش بنیان" که توسط جوانان دانای ایرانی هدایت و راهبری می شوند اشاره می فرمایند.
در بخشی از این بیانیه مهم و راهبردی ضمن اشاره به عنصر اراده‌ی ملّی که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است به بحث وارد کردن جوانان به بدنه مدیریت کشور اشاره می کنند و می‌فرمایند باید جوانان را به عنوان میدان‌دار اصلی حوادث در نظر گرفت و آنها را وارد عرصه‌ی مدیریت کرد. با این کار می‌توانیم روحیه‌ و باور «ما می توانیم» را به همگان منتقل کنیم.
به همین دلیل من معتقدم که با اتکا به عناصر دانایی، توانایی، اصل مشورت، استفاده از تجربه موفق گذشته، در کانون توجه و تصمیم قرار دادن علم و نیز ریسک خردمندانه در سایه همراهی ملی می‌توان ایران را با خون مدیریت جوان نوسازی کرد.
 
*س: اعتماد به مدیران جوان چه محسناتی دارد؟*
به عقیده من در این رابطه خوب است ظرفیت‌هایی که در سال‌های اخیر با همت جوانان انجام شده و به نتیجه رسیده را مورد بازبینی و بازخوانی قرار دهیم. از محسنات استفاده از مدیران جوان ایستادگی ملی و تاریخی ما در بحث هسته‌ای شدن ایران بود. اگر ما به جای شهید احمدی روشن‌ها، شهید شهریاری‌ها کار را به افراد یا شرایط دیگری داده بودیم آیا می‌توانستیم امروز جزو 5 کشور هسته‌ای جهان باشیم؟ اگر هزاران شرکت دانش‌بنیان توسط دانشمندان جوان ایرانی تاسیس نشده‌ بود تا تحریم‌ها را کم‌اثر و بی‌اثر کند آیا امروز می‌توانستیم با سرفرازی جلو استکبار بایستیم و حرف خود را در مجامع جهانی به کرسی بنشانیم؟
در زمینه‌های فرهنگی هم بهترین خاطرات و بیشترین کارها در زمینه‌های فرهنگی به دست مدیران جوان دانشمند و با برنامه و مشورت‌پذیر به انجام رسیده است. ایران امروز را ایران خردمند بدانیم و درک کنیم که مدیران جوان در ابعاد ملی توانسته‌اند نامی در خور تاریخ این مرز پرگهر را به جهان نشان بدهند.
ذکر یک نکته هم در اینجا بسیار مهم است. دشمنان ما می‌دانند ایران توسط جوانان دانشمند به تعالی خواهد رسید به همین دلیل تمام سرمایه خود را در راه حذف فیزیکی (ترور) همین جوان‌ها به کار بسته است. کما اینکه در بحث شهدای هسته‌ای و شهدای حرم و شهدای امنیت می بینیم بیشترین تعداد شهدا از جوانان ایران بودند.

*س:خلاقیت و ریسک پذیری یکی از ویژگی های مدیران جوان است، نظر شما درباره این ویژگی چیست؟*
خلاقیت و ریسک پذیری از ویژگی های اصلی مدیران جوان است. به عنوان کسی که مدتی خدمتگزار جوانان نخبه و دانش بنیان و کارآفرین استان بودم قاطعانه عرض می کنم بخش مهمی از تاکید من بر جوان شدن مدیریت ها به دلیل وجود همین شاخصه ریسک خردمندانه در انجام کارهای زیربنایی است. با تمام وجود معتقدم که جوانان دانش پذیر و دانشمند، خلاقیت انجام کارهای بزرگ و تاثیرگذار دارند.
 
*س: بلندپروازی در مدیران جوان حسن است یا عیب؟*
بلند پروازی در مدیران جوان قطعاً اگر بر مبنای دانش و ریسک خردمندانه باشد حسن است. جوانی که پر پرواز ندارد نمی تواند مدیر موفقی باشد. اما این ریسک باید برآمده از مشورت با خردمندان باشد والا هر ریسکی اگر با عنصر خرد همراه نباشد و احتمال موفقیت آن دیده نشده باشد تهور است تهوری که می تواند به فروپاشی اعتماد عمومی منجر شود.

*س: چرا در دولت سیزدهم برخی از مدیران جوان موفق نبوده اند؟*
عدم ريسک پذيری و عدم مشورت گيری باعث شده برخی از آنان نتوانند به موفقيت برسند. دوری از شعار مهمترين موضوع برای كسب موفقيت است.

*س: تبدیل مجلس آینده به مجلسی جوان چه تاثیری بر پیشرفت کشور خواهد داشت؟*
جوانان، انگیزه بالایی برای تحول و شورآفرینی در کشور دارند. این ویژگی مي‌تواند مولد فرصت های مناسبث برای تحول و تکاپو در میسر آینده سازی کشور شود. سه مولفه انرژی، امید و ابتکار مجلس جوان می تواند مشکلات و چالش های کنونی مسیر پیشرفت و تعالی کشور را حل نماید.

شناسه خبر : 11894
تاریخ : 1402/7/30 20:48:37
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/3Jmbos
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #جوانان انقلابی #گپ و گفت #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.