آخرین اخبار
حمایت صندوق توسعه صنایع دریایی از ساخت شناور‌های بزرگ
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: سیاست جدید این صندوق حمایت از ساخت شناور‌های بزرگ و همچنین شناور‌های پشتیبانی کننده صنعت نفت است.

محمد محمودی در نشست با مسوولان اجرایی استان بوشهر با بیان این‌که صندوق توسعه صنایع دریایی در یک سال اخیر یک‌هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت شناور پرداخت کرده است، افزود: در سال جاری متقاضیان ساخت شناور در مجموع چهار هزار میلیارد ریال درخواست تسهیلات داشتند که در این زمینه ترجیح داده شده حمایت صندوق به شناور‌های بزرگ معطوف شود.

وی اظهار کرد: تا پیش از این به‌دلیل محدودیت منابع روی شناور‌های کوچک‌کتر تمرکز وجود داشت، ولی سیاست جدید صندوق حمایت از شناور‌های بزرگ و همچنین شناور‌های پشتیبانی کننده صنعت نفت است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی اضافه کرد: صنعت نفت اعلام کرده ۱۱۰ فروند شناور نیاز دارد که با توجه به این‌که بیشتر آن‌ها از کشور‌های همسایه اجاره گرفته می‌شود، جایگزین کردن شناور‌های یاد شده با شناور‌های داخلی با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: مقرر شده صندوق توسعه صنایع دریایی در رویکرد پیش گرفته شده از سوی شرکت نفت ملی ایران نقش ویژه و موثری ایفاء کند تا عمق ساخت شناور‌های هدف را با تسهیلات و حمایت لازم بالا ببرد.

محمودی گفت: بوشهر در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه صنایع دریایی از استان‌های پیشتاز است و یکی از بزرگ‌ترین شناور‌های تحت حمایت این صندوق در بوشهر اکنون ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: آزمون نهایی شناور یاده برای تحویل به شرکت ملی نفت ایران به عنوان مالک نهایی در حال انجام است و به‌زودی این شناور به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: با توجه به وجود بیشترین سکو‌های نفتی در استان بوشهر، پیش‌بینی می‌شود که چنین ظرفیتی می‌تواند بوشهر را در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه صنایع دریایی بیش از پیش ممتاز کند.

وی عنوان کرد: شرکت ملی نفت ایران از ۱۱۰ شناور موردنیاز خود برای ۱۰ شناور فراخوان داده تا سازندگان شناور‌ها توانمندی را اعلام و اثبات کند و از این بستر شرایط انعقاد قرارداد برای کشتی‌سازی فراهم شود.

محمودی اظهار کرد: قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی پیش‌بینی کرده بود سالانه یک میلیارد دلار اعتبار به صندوق توسعه صنایع دریایی اختصاص یابد که این مهم تا کنون محقق نشده است.

وی افزود: انتظار می‌رود در شورای عالی صنایع دریایی با حضور رئیس جمهور برای تحقق این یک میلیارد دلار اعتبار سالانه و سایر موارد مرتبط با حوزه صنایع دریایی تمهیدات لازم اندیشیده شود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی بیان کرد: در صندوق توسعه صنایع دریایی سیاست صنعت دانش‌بنیان طراحی شده که نخستین نشست آن در روز گذشته در تهران برگزار و در همین راستا از کارخانه نوآوری صنایع دریایی ایران به عنوان کانون شرکت‌های دانش بنیان در بوشهر بازدید شد.

وی اظهار کرد: در صنعت دانش بنیان مدلی طرح شده تا صنایع بزرگ کشور بتوانند در جوار خود شرکت‌های دانش بنیان را به عنوان محل فعالیت جوانان نخبه داشته باشند و از این ظرفیت بهره‌برداری بیشتری برای کشور رقم بخورد.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع دریایی گفت: منابع موردنیاز صندوق تا کنون آن طور که باید تامین نشده در همین راستا در برنامه توسعه پیش‌بینی شده تا ۱۰ درصد کرایه حمل مایعات نفتی و گازی با کشتی‌های غیرایرانی به صندوق واریز شود.

وی افزود: با این وجود در وصول این منابع تاخیر شده که در همین راستا از ابتدای امسال گمرک بخشنامه‌ای ابلاغ کرد تا صادرکنندگان در زمان مناسب با صندوق تسویه کنند، اما به دلیل وجود یک سری کار‌های اداری این تصمیم تاکنون قطعی نشده است.

محمودی اضافه کرد: همچنین پیش‌بینی شده بخشی از منابع مالی صندوق توسعه صنایع دریایی در استان‌های ساحلی گردش پیدا کند و از ظرفیت بانک‌های این استان‌ها نیز برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران استفاده شود.

شناسه خبر : 11359
تاریخ : 1402/7/7 13:58:35
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/qikrRg
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #صندوق توسعه صنایع دریایی #ساخت شناور‌ #صنایع دریایی #صنعت نفت #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.