آخرین اخبار
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم: گفتمان‌سازی مفاهیم پایه قرآنی به عموم مردم در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم است
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: ماموریت های سازمان بر تمرکز بر انس و تدبر در لایحه آموزش‌ها و گفتمان‌سازی مفاهیم پایه قرآنی بین عموم مردم که آموزش‌های سایر سطوح نیز بایستی تا جایی که ممکن است، معنامحور و متمرکز بر انس و تدبر باشند.

 

حاج آقا تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سفر ما به بوشهر، دو دغدغه اصلی وجود دارد. اولین مورد، مجموعه فعالیت‌های قرآنی استان است که ما آن را رصد می‌کنیم و در انجام آن‌ها کمک می‌کنیم. دغدغه دوم ما مربوط به شورای توسعه فرهنگی قرآنی استان است که با توجه به تغییرات کلان کشوری، ما قصد داریم استان بوشهر را به عنوان پیشرو در حوزه قرآن با ساختار و رویکرد جدید شکل دهیم.

رویکرد جدید سند راهبردی 5 ساله

مشاور رئیس شورای توسعه فرهنگی قرآنی در مورد رویکردهای جدید سازمان دارالقرآن کشور اظهار کرد: ما در ماه‌های گذشته سند راهبردی 5 ساله سازمان را تدوین کرده‌ایم. در این سند، دو ماموریت اساسی تایید شده است. ماموریت اول، تمرکز بر انس و تدبر در لایحه آموزش‌های قرآنی 9 سرفصل دارد که شامل روخوانی، قرائت، حفظ، و تدبر و ... است. تأکید ما در رویکرد جدید بر فضای انس و تدبر است "گفتمان‌سازی مفاهیم پایه قرآنی بین عموم مردم" که آموزش‌های سایر سطوح نیز بایستی تا جایی که ممکن است، معنامحور و متمرکز بر انس و تدبر باشند.

حاج آقا تقی زاده اعلام کرد: سازمان دارالقرآن الکریم برای پنج سال آینده سندی با عنوان "سند راهبردی دارالقرآن الکریم 5 ساله" تدوین کرده است. در این سند، وظایف مختلفی مانند چاپ قرآن، حمایت از تشکل‌های قرآنی، اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن و تأکید بر تدبر و حفظ قرآن در طول پنج سال آینده در این سند مشخص شده است.

رونمایی از پویش مستورا

وی ادامه داد: برای گفتمان سازی و فرهنگ سازی آیات قرآن کریم از دو رویکرد در این سند استفاده شده رویکرد اول آموزش و رویکرد دوم تبلیغ با رویکرد فرهنگی است. طبق پژوهشی که صورت گرفته، 150 آیه قرآن کریم که تفسیر نسبتاً خوبی را از قرآن برای مخاطب منعکس می‌کنند، مورد توجه قرار گرفت. براساس این طرح، فعالیت‌ها و خروجی های مختلف رسانه‌ای مانند المان‌های قرآنی، بیلبورد‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌های قرآنی و موشن‌گرافی‌ها در ارتباط با این 150 آیه صورت خواهند گرفت. هدف این پروژه این است که بیش از نیمی از جامعه این آیات را درک کنند و تعداد قابل توجهی از آن‌ها را حفظ کنند.

به گفته این مقام مسئول برنامه 5 ساله استان بوشهر را تا سال 1406 بر اساس این سند جدید شکل دادیم. این 150 آیه بر اساس عملیات های زمانی تعریف شده‌اند، به‌طوری که 12 آیه مربوط به حجاب و عفاف نیز در این مجموعه قرار دارند. در قالب پویش مستورا، فضای مجازی و مسابقات ملی نیز بر اساس این 12 آیه صورت خواهند گرفت و با هماهنگی دستگاه‌های مختلف که از این پویش طی روزهای آینده رونمایی خواهد شد.

تفاهم نامه با سازمان ثبت اسناد کشور

ایشان تصریح کرد: در سطح حاکمیتی و ملی، این بود که تفاهم خوبی با سازمان ثبت اسناد کشور توانستیم منعقد کنیم. این تفاهم نه تنها به ما امکان می‌دهد تا شخصیت حقوقی برای فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم و کدهای مشخصی را دریافت کنیم، بلکه به موسسات قرآنی نیز امکان می‌دهد تا شخصیت حقوقی جدید خود را ثبت کنند.

حمایت از مجموعه های قرآنی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در حال حاضر بیش از ۹٬۰۰۰ موسسه و خانه قرآنی فعال داریم. با توجه به تعداد بالای این موسسات و کمبود منابع مالی، راهکار ما برای حمایت از این تشکل‌های قرآنی، انجام رایزنی‌هایی با مسئولان اجتماعی و بودجه‌های عمرانی فرمانداری‌ها است تا مجموعه‌های قرآنی بهره‌مند از حمایت‌های مالی قرار گیرند. در حال حاضر، ما در حال پیگیری جدی این موضوع هستیم، اما حمایت باید با نتایج قابل مشاهده همراه باشد. به عنوان مثال، در استان بوشهر حدود ۳۰۰ موسسه و خانه قرآنی وجود دارد، اما ما تنها ممکن است بتوانیم حدود ۱۵ تا از آنها حمایت کنیم. در این فرایند، ما از شاخص‌ها و معیارهای مشخصی که در دستورالعمل‌ها تعیین شده است، برای حمایت از محصولات این موسسات استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، اگر یک خانه قرآنی در یک روستا توانسته با موفقیت به کودکان و نوجوانان آموزش دهد و یک مدل موفق برای آموزش قرآن ابداع کرده باشد و شاخص‌های مرتبط با دستورالعمل‌ها را داشته باشد، ما از این موسسه حمایت خواهیم کرد. امسال، بودجه‌ها به صورت کاملاً شفاف و بر اساس دستورالعمل‌ها اختصاص خواهد یافت.

ضرورت تغییر الگوی تمرکز مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی مرتبط با قرآن

ایشان با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد از مقاله‌های قرآنی به علوم قرآنی اختصاص دارد و تنها حدود 18 درصد از این مقالات به مفهوم قرآن، واژه‌ها و مفاهیم مشابه مرتبط هستند و کمتر از 2 درصد این مقالات به بررسی نیازهای جامعه و راهکارهای مبتنی بر قرآن می‌پردازند. بیان کرد: که تمرکز بر پایان‌نامه‌ها نیز به اندازه کافی مناسب نیست و این تمرکز ناکارآمدی است و نیاز به تغییر و تحول دارد.

برگزاری رویداد ملی مجاهد قرآنی با موافقت آیت‌الله صفایی بوشهری

تقی زاده در پایان اظهار داشت: ما ایده‌ی برگزاری یک رویداد ملی بنام مجاهد قرآنی را داریم که ان شاءالله با موافقت آیت الله صفایی بوشهری، این رویداد با توجه به شرایط مناسب و ظرفیت‌های استان بوشهر بتوانیم شروع کنیم و تمام فعالان قرآنی کشور در استان ها رصد شود از هر استان تعدادی افراد به عنوان نمایندگان انتخاب می شوند. تا تجارب بی نظیر فعالان قرآنی در این رویداد مورد استفاده قرار گیرد.

 

شناسه خبر : 12420
تاریخ : 1402/8/24 15:55:29
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/zXH5hD
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #رئیس سازمان دارالقرآن الکریم #تبلیغات اسلامی #انس با قرآن #تدبر #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.