آخرین اخبار
خطبه‌های نماز جمعه شهر بوشهر مورخ ۱ مهر ۱۴۰۱
متن كامل خطبه‌های نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ ۱ مهر ۱۴۰۱

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«خطبه اول»1398101314211629919277234

 

به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس خطبه اول را پیرامون یکی از مهمترین عوامل بقاء، پیشرفت، نجات و کمال انسان از حیث فردی و اجتماعی سخن می گوییم و آن موضوع مقاومت و موفقیت است.
اساساً زندگی فردی انسان و همچنین اجتماعی او دستخوش حوادث بسیاری است. در زندگی فردی مشکلات برای انسان پدید می آید در فراز و نشیب زندگی او و همچنین برای جامعه.
جامعه گاهی دارای چالش ها و بحران ها و گاهی هم در حال رفاه و آسایش است و شخص انسان هم این چنین است و حتی نظام تکوین هم این چنین است و گاهی دچار چالش های طبیعی است مثل سیل و زلزله و توفان و گاهی خیر و آن کسی می تواند باقی باشد در این حوادث سخت و بحران ها که دارای روح مقاومت و قدرت استقامت باشد.
اگر یک نهال را فرض کنید اگر توفانی به او وارد شود چون قدرت مقاومت ندارد این نهال از ریشه بیرون می آید اما اگر یک درخت تنومند باشد این توفان بر او کارگر نیست، آن قدرت استقامت و مقاومت این درخت باعث بقای او می باشد و در آینده ثمربخشی او و یک فرد نیز اگر در بحران های زندگی قدرت مقاومت نداشته باشد در حوادث تلخ زندگی خود را ببازد و تسلیم بشود در مقابل این حوادث تلخ زندگی زانو بزند از بین می رود چون تسلیم مرگ حوادث شده است، زندگی او به خطر می افتد، زندگی شخصی او، زندگی خانوادگی و زندگی اداری او اما اگر قدرت مقاومت داشته باشد در مقابل بحران های فردی و خانوادگی و اداری، مقاومت و صبر و مدیریت کند و مشکل را حل کند و از بحران عبور کند و به صحرای زیبای موفقیت گام بر می دارد.
در عرصه اجتماعی و ملی نیز این چنین است و اگر یک کشور دچار بحران های طبیعی شود، سیل، زلزله و قدرت مقاومت خودش و مدیریت را از دست بدهد زیر آب و آوارها از بین خواهد رفت اما اگر پیشگیری و مدیریت و مقاومت و استقامت کند از بحران عبور می کند.
در عرصه تهاجم نظامی بیگانگان به یک کشور اگر مردم آن کشور مقاومت و استقامت نکنند زیر چکمه های متجاوزین له خواهند شد و این یک قاعده عمومی در تاریخ است.
خداوند در قرآن می فرماید:« إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ علیهم الملائکه أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ » کسانی که می گویند ما در راه خدا هستیم، خدامحور زندگی می کنیم و به دنبال حاکمیت خدا و قانون خدا در زندگی هستیم و مقاومت کنند در برابر این تهاجم ها، فرشتگان به یاری آن ها خواهند شتافت و به هیچ صورت نباید از چیزی بترسند و حزن به خود راه دهند و بهشت از آن آن ها می باشند.
بعد می فرماید:« نَحْنُ أَوْلِیَاؤُکُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَهِ» خداوند می فرماید خود من سرپرست آن ها هستم، حامی آن ها هستم در دنیا و آخرت.
بنابراین مقاومت در قبال تمامی حوادث تلخ، راه موفقیت و پیروزی است و تسلیم قدم اول و آخر برای مرگ یک جامعه و یک مملکت است.
دفاع مقدس در این هشت سال نشان داد که عنصر موفقیت این نظام، استقامت و مقاومت است و رزمندگان اسلام طبق این آیه شریفه اقدام کردند و پیروز شدند.
در تهاجم نظامی این چنین است، در تهاجم فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی حوزه های علم و فن آوری این چنین است و اگر مقاومت و استقامت باشد موفقیت و پیروزی نصیب خواهد شد.

«خطبه دوم»

