آخرین اخبار
سرقت ایده‌ها و بلند کردن دیوار بی‌اعتمادی
وقتی از دزدی سخن به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن انسان به سرقت اشیاء یا اموال شخصی معطوف می‌شود، در صورتی که دزدی اقسام متعدد دارد؛ دزدی اموال و اشیاء، دزدی از کار و امورات روزمره، دزدی در ادب و فرهنگ و دزدی ایده ها و راهکارها.

متأسفانه مورد آخر در اکثر جوامع وجود دارد ولی در کشور ما طوری انجام می‌شود که شخص صاحب ایده به دلایل متعدد نمی‌تواند ثابت کند که این ایده به سرقت رفته، متعلق به وی بوده و شخص یا اشخاصی حقیرانه ایده مذکور را به سرقت برده و بنام خود ثبت کرده‌اند.

یک مورد از این دست تخلفات را به عرض می‌رسانم. بنده چند سال قبل طرح چک الکترونیک را ارایه کردم و راهکارها و مزایای طرح را عنوان کردم و آن را به سمع مقامات مربوطه رساندم اما پس از چند صباحی که به زعم خودم موضوع از دستور کار خارج شده بود، اخیرا متوجه شدم این طرح در بانک مرکزی اجرایی شده در معرفی این طرح هیچ رد و نشانی از من بعنوان طراح این ایده در میان نیست.

ما ایرانیان همیشه خود را انسان‌های متمدن می‌دانیم در صورتی که از یک انسان متمدن و با اخلاق، اعمال و رفتار ناشیانه سر نمی‌زند. این چنین رفتارهای دور از اخلاق، دیوار بی‌اعتمادی را مرتفع‌تر می‌کند و افراد را از بحث و گفتگو و در میان گذاشتن ایده‌ها و افکار دور می‌کند. این بداخلاقی اگر از یک شخص مسئول سربزند بسیار ناشایست‌تر است. متأسفانه برخی مدیران در جلسه‌هایی که برگزار می‌کنند ایده‌هایی را به نام خود عنوان می‌کنند و خواستار اجرای آن می‌شوند که از خودشان نیست. هیچ ایرادی ندارد که مدیر یک مرکز، مشاورانی داشته باشد و او مجری ایده‌ها و برنامه‌هایی باشد که در نهایت توسط خرد سیاست.ذار مورد توافق واقع می‌شود. این امر کاملا مستحسن و مقبول است. آنچه مقبول نیست مصادره افکار و ایده‌ها و خلاق نشان دادن خود بدون اشاره به مشاوران و یا صاحبان افکار است. این بداخلاقی‌ها نه تنها ضربه‌ای به صاحبان طرح‌ها است بلکه وقتی خود مدیر مذکور بدون مشورت با خالق ایده، آن را با ذهنیت آزمون و خطا عملیاتی می‌کند بعضا با شکست روبرو می‌شود یا به بن بست می‌رسد. دلیل آن وجود غرور و تکبر بیجا و بازتولید کننده نوعی از دیکتاتوری دیوانسالارانه است که می‌خواهند خود را توانمند و خلاق جلوه دهند. در صورتی که یک انسان متمدن بر اساس اخلاق و اصول حرفه‌ای عمل می‌کند.

امیدوارم مدیران محترم در جلساتی که برگزار می‌کنند و در سخنرانی‌هایشان اگر از طرح یا ایده‌ای سخن می‌گویند از طراح آن هم نام ببرند. در دین مبین اسلام به کرات از اخلاق و رعایت اخلاق یاد شده است. مردم شریف از متولیان امر بیشتر انتظار رعایت اصول و اخلاق را دارند.

محمدحسین ماحوزی

دیار نخل و دریا استان بوشهر

شناسه خبر : 4707
تاریخ : 1401/9/30 04:16:42
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/UcZt5h
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #دزدی #ایده #محمد حسین ماحوزی #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.