گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
داغ شدن بازار تهیه رب خانگی درروستای بیدو بخش ارم با آتش گرانی
نگاهی گذرا به آیین رُب پزی(پختن) یکی از سنت های دیرین روستای بیدو بخش ارم در این روزها روستای بیدو با برداشت گوجه‌فرنگی‌ها آنها را تبدیل به رب می‌نمایند،این فرآورده روستایی که حاصل زحمت و هنر زنان این دیار است

گوجه‌فرنگی برای سلامتی انسان فواید بسیاری دارد که می‌توان به کنترل قند خون، پیشگیری از آسیب به DNA بدن، مقابله با علائم زودرس پیری، تقویت موها، حفظ سلامت استخوان‌ها، شاداب سازی پوست، مقابله با سرطان و تقویت بینایی اشاره کرد.

تهیه رب در منزل جزء کارهای سالیانه بسیاری از خانواده‌های این روستاست که معمولاً در پایان فصل تابستان که گوجه فرنگی کاملاً رسیده و ارزان قیمت‌تر می‌شود انجام می‌گیرد و گاها چند خانواده با کمک یکدیگر به صورت شریکی این کار را در یک محل انجام می‌دهند.

این روزها دلایل زیادی برای تهیه رب گوجه فرنگی در خانه وجود دارد، قیمت بالای رب کیفیت پایین و حتی گاهی کمیاب شدنش در بازار می‌تواند دلیلی بر این باشد که خودمان در خانه برای تهیه‌اش دست به کار شویم.

هرچند با ورود رب‌های کارخانه‌ای و سبک زندگی صنعتی این مسئله بسیار کمرنگ شده است اما هنوز هم خانواده های این روستا به پخت این چاشنی لذیذ که عامل جمع شدن خانواده در کنار یکدیگر است و فواید سلامتی بسیاری دارد می‌پردازند.

نگاهی گذرا به آیین رُب پزی(پختن) یکی از سنت های قدیمی روستای بیدو

برای تهیه رب خانگی 

ابتدا باید درشت و گوشتی را انتخاب و خوب بشورید و زمانی که کاملا خشک شدند گوجه‌ها را چهار یا هشت قاچ کنید و در کیسه های پلاستیکی بریزید، روی گوجه‌ها نمک بپاشید و به مدت ۲۴ ساعت زیر آفتاب مستقیم و گرم تابستان بگذارید.

هر چند ساعت یک بار گوجه‌ها را هم بزنید که کپک نزنند و یک رب گوجه فرنگی سالم داشته باشید. تا زمانی که پوست گوجه فرنگی از گوشت آن کاملا جدا شده و گوجه‌ها خوب آب بیندازند.

 مرحله دوم: گوجه فرنگی‌ها را صاف کنید

برای این‌که پوست و تخم گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید به یک تشت، یک آبکش و یک صافی نیاز دارید. تشت را زیر آبکش بگذارید و سپس یک بار با آبکش و یک بار با صافی ریز گوجه‌ها را صاف کنید. در این مدت با دست تمیز و شسته شده گوجه‌ها را فشار دهید و چنگ بزنید تا پوست و تخم گوجه جدا شود و آبش گرفته شود و داخل تشت ریخته شود.

مرحله سوم: آب گوجه فرنگی‌‌ها را بجوشانید

 حالا آب گوجه صاف شده را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی شعله ملایم گاز بپزید. چند ساعت زمان برای پختن رب لازم است. در این فاصله مرتب باید رب را هم بزنید تا ته نگیرد. رب گوجه باید آن‌قدر بپزد تا به غلظت مناسب برسد و آب آن کاملا تبخیر شود.

در واقع زمانی که رب گوجه شروع به قل زدن کرد و حباب‌های بزرگ که می‌خواهند به اطراف پخش شوند روی آن تشکیل شد باید مراقب رب باشید و مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد. مواظب باشید حباب‌ها روی دست و صورت‌تان نپاشند و از دستکش استفاده کنید.

 مرحله چهارم: نمک را اضافه و رب گوجه را بسته‌بندی کنید

در این مرحله از رب گیری خانگی نمک را اندازه کنید و روغن را هم اضافه کنید. وقتی رب گوجه به غلظت مورد دلخواه شما رسید زیر قابلمه را خاموش کنید و زمانی که رب کاملا سرد شد در ظروف کاملا خشک و کاملا تمیز و بدون بو بریزید. این روش برای فصل تابستان و مناطق بسیار گرم مناسب است و یک رب گوجه آفتابی خوش طعم و خوش رنگ به شما می‌دهد.

رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی‌های پُر مصرف و محبوب بین المللی است، در کشور ما هم از پُر مصرف‌ترین چاشنی‌های غذایی محسوب می‌شود که به دلیل طعم و رنگ خوبش در طعم دار کردن انواع مختلف غذاهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 گوجه فرنگی یکی از چاشنی‌های پُر مصرف و محبوب بین المللی است، در کشور ما هم از پُر مصرف‌ترین چاشنی‌های غذایی محسوب می‌شود که به دلیل طعم و رنگ خوبش در طعم دار کردن انواع مختلف غذاهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقش این چاشنی از عصاره میوه گوجه فرنگی طی فرایند خاصی تهیه می‌شود.

یادش به خیر زمان‌های قدیم که بچه بودیم در روزهای گرم تابستان که کم کم داشت به پایان می‌رسید خیلی از پدران و مادران به فکر آذوقه زمستان بودند، مادران در فصل تابستان انواع سبزی‌ها را خشک می‌کردند و در کیسه‌های پارچه‌ای جهت زمستان نگهداری می‌کردند.

یکی دیگر از مایحتاج که در تمام فصول مورد نیاز خانواده بود رب گوجه فرنگی سنتی و خانگی بود که از معروفترین چاشنی‌های غذاهای مختلف به شمار می رفت.

 

شناسه خبر : 2483
تاریخ : 1401/4/26 21:28:12
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/SRACfy
نویسنده خبر :
X

🔶حجت دانشور

🔹کنشگر اجتماعی 

🔹عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر 

🔹خبرنگار

🔹کارشناس برق صنعتی

برچسب ها #روستای بیدو بخش ارم #پخت محلی گوجه فرنگی #هنرزنان روستا #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.