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.
مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با فرماندهان و پیشکسوتان ۸ سال دفاع مقدس به شکل حضوری و مجازی مطالب بسیار مهمی ایراد فرمودند.
بیان داشتند که مقاومت عامل بقاء و پیشرفت است و تسلیم، بستر ساز زوال. دفاع مقدس با حضور سرداران و رزمندگان، حمایت های مردم و عنصر مقاومت و رهبریت امام راحل عظیم الشأن حماسه ای آفرید که در تاریخ اسلام و ایران و جهان همیشه ماندگار خواهد ماند. دفاع مقدس یک کتاب آموزش دفع و رفع بحران ها و طریق کسب پیروزی و موفقیت است.
به همین خاطر در تهاجم فرهنگی باید مقاومت فرهنگی باشد، در تهاجم اقتصادی باید مقاومت اقتصادی باشد، در تهاجم سیاسی باید سیاست مقاومتی باشد و در عرصه علم و فن آوری باید مقاومت علم و فن آوری باشد و این چنین است که نظام ما چون بر عنصر مقاومت در برابر استکبار جهانی شکل گرفته و طریق مدیریت به سمت موفقیت ها است اساس حرکت های نظام بر جوهره مقاومت ، دانش، مدیریت و جهاد برای تمدن آفرینی اسلامی است.
به همین خاطر شما هیچ گاه نمی بینید تا ایران انقلابی و اسلامی است جهان استکبار دست از سر او بکشد و ما با مقاومت، ولایتمداری، دانش و مدیریت جهادی، وحدت، همدلی و حفظ امنیت ان شاءالله به آن تمدن مورد نظر دست پیدا خواهیم کرد که مقدمه ظهور مهدی آل محمد (عج) می باشد.
صمیمانه از نیروهای مسلح در جغرافیای ایران و استان بوشهر، ارتش، سپاه، بسیج، فراجا و همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنم که مایه اقتدار ایران در عرصه های مختلف هستند.

صمیمانه از نطق انقلابی، روشنگرانه و برخواسته از آرمان ها و ارزش های اسلامی و با جوهره استکبارستیزی از جانب ریاست محترم جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل تشکر و قدردانی می کنم.
ایشان به خوبی نشان داد که ماهیت جهان استکبار چیست. تحریف، انحراف و وارونه جلوه دادن در جوهره وجودی این جرثومه های پلید است. آن ها ضد حقوق بشر هستند و خود را حامی آن می دانند، جنایت می کنند و دیگران را متهم به جنایتکاری می کنند و نمونه بارز آن خودشان اعلام کردند که ما گروه های تروریستی مثل داعش ایجاد کردیم و بعد از آن سردار مبارزه با تروریسم، سردار سلیمانی خود گفتند ما به شهادت رساندیم و بعد خود را حامی حقوق بشر و مبارزه کننده با جریان تروریسم می دانند و معرفی می کنند. تبلیغ می کنند با رسانه های خود و ناآگاهان جهان آن را می پذیرند.
حضرت آیت الله رئیسی با بلند کردن عکس سردار سلیمانی و بیان این امور نشان داد که جنایتکار چه کسی است و خواستار محاکمه ترامپ به عنوان عامل قتل سردار سلیمانی شد.
همچنین از معاونت محترم اجرایی ریاست جمهور صمیمانه قدردانی می کنم که با سفر به بوشهر اعتبارات لازم تحقق مصوبات سفر را تصویب کردند و به عرصه اجرا رساندند و از آن طرف بسیاری از پروژه هایی که مورد نظر استان بود که شماردن آن ها وقت می گیرد و ایشان بازدید کردند و انجام دادند تشکر و قدردانی می کنم.
در مورد حوادث اخیر به خاطر فوت خانم امینی مطالب بسیار زیادی مطرح شده، حادثه ای است تلخ که صورت گرفته و تمام مسئولان ارشد نظام در این رابطه اقدام لازم و قانونی انجام داده اند، حتی ریاست محترم جمهور خود به خانواده ایشان تلفن زده اند و مسأله در دست پیگیری حوزه قضایی است تا به خوبی معلوم شود که چه واقعه ای رخ داده است.
قطعاً همه ما خواستار همه این هستیم همان طور که حضرت آیت الله رئیسی در مصاحبه اخیرشان گفتند که ما به دنبال برخورد قانونی بعد از کشف حقایق مسأله هستیم. ریاست محترم قوه قضائیه و همچنین مقننه نیز این چنین گفته اند اما دشمنان قسم خورده این انقلاب و استکبار جهانی به دنبال یک عنصر مهم هستند که ایران دچار آسیب و تخریب شود و آن عرصه امنیت است.
امنیت اگر در یک جامعه باشد آن جامعه در مسیر آسایش و پیشرفت قرار می گیرد اما اگر امنیت تخریب شد تمامی امور از بین خواهد رفت. شما دو کشور سوریه و افغانستان را در سال های اخیر مشاهده کرده اید و حتی در تحلیل های دقیق، عدم استقرار امنیت و تخریب امنیت در کشورهای پیرامونی ایران به خاطر این است که این موج نا امنی به ایران سرایت کند که با فرماندهی مقام معظم رهبری و سرداری سردار سلیمانی و هم رزمانش این معنا محقق نشد و نگذاشتند جهان استکبار به این اندیشه خود دست پیدا کند.
الآن نیز یک مسأله ای که واقع شده و در دست پیگیری قضایی است و در کشور های جهان استکبار بارها این امور دیده شده و از آن گذشتند و بهانه کرده اند برای ایجاد ناامنی و تخریب امنیت در کشور و پروژه تخریب ، ناامنی و بعد از آن سوء استفاده در عرصه سیاسی و اجتماعی در دستور کار دارند.
اگر مسأله ای واقع شده به طوری که بیان شد همه مسئولان به دنبال کشف حقیقت و برخورد قانونی هستند، اگر اعتراضی می باشد چنانی که شما می بینید در صدا و سیما و بسیاری از جاهای دیگر به شکل طبیعی پرسش می شود، گفتمان است و با این شکل در یک چهارچوب قانونی بیان شود اما وقتی این اعتراض به سمت اغتشاش رفت نشان می دهد که دیگر اعتراض و اشکال نیست بلکه موج سواری جهان استکبار برای تخریب امنیت است.
توهین به مقدسات، آتش زدن قرآن و مساجد، سوزاندن پرچم جمهوری اسلامی ایران که نماد عزت و قدرت یک کشور است و منقش است به نام اقدس باری تعالی، ضرب و شتم و توهین به مأمورین نیروی انتظامی ، توهین و قتل نیروهای بسیجی و انقلابی، تخریب و آسیب رسانی به اموال عمومی، مردمی و دولتی حتی آمبولانس، ایجاد مزاحمت برای مردم و زنان محجبه؛ این بستری است برای ناامنی، عین ناامنی است، تخریب امنیت یک کشور است، نشانه گرفتن آرامش مردم است، ایران را به سمت حوادث تلخی که در کشورهای همسایه مشاهده کردیم است.
یک حادثه اتفاق افتاده در فضایی که در اختیار فراجا بوده، تمام فشارها و تهمت ها، تمام تخریب به سمت نیروی فراجا است در حالی که نیروی انتظامی ما تحت عنوان فراجا حافظ امنیت است، همین اربعینی که صورت گرفت چقدر این ها خدمت کردند، آرامش مملکت، حوزه های مختلفی که امنیت اجتماعی ما می باشد این عزیزان مدیریت می کنند و چرا باید مورد هجمه قرار بگیرد چون حافظ امنیت هستند و جهان استکبار به دنبال تخریب امنیت است ، اینجا اعلام می کنیم در این مکان مقدس با حضور این جمعیت ، خواهران و برادران که بداند جهان استکبار، ما یک قدم از انقلابمان عقب نخواهیم نشست.
بدانند آن اشتباه بزرگی که جامعه در حکومت امیرالمؤمنین مرتکب شد و با تهاجم فرهنگی و سیاسی مردم را از ولایت جدا کردند و بعد ضربه به مردم زدند ما با عبرت های سیاسی تاریخ اسلام و ایران و معرفت و دانش دینی تا زنده هستیم حریم مقام معظم رهبری را حفظ خواهیم کرد و تا جان داریم حافظ این حریم هستیم.

