آخرین اخبار
دلیران: آموزش حلقه گمشده وظایف روابط عمومی هاست
روابط عمومی ها به عنوان نوک پیکان هر سازمان، معرف عملکرد سازمان متبوع بوده که با افزایش توان و دانش نیروهای درون سازمانی و برون سازمانی، ارتباطات موثر با دیگر سازمان ها و نهادها دارد

آموزش؛ حلقه گمشده وظایف روابط عمومی ها

کلثوم دلیران مدرس و کارشناس رسانه و مدیریت اولین آموزشگاه رسانه و خبرنگاری در غرب ایران از اهمیت آموزش در تربیت نیروهای درون و برون سازمانی در روابط عمومی ها می گوید. 

در این گفت و گو و یاداشت پژوهشی به این مسئله مهم خواهیم پرداخت

 

روابط عمومی ها به عنوان نوک پیکان هر سازمان، معرف عملکرد سازمان متبوع بوده که با استراتژیک کاربردی، سعی در افزایش توان و دانش نیروهای درون سازمانی و برون سازمانی، ارتباطات موثر با دیگر سازمان ها و نهادها دارد که مشاهده می شود وظایف سنگینی بر عهده روابط عمومی قرار گرفته است.

 

معرفی و شناساندن یک سازمان موفق بر عهده نیروی روابط عمومی بوده تا بدانجا که می گویند:" مشت نمونه خروار است".

 

 

با بروز پاندمی کرونا در جهان و به تبع آن در ایران، مسائل و مشکلات زیادی به دنبال داشته که نقش روابط عمومی ها در سطح سازمان ها، نهادها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی در  این دوران می توانست بر آگاهی بخشی و افزایش دانش فرهنگ زیست کرونایی فزاینده باشد.

 

لیک، در برخی موارد و به ویژه در دوران پاندمی کرونا در ایران دیدیم که گروهی از روابط عمومی ها توانستند حساسیت موضوع را درک و برنامه های راهبردی و هم طراز با شیوع بیماری به مخاطبان سازمانی ارائه دهند و فعالیتی چشمگیر و متفاوت با گذشته متناسب با نیاز مردم داشته باشند.

 

اما اغلب اوقات، نیز، برخی از روابط عمومی ها فرصت ظهور بیماری کرونا را غنیمت شمرده و به این بهانه حتی اندک فعالیت های پیش از پاندمی کرونا را هم انجام نداده و عملا راکد شدند که این معضل به عنوان نقیصه ای بزرگ و غیر قابل جبران در سطح یک سازمان نشان دهنده عدم داشتن سواد کافی و دانش روابط عمومی برای نیرو و کارشناس منتخب این حرفه خطیر تلقی می شود.

 

نقش سازنده روابط عمومی به عنوان شاکله اصلی سازمان می تواند تحولات شگرفی در حوزه های مختلف سازمانی ایجاد کند و سازمان متبوعه را همانند یک برند در سطح جامعه مطرح کند اما با توجه به عملکرد ضعیف برخی از روابط عمومی ها به این نتیجه می رسیم اغلب کارشناسان این حوزه، اهل فن نبوده و از سواد روز و دانش روابط عمومی الکترونیک برخوردار نیستند.

 

سنتی عمل کردن روابط عمومی و مسلح نبودن به دانش روز اطلاع رسانی ضربه مهلکی بر پیکره سازمان بوده و با گذشت زمان سازمان را در انزوای مطلق قرار می دهد.

 

نصب بنر و پلاکارد در مناسبت های مختلف عزا و شادی، ارسال پیام تبریک و تسلیت، ایجاد کانال های خبری در شبکه های اجتماعی، زدن تراکت در ایام مختلف سال و ...تنها بخشی از فعالیت ها و وظایف روابط عمومی است و به جز این موارد میتوان بیش از صد وظیفه برای یک روابط عمومی موفق تعریف کنیم.

 

آنچه مهم است نگاه خلاقانه مدیران سازمانی به چگونگی عملکرد روابط عمومی، اهمیت دادن به انتخاب کارشناسی حرفه ای در نقش روابط عمومی به عنوان معرف سازمان و نقش اعتماد سازی روابط عمومی در بین مردم و تصوری که مخاطبان از آن سازمان متبوعه دارند در انتخاب روابط عمومی فعال و متخصص بی تاًثیر نیست.

 

امروزه می بینیم برخی روابط عمومی ها به ایجاد یک کانال خبری در صفحات برخی شبکه های اجتماعی، بسنده کرده و روزانه با بارگزاری چند عکس از فعالیت های مدیران و پرسنل از دیگر مسئولیت ها شانه خالی کرده و تصور می کند وظایفش را به نحو احسن نیز انجام داده است فارغ از این ذهنیت که تولید محتوی و ارائه برنامه ای راهبردی آنهم به نفع سازمان متبوع، هنری است که از عهده ی یک روابط عمومی هدفمند با تیم قوی بر می آید.

داشتن خلاقیت شغلی و حرفه ای، به روز بودن، داشتن ایده پردازی در سطح کلان سازمانی، فرهنگسازی در راستای ارائه برنامه های گوناگون اجتماعی و فرهنگی به ویژه در دوران پاندمی کرونا، داشتن دانش تسلط به تمامی شبکه های اجتماعی و ارائه بخشی از عملکرد سازمان در فضای مجازی، داشتن سواد روابط عمومی الکترونیک، قدرت ارتباط گیری با سازمان های همسو و ...از جمله وظایف و تخصص های یک روابط عمومی به تمام معنای کلمه است که متاسفانه امروزه با کمتر نیروهایی در سازمان ها و نهادها مواجه می شویم.

برای برون رفت از مشکلات و معضلات موجود حوزه روابط عمومی توصیه می شود نیروهایی که به این منظور در ادارات، سازمان ها و دستگاه های دولتی و خصوصی استخدام می شوند حتما به انواع سلاح آموزشی مجهز شوند.

در این راستا، آموزشگاه فنی و حرفه ای "درس رسانه" غرب ایران در شهرستان بروجرد، رشته های آموزشی فناوری نرم و فرهنگی در غالب ۳۱ رشته مختلف زیر مجموعه، در مرداد ماه سال جاری افتتاح شد و هم اکنون آماده برگزاری دوره های آموزشی از جمله: متصدی روابط عمومی و مسئول اطلاع رسانی است.

 در پایان دوره آموزش متصدی روابط عمومی مهارت آموزان با سرفصل های درسی چون توانایی هدایت افکار عمومی و مخاطبان موسسه متبوع، توانایی افکارسنجی از کارکنان موسسه متبوع و مخاطبان بیرونی موسسه، توانایی مدیریت روابط عمومی، توانایی خبرنویسی مقدماتی، توانایی تهیه مصاحبه و گزارش، توانایی سیاستگذاری و برنامه ریزی خبری، توانایی اداره روابط عمومی الکترونیکی، برگزاری نمایشگاه، جشنواره، همایش و ستادهای خبری، توانایی بکارگیری ضوابط

ایمنی و بهداشت کار در محیط کار و ..... آشنا شده و معلومات لازم را فرا می گیرند.

 

مهارت آموزان همچنین پس از گذراندن این دوره و برگزاری آزمون، گواهینامه رسمی و معتبر از سازمان فنی و حرفه ای کشور دریافت خواهند کرد.

شناسه خبر : 4497
تاریخ : 1401/9/21 13:05:45
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/oWj4wX
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

برچسب ها #کلثوم دلیران، روابط عمومی، آموزش، دریا کنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.