آخرین اخبار
دکتر احمدی در دوره مهارتی نو معلمان از اهمیت طرح درس گفت
نوشتن طرح درس یکی از مباحث مهم در برنامه‌ریزی درسی، روش تدریس و مدیریت کلاس است

طرح درس چیست؟

 

 

دکتر فردین احمدی استاد دانشگاه و مدرس دوره های مهارتی نو معلمان:

 

 

نوشتن طرح درس یکی از مباحث مهم در برنامه‌ریزی درسی، روش تدریس و مدیریت کلاس است. هر معلم خصوصی یا معلم مدرسه، چه تازه‌کار و چه با تجربه، برای اینکه بتواند برنامه‌ریزی دقیقی برای کلاس‌های خود داشته باشد و موضوعات درسی را به بهترین شکل ممکن در کلاس پیاده‌سازی کند، به نوشتن طرح درس نیاز پیدا خواهد کرد.

 

 

طرح درس چیست؟

 

یکی از دغدغه‌های هر معلمی، مدیریت کلاس به بهترین شیوه‌ی ممکن است. بنابراین قبل از شروع سال تحصیلی یا شروع هر دورۀ آموزشی، سؤالاتی از این قبیل در ذهن معلم ایجاد می‌شود:

 

 

دانش‌آموزان (دانشجویان) در طول مدت این کلاس (دوره) چه مطالبی را باید بیاموزند؟

 

چه روش تدریس اثربخشی را برای آموزش این درس انتخاب کنم؟

 

برای هر مبحث چه مدت زمانی را در نظر بگیرم؟

 

ساختار هر جلسه از کلاس من به چه صورتی باشد؟

 

برای آموزش این درس، به چه فعالیت‌ها و ابزارهایی کمک آموزشی نیاز دارم؟

 

با چه روش‌هایی میزان یادگیری و پیشرفت شاگردانم را بسنجم؟

 

پاسخ‌هایی که از سوی معلم به این سؤالات داده می‌شود، در مجموع، یک طرح درس استاندارد را تشکیل می‌دهند که می‌توان آن را به عنوان یک نقشۀ راه برای معلم در نظر گرفت. با نوشتن طرح درس دقیق و منسجم، معلم می‌تواند برای فعالیت‌های آموزشی خود، به صورت جلسه به جلسه، روزانه، هفتگی، ماهانه، ترمی و سالانه برنامه‌ریزی کند.

 

 

اهمیت و مزایای نوشتن طرح درس

 

زمانی که معلم طرح درس مشخصی ندارد، همواره به این موضوع فکر می‌کند که بعد از انجام این فعالیت، چه کار دیگری باید انجام دهم؟ این موضوع تمرکز معلم و در نتیجه تمرکز دانش‌آموزان را کاهش خواهد داد. ضمن اینکه ممکن است در حین تدریس نیاز به ابزارهایی باشد که معلم از قبل آن‌ها را پیش‌بینی نکرده است.

 

 

در نهایت همۀ این موارد باعث می‌شوند که به عنوان معلم مدرسه نتوانید زمان کلاس خود را به خوبی مدیریت کنید و به تبع آن فرآیند یادگیری در دانش‌آموزان به طور کامل اتفاق نخواهد افتاد.

 

 

 

از فواید طرح درس این است که به معلم کمک می‌کند تا هر روز و هر جلسه با آمادگی کامل وارد کلاس درس شود، تدریس مؤثرتری را ارائه کند و مدیریت کلاس را به خوبی در دست داشته باشد.

 

 

 

برخی دیگر از مزایای استفاده از طرح درس عبارتند از:

 

 

۱. معلم، با اعتماد به نفس و تسلط کامل تدریس می‌کند

 

نوشتن طرح درس، به معلم این فرصت را می‌دهد تا دانش خود را در مورد مبحثی که باید آموزش دهد، بررسی کرده و اطمینان حاصل کند که به همۀ نکات و مطالب مورد نیاز، برای ارائه به شاگردان تسلط دارد. به این ترتیب، یادگیری نیز به شکل بهتری در دانش‌آموزان رخ می‌دهد. همین موضوع باعث افزایش احترام دانش‌آموزان نسبت به معلم و مشارکت هر چه بیشتر آن‌ها در فرایند تدریس می‌شود.

 

 

 

 

 

۲. زمان کلاس را بهتر مدیریت می‌کند

 

معلم باید از لحظه‌ای که دانش‌آموزان در کلاس درس حاضر می‌شوند تا زمانی که کلاس به پایان می‌رسد، جلسه را مدیریت کند. یکی از بخش‌های مربوط به مدیریت کلاس، به مدیریت زمان معلم در انواع کلاس‌ها برمی‌گردد.