به همین خاطر شما ملاحظه می کنید یکی از پروژه های دشمنان جهت تخریب امنیت و سپس ایجاد بحران های سیاسی و اجتماعی به شکل نرم، شایعه پراکنی، تهمت، دروغ، فضا را وارونه جلوه دادن در فضای رسانه ای و مجازی است و در عرصه میدانی هم تحرکات تخریب امنیت.
هوشیار باشیم، هر کدام یک افسر ولایت جهت جهاد تبیین باشیم و جامعه را به سمتی هدایت کنیم که سراسر بصیرت، فرهیختگی، دانش، امنیت و پیشرفت باشد و این عهد ما می باشد.
آمریکا چگونه می تواند بیان کند که حامی حقوق بشر است در حالی که بمب اتمی به روی مردم هیروشیما ریخت، قتل عام در افغانستان و عراق و بسیاری از کشورهای دیگر کرده، کانادا چگونه می تواند ادعا کند حامی حقوق بشر است در حالی که دانش آموزان بومی کانادا را به اسم آموزش به مدارس خود آورد و آن ها را در سرای مدرسه دفن کرد. کشورهای استعمارگر اروپایی چگونه ادعا می کنند حامی حقوق بشر هستند که دستشان به خون کشورهای منطقه و جهان آغشته است.
ما در بوشهر انگلیس را تجربه کرده ایم، استعمار پلید و ننگین انگلیس را تجربه کرده ایم و رئیسعلی ما به فریب و تزویر انگلیس شهید شد. بزرگان و علمای این منطقه به دست آن ها به شهادت رسیدند و تبعید شدند . بوشهر مگر چه کار انگلیس کرده بود و حالا انگلیس حامی حقوق بشر می شود ، ای ننگ بر انگلیس.
ما در همین جا عهد می بندیم تا جان داریم حامی انقلاب و ولایت مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای هستیم.
و در پایان مرثیه پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت ثامن الحجج (ع)...

 

شناسه خبر : 3490
تاریخ : 1401/7/2 18:49:05
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/JNg418
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #نماز جمعه #آیت الله صفایی بوشهری #خطبه‌

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.