 

 

طرح درس اصولی به معلم کمک می‌کند تا بتواند هر یک از این جلسات را به بخش‌های مختلف تقسیم کند و برای هر بخش، برنامه و زمانبندی مشخصی را در نظر بگیرد. این موضوع باعث افزایش سرعت یادگیری دانش‌آموزان و به پایان رساندن موضوعات مهم کتاب، در زمان مقرر می‌شود.

 

 

۳. همسو کردن فرآیند تدریس با استانداردهای تعریف شده، امکان‌پذیر می‌شود

 

در هر کشور، شهر یا مدرسه‌ای که تدریس کنید، معمولاً چشم‌اندازها و استانداردهای آموزشیِ از پیش تعیین‌شده‌ای وجود دارد که معلم باید در روش تدریس خود از آن‌ها تبعیت کند و شاگردان را به اهداف مورد نظر برساند.

 

 

داشتن طرح درس مشخص کمک می‌کند تا معلم اطمینان حاصل کند که دانش‌آموزانش در مسیر درستی قرار دارند و تا پایان سال تحصیلی یا دورۀ آموزشی، به استانداردها و اهداف مورد نظر دست پیدا خواهند کرد.

 

 

۴. استفاده از معلم جایگزین در موارد ضروری، ساده‌تر می‌شود

 

به عنوان معلم، ممکن است گاهی نیاز به مرخصی داشته باشید. در چنین شرایطی برای اینکه فرآیند تدریس قطع نشود، احتمالاً از یکی از همکاران‌تان درخواست خواهید کرد که چند جلسه‌ای را به جای شما تدریس کند.

 

 

داشتن طرح درس و ارائۀ آن به معلم جایگزین، کمک می‌کند تا به طور دقیق بداند چه مواردی را در این جلسات باید پوشش دهد و برای پیشبرد اهداف درسی کلاس، حداکثر استفاده را از زمان کلاس ببرد.

 

 

 

انواع طرح درس

 

 

رایج‌ترین نوع طرح درس، طرح‌درس‌های سالانه (ترمی) و روزانه (جلسه به جلسه) هستند.

 

اما در صورتی که معلم تمایل به برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد، می‌تواند طرح در‌س‌های ماهانه و هفتگی را نیز برای کلاس‌های خود در نظر بگیرد. در ادامه، نکاتی را در رابطه با طرح درس سالانه و روزانه بیان می‌کنیم.

 

۱. طرحی برای ارزشیابی میزان یادگیری دانش‌آموزان در طرح درس خود وارد کنید.

 

۸. مشخص کردن تکالیف برای دانش‌آموزان

در آخرین مرحله از فرآیند تدریس، باید تکالیف مورد نظر خود را برای دانش‌آموزان مشخص کنید.

توجه داشته باشید تکالیفی را انتخاب کنید که علاوه بر متنوع بودن و توجه به انواع سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان، با اهداف آموزشی و رفتاری که در طرح درس خود در نظر گرفته‌اید همخوانی داشته باشد.

در پایان نیز از همراهی و مشارکت شاگردان‌تان برای یادگیری موضوع درس، ابراز خشنودی و تشکر کنید.

 

نکات تکمیلی در مورد نوشتن طرح درس

در نوشتن طرح درس، تعادل را رعایت کنید. برنامه‌ای بنویسید که علاوه بر آموزش درس در هر جلسه، زمانی را نیز به بررسی تکالیف، حضور و غیاب، پرسش کلاسی، سرگرمی و غیره اختصاص دهید.

در تهیه طرح درس خود به تفاوت‌های فردی، سبک‌های یادگیری و توانایی‌های ذهنی متفاوت دانش‌آموزان‌تان توجه داشته باشید.

در اجرای مراحل تدریس خود، از مفاهیم جذاب هنری، فرهنگی و غیره برای افزایش اطلاعات دانش‌آموزان و علاقمند کردن آن‌ها به موضوع درس استفاده کنید.

زمان‌هایی را برای مرور و یادآوری بعد از تعطیلات طولانی مدت، مانند عید نوروز و یا بعد از برگزاری امتحانات، در نظر بگیرید.

زمان‌بندی‌های خود را بر اساس تعداد صفحات هر فصل در نظر نگیرید. بلکه سختی و آسانی درس باید معیار قرار بگیرد. بنابراین ممکن است دو فصل با تعداد صفحات نسبتاً یکسان، زمان‌ آموزشی کاملاً متفاوتی را نیاز داشته باشند.

 

 

شناسه خبر : 4625
تاریخ : 1401/9/27 13:00:09
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/09yzMk
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

برچسب ها #فردین احمدی #طرح درس #دوره مهارتی نو معلمان #فرهنگی #دریا کنